Sidan 1 av 2 12 Sista
  1. #1

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    74

    mopeden dör och går konstigt!

    Hej! Jag har nu satt på trimm på min Aprilia SR50 racing -04 (aprilia motorn). Som ni ser på rubriken så går den inte som den ska.

    Setup:

    Doppler S3R effektrör (inkl. vikter som följde med)
    Koso öppetluftfilter
    Dellorto 17.5 förgasare
    Ostrypt insug
    Kopplingsfjädrar
    Munstycke -

    Det som jag och min bror tycker är konstigt är att när jag kör med munstycke storlek 132 och kör full gas så går den bra upp till 85 och då dör den. Men när jag byter munstycket till storlek 138 så får den alldeles för mycket bensin och den går inte alls på full gas.

    Någon som kan hjälpa mig med detta problem?

    Citerar min bror:
    Citat Ursprungligen postat av crossniklas Visa inlägg
    Kan säga såhär efter lite tänkande. Förgasarinställningarna ska vara aldelles prima. Problemet som det verkar vara är soppatillförseln, att den hinner "ta slut". Har kikat lite med vakumslangen men vissa kunskaper verkar ha sinat lite. Visst är det så om man lossar båda slangarna så rinner soppan ut från soppaslangen- och när man täpper till vaccumet så ska det då sluta flöda från bränsleslangen?

    Har även testat köra utan tanklock- utan resultat.

    Någon som har några tankar?
    Här har ni filmen som visar problemet. Vid 1 minut så hör ni mitt problem, det var ungefär vid 60 km/h. Sen vid 1.45 så har den åkt ner till 10 km/h och då kan jag börja gasa igen, då testar ja att åka upp till 50 km/h och då börjar den igen. Hjälp

    http://www.youtube.com/watch?v=2NKiWK6rdSg

    Vi har bytt tändstift också, men det funkar icke heller.
    Senast redigerat av elkeR den 2010-08-09 klockan 19:20.

  2. #2
    testa skruva på luftskruven
    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

  3. #3

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    74
    okej, vet du om man ska skruva in eller ut den för att strypa luften, så att säga ?

  4. #4

  5. #5

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    74
    stiftet ser alldeles prima ut, oboy färg.

  6. #6
    Kan säga såhär efter lite tänkande. Förgasarinställningarna ska vara aldelles prima. Problemet som det verkar vara är soppatillförseln, att den hinner "ta slut". Har kikat lite med vakumslangen men vissa kunskaper verkar ha sinat lite. Visst är det så om man lossar båda slangarna så rinner soppan ut från soppaslangen- och när man täpper till vaccumet så ska det då sluta flöda från bränsleslangen?

    Har även testat köra utan tanklock- utan resultat.

    Någon som har några tankar?

  7. #7
    polaren hade ett liknande problem, körde med dragen v-ring dock, hans ville bara upp till 40 sen om man gasade mer så ville den dö!, vi tog och hällde i lite trolleridryck.. ----> köp "Fuel Fit" hälls i tanken och det rensar upp föggen och den går riktigt!, lovar dig.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Hemligtnamn Visa inlägg
    polaren hade ett liknande problem, körde med dragen v-ring dock, hans ville bara upp till 40 sen om man gasade mer så ville den dö!, vi tog och hällde i lite trolleridryck.. ----> köp "Fuel Fit" hälls i tanken och det rensar upp föggen och den går riktigt!, lovar dig.
    de där är ingeting gemfört med ett rejält bensinbad med lite lacknafta i nån timme,

    har du kanske funderat på att mellan 132-138 de rätta munstycken kan ligga?

    efter bensinbadet så gör du en grundinställning sen ställer in huvudmunstycket:
    skruva in luftskruven helt, sen skruvar du ut 2,5 varv, ställ in nålen på mittersta eller näst längt uppersta läget, sen börjar om du om från början och tar 138 och går neråt,

  9. #9

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    74
    Citat Ursprungligen postat av Anndreeaas Visa inlägg
    de där är ingeting gemfört med ett rejält bensinbad med lite lacknafta i nån timme,

    har du kanske funderat på att mellan 132-138 de rätta munstycken kan ligga?

