1. #1

    växling ej fungerande efter trimmande

    , drar typ ett inlägg i minuten nu när jag amatör mekar.

    Efter jag trimmade mopeden kan jag nu tex lägga i växel ett och släppa kopplingen utan att mopeden dör(Utan gas förstås), Alla växlar fungerar som neutral typ.

    1. Vad kan detta bero på?
    Senast redigerat av Adiei den 2012-07-28 klockan 21:28.

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av Adiei Visa inlägg
    , drar typ ett inlägg i minuten nu när jag amatör mekar.

    Så till frågan - igår funkade inte moppen någe vidare efter trimning. Idag tog jag bort luftburksstrypningen vilket resulterade i en moppe som går att starta. Men inte köra..
    Jag kan växla ner/upp utan att den dör när jag håller in kopplingen, alla växlar verkar som neutral läge.
    1. Vad kan detta bero på? Hur fixar jag?
    försök formulera dig lite bättre

    de e klart att du inte kan köra den om du håller inne kopplingen, och nej, den bör inte dö bara för att du växlar upp/ner + att du håller inne kopplingen :p

    kopplingen är till för att KOPPLA BORT vevens rotationer från växel lådan så om du provar släppa koplingen i det läge som borde vara första växeln börjar nog moppen röra på sig
    Yamaha dt 50 mx
    Inkommande: Golf MK5 1.6 eller Volvo 940 turbo
    ¹ з з

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av simon17 Visa inlägg
    försök formulera dig lite bättre

    de e klart att du inte kan köra den om du håller inne kopplingen, och nej, den bör inte dö bara för att du växlar upp/ner + att du håller inne kopplingen :p

    kopplingen är till för att KOPPLA BORT vevens rotationer från växel lådan så om du provar släppa koplingen i det läge som borde vara första växeln börjar nog moppen röra på sig
    Menar förstås att jag kan släppa kopplingen vid tex första växeln utan att den dör, Med det menar jag alltså att alla växlar arbetar som neutral, jag skrev väldigt knasigt ser jag.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Adiei Visa inlägg
    Menar förstås att jag kan släppa kopplingen vid tex första växeln utan att den dör, Med det menar jag alltså att alla växlar arbetar som neutral, jag skrev väldigt knasigt ser jag.
    Så den driver inte på någon växel alls?
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  5. #5
    Har du bytt lamelpaket? stoppar man i nya lammeler så kommer det bli som du beskrivit, alla växlar blir som "neutral". lammelerna måste ligga i ett oljebad minst 1 natt så som sväller upp.

  6. #6

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Ciao Doktorn Visa inlägg
    Så den driver inte på någon växel alls?
    Stämmer. Fick lite rullning imorse på ettan, men det var minimalt.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Pyttsan. Det behöver dom inte.
    Ibland behövs det, bytte lammelpaket på min dt50 för ett tag sen och undrade varför den inte drog frammåt. löste det med ett oljebad

  9. #9

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Jag har aldrig badat nya lameller i något bad. Och då har jag bytt lameller många gånger. Har jag bara haft tur?
    Det kanske bara är jag som har haft otur då. Men då han skrev att han fick lite lite rullning så bör det ha med kopplingen att göra. Men Adiei vad har du gort med motorn? så får vi lite mera ledtrådar. Bara bytt cylinder?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in