-
2012-08-15, 15:13 #1
Bytt koppling Am6 Den slirar
Hej, bytte precis lameller och fjädrar på min motorhispania Rx am6, följde en Guide på youtube http://www.youtube.com/watch?v=CeYr0AnOnhM
Jag testade att koppla lite för att se "skiten" röra sig, och det såg ut att röra sig bra. Jag skruvade in den gängade skruven som sitter i tryckplattan med hand tills det tog stopp, sedan blev det ca 1 varv med mejsel.
Nu till problemet, Så fort man kommer upp i varv så slirar den som fan. Kanske gör en 70km/h max. Med polini Evo 80cc, gjorde ca 95km/h innan, dock med halft slut koppling, därför bytte jag. Nu har jag Metrakit pro race lameller o fjädrar, någon som vet vad jag kan ha missat som gör att den slirar så jävligt?
problem uppstår när jag belastar och ffa allt över ca 6-7k rpm om jag kör riktigt försiktigt slirar den väldigt lite, men så fort jag drar på så varvar den bara ur utan att ge acceleration
OBS den frikopplar riktigt bra, det gjorde den inte innan (knappt alls).
-
2012-08-15, 15:21 #2
- Reg.datum
- May 2011
lät du lamellerna ligga i olja innan ?
-
2012-08-15, 15:51 #3
alltså du gänga in centrumskruven för hand och ett varv med mejsel? så ska man inte göra. den där har med vajern att göra. man gör grovinställningen med den skruven.
Jag är inte rasist,
Ja är pianist, Ja trycker ner både vita och svarta
-
2012-08-15, 17:32 #4
Jag har låtit lamellerna ligga i olja ett tag, ja. Det tipsades i videon tror jag.
Jag lade de som är mellan lamellerna kl 12, 4 samt 8. I alla fall vad jag kunde se, kan det påverkas mycket om jag lagt en enda kugg fel?
Okej, så det påverkar inte för fem öre ang centrumskruven då right?
Jag läste om centrumskruven, man skall skruva för hand och om det är trögt med mejsel, sedan ett halft varv tillbaka, tillbaka från vadå?
-
2012-08-16, 01:35 #5
har aldrig låtit nya lameller ligga i olja innan och har aldrig rört justerskruven i kopplingkorgen. Funkat prima ändå
Men skruva in den för hand och sen lossa ett halvt varv eller ett helt.
Mellanskivorna spelar ingen roll hur dem sitter, har med balansering att göra om jag minns rätt.
glöm inte justera wiren på handtagetutför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv
Släng en kommentar på Dracenhttp://www.moppenet.nu/showthread.php/4708
-
2012-08-16, 04:52 #6Jag är inte rasist,
-
2012-08-16, 14:00 #7
Hej lennart!
Tack för svar, När du menar skruva in hela vägen, menar du tills den ligger emot eller skall den vara så att den pressar in den där saken som åker ut när man drar in kopplingen. Jag möter ju motstånd så att jag inte kan dra för hand men med mejsel drog jag ett varv till utan problem.
Vet du varför den slirar? eller har du någon ide?
Tacksam för svar, obs nämnde jag att originalet inte slirade? Dock var det nästintill ingen slitageyta kvar.
-
2012-08-16, 16:52 #8
den ska aldrig skruvas emot den. då tvingar du isär lamellerna och så slirar den. därav de lilla kvartsvarvet så de blir ett spel mellan tryckstången o kopplingen.
Jag är inte rasist,
-
2012-08-16, 17:06 #9
Eftersom du skruvade "åt" justermuttern så ligger kopplingen och spänner på den hela tiden. Den ligger alltså och frikopplar ytterst lite. Därav slirandet. Lossa på den och skruva åt den tills du möter motstånd, och sen tydligen ett kvarts varv tillbaka. Då ska allting funka!
På min Am6 skruvade jag bara den så jag hade "bra" vinkel på kopplingsarmen. Och tillverkade wiren efter det. Samma uppbyggnad på sachsmotorer.Följ Moppenets största projekttråd här!
-
2012-08-16, 18:34 #10
Tack! Jag skall ner o tömma oljan o vattnet samt åtgärda detta med att jag har dragit åt den. Finns det något bra knep för att den inte skall röra sig? Jag har fäst den yttre muttern med muttersmacken. eller räcker det med muttersmack och se så att den inte har flyttat sig?
Hum, bra vinkel, vad är bra vinkel? =) är det parallelt med blocket eller?
-
2012-08-18, 23:51 #11
Nu har jag bytt, det funkar AS bra! tack för all hjälp!