    efter bensinbadet så gör du en grundinställning sen ställer in huvudmunstycket:
    skruva in luftskruven helt, sen skruvar du ut 2,5 varv, ställ in nålen på mittersta eller näst längt uppersta läget, sen börjar om du om från början och tar 138 och går neråt,
    känns ganska onödigt med bensinbad med en sprillans ny förgasare? Men resten ska ja testa.Det finns ju dock bara en storlek mellan 132-138 och det är 135, just därför känns det så konstigt att den får för lite bensin på 132 och alldeles för mycket så den inte ens går med 138..

  10. #10
    mitt problem var att jag hade en automat choke på, när ja starta den så var ju blandingen alldeles för svag men det märktes inte när automatchoken låg i, för det gjorde den hela tiden, men sen när ja test körde den då gick den bra på typ halv gas men sen när man drog på fullt böa den ner sig för att då slog autmomat choken av. så jag satt på en manuell choke och ställde sen in den vilket var betydligt lättare och nu går den prima!

  11. #11

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    74
    aha okej, men då löser den inte mitt problem ändå. Men tack ändå!

  12. #12

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av elkeR Visa inlägg
    ingen som har några tankar?
    fortfarande inte fixat problemet?

  14. #14

  15. #15

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    74
    nej, vi vet ju problemet men inte hur man ska fixa det..

  16. #16
    Hur dör den? bara lägger av och svarar inte på gas? såfall är de nog något med tädnningen

  17. #17
    Lägg upp en film på hur den går/dör så kan det bli lättare att hjälpa.

  18. #18

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    74
    Citat Ursprungligen postat av Anndreeaas Visa inlägg
    Hur dör den? bara lägger av och svarar inte på gas? såfall är de nog något med tädnningen
    Exakt, den börjar böa och svarar inte på gas alls. Tack, ska fixas isf!


    Citat Ursprungligen postat av Greger den Hale Visa inlägg
    Lägg upp en film på hur den går/dör så kan det bli lättare att hjälpa.
    Jag gör en video imorn, ta en titt då !

  19. #19

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    74
    video upplagd och problemet är inte fixat även fast jag har bytt tändstift!

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av elkeR Visa inlägg
    video upplagd och problemet är inte fixat även fast jag har bytt tändstift!
    länken funkar inte ....

  21. #21

  22. #22
    Citat Ursprungligen postat av elkeR Visa inlägg
    låter som den inte får tillräckligt med bensin :hmm:

  23. #23

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    74
    jo det är det som är problemet. Den går ju bra, men det är typ så att den får slut på bensin. Titta citatet från min bror på första sidan.

  24. #24
    Citat Ursprungligen postat av elkeR Visa inlägg
    jo det är det som är problemet. Den går ju bra, men det är typ så att den får slut på bensin. Titta citatet från min bror på första sidan.
    har läst det, så här var det med min förut också¨när jag hade orginal förgasaren på, alltså inte det förra problemet jag berättade för dig men sen när jag satt på 17,5an blev det bättre... nått fel på förgasaren, eftersom den inte får nå bensin kan det va att vakuum pumpen som inte orkar?

  25. #25

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    74
    hur ska man fixa vakuum pumpen då?

  26. #26
    Testa bensinbad och blåsa rent allt med tryckluft. Men det där med pumpen låter vettigt.

  27. #27

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    74
    menar du förgasaren? För jag har ju en sproilans ny förgasare så det känns ganska onödigt?

  28. #28
    Citat Ursprungligen postat av elkeR Visa inlägg
    menar du förgasaren? För jag har ju en sproilans ny förgasare så det känns ganska onödigt?
    köp en ny pump kanske, lär nog inte kosta så mycket eller så lånar du av en polare och testa om den funkar?

  29. #29

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    74
    jag och min bror har tittar lite och då var det fel på vakuumpumpen. Då är frågan, ska man köpa någon bättre vakuumpump eller köpa en likadan?

  30. #30
    hur hittade ni felet på pumpen för har samma problem och tänkte också kika på pumpen men vad ska ja titta efter

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in