Piaggio Super Bravo ca -92, "bakhjulsfästet" av

Hej.

Jag införskaffade mig en grym Super Bravo (Uppskattad -92'a, finns inga papper eller dylikt hehe) för någon månad sedan efter att min kinamoppe dog, den var lite trött men efter lite skruvande och rensande så gick/går den som ett skott (Ett skott från ett ganska billigt luftgevär med trasig packning). Den gör inte mer än 35 på rakorna men det känns hundra gånger bättre att ha en gammal hederlig moppe som jag kan meka med själv än att ha ett nytt rymdskepp fullt med vakuumslangar och dylikt..

I alla fall.. På väg hem från jobbet för någon dag sedan så tvärlåste sig bakbromsen (trumma) och jag märkte att den nedre av de två bultarna som hjulet sitter fast i har slitit av själva fästet, alternativt att fästet har gått av och att det orsakade bromsnypet.. Hjulet sitter så pass snett just nu att det tar i ljuddämparen. Om jag lirkar till det så det sitter rakt (för stunden) så släpper bromsen dock, så jag antar att det kanske är scenario två som inträffat.

Inte min moped på bilden (Den verkar ha trampor, min har combo kick/fotstöd), men bara för att på något sätt förklara, gröna sträcket är där brottet har skett, gröna pricken är nedre bulten.

Namn:  piaggio super-bravo.jpg
Visningar: 2435
Storlek:  60,6 KB

Hela fästet/bakaxeln(?) ser ju ut att vara typ 1mm bockad plåt, och med 20 år på nacken så känns det väl kanske inte som det mest stabila alternativet..

Hur som helst, vet någon om man kan byta hela plåtstycket (vad man nu kan kalla det?) som hjulet sitter i (går hela vägen fram till variatorn etc), och isåfall vart jag kan få tag på ett sådant, eller måste jag hitta någon som kan låna ut en svets, för att sedan leka macgyver? :/

Har inte direkt haft möjlighet att undersöka saken närmare än, väntar på släp så jag kan få hem den.. Tänkte dock att ett inlägg här kanske, förhoppningsvis, kan leda till att jag hittar delar lagom till att den står i garaget igen. Jag har försökt, med hjälp av den gamle vännen Google, att hitta reservdelar, men jag vet inte ens vad jag ska söka på, "plåtbit som bakhjulet sitter fast i" ger inte så många tillfredsställande träffar..

ALLA tips är välkomna, jag vill inte låta denna underbara skapelse gå i graven..

Uppdaterar med en skön sommarbild på skapelsen, kanske någon expert kan rätta mig på årtal eller dylikt..
    Namn:  Gamla Bettan.jpg
Visningar: 3547
Storlek:  106,8 KB

//Micke, som just ny cyklar..
    Senast redigerat av Drexar den 2012-08-05 klockan 04:00.

Reg.datum
    May 2010
    Jag har en sving liggandes , dock riktigt äcklig så den behöver en blästring och en skvätt färg.

Med äcklig så menar jag att den har legat utomhus i 1,5 år och rostat lite.
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Hände samma sak för mig, har faktiskt film på det haha!

Hör med Macahan, han har en liggandes! Nya finns tyvärr inte att få tag på vad jag vet.

Ang årsmodell, titta på fälgarna, brukar stå ett årtal in ringat på dem.
    Senast redigerat av Holmqvist den 2012-08-05 klockan 11:17.
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

Macahan, så länge den kan funka efter lite omsorg så är jag intresserad, vad ska du ha för rackarn?

Tror ni att det är ett ordentligt stök att tillverka en egen, av eventuellt något som är tjockare än bladguld?

Update: Och Holmqvist, det där var precis det samma hehe, skillnaden är väl att din låter som den gör mer än 15-20 i uppförsbackarna..

Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Citat Ursprungligen postat av Drexar Visa inlägg
    Macahan, så länge den kan funka efter lite omsorg så är jag intresserad, vad ska du ha för rackarn?

Tror ni att det är ett ordentligt stök att tillverka en egen, av eventuellt något som är tjockare än bladguld?

Update: Och Holmqvist, det där var precis det samma hehe, skillnaden är väl att din låter som den gör mer än 15-20 i uppförsbackarna..
    Om du är lite händig kanske du kan förstärka den med plattjärn och lite sånt? Har faktiskt en normal motor på den nu, så nu gör den nog inte så mycket mer än 25 i uppförsbakarna, men det är tyst och skönt så jag gillart!
    Senast redigerat av Holmqvist den 2012-08-08 klockan 02:11.
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

Reg.datum
    Sep 2011
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Om du är lite händig kanske du kan förstärka den med plattjärn och lite sånt? Har faktiskt en normal motor på den nu, så nu gör den nog inte så mycket mer än 25 i uppförsbakarna, men det är tyst och skönt så jag gillart!
    Men det var inte den motorn på filmen. Eller? gas res super bravo
    Kåtmorfar<3

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in