1. #1

    Kan motorn ha nypit/skurit Behöver verkligen hjälp

    Hur jag än beter mig så får jag inte moppen att gå bra. Har provat allt som har med förgasare, munstycken och nållägen att göra.
    Den varvar så den nästan exploderar men är helt orkeslös när man lägger i växel. Men i bland går den att köra i 55-60km/t på femmans växel och när man lägger i sexan så dör den och sen finns det ingen ork alls på någon växel, den orkar knappt varva upp från tomgång utan växel.

    Har provat allt som har med bränsle tillförseln att göra så jag undrar om det kan vara något annat fel, den startar alltid på första kicken och går fint på låga varv, inga konstiga missljud finns det heller. Kompen tror jag är ganska bra.. finns lite motstånd när man kickar iallafall.

    Moppen är en Furia -03 med AM6 endast avstrypt

    Tacksam för alla tipps och råd jag kan få!

  2. #2
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    kan vara återstockat munstycke? eller så är kolven skit.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Punkarn Visa inlägg
    kan vara återstockat munstycke? eller så är kolven skit.
    Vad menas med återstockat??

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av masen Visa inlägg
    Vad menas med återstockat??
    Kanske, detta är bara en gissning. Men att han menar att den e orginal men troligtvis inte :/.
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Ludix har jag för mig ska funka skitbra org.
    Citat Ursprungligen postat av AeroXCallE Visa inlägg
    Jo, dom har typ ett axx på 0-50 km/h på 2 sek orginal

  5. #5

    Reg.datum
    Oct 2011
    Ort
    henån
    Inlägg
    130
    Tror också på kolven. Plocka loss och kolla, inte så svårt om du inte gjort det, finns massa guider tänk bara på att INGET får komma ner i vevhuset.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av grisenpig Visa inlägg
    Tror också på kolven. Plocka loss och kolla, inte så svårt om du inte gjort det, finns massa guider tänk bara på att INGET får komma ner i vevhuset.
    Jorå skruva kan jag rätt bra bara jag vet vad felet kan vara. Jag har felsökt bränslet och elen och provat allt runt det men börjar tro på något mekaniskt.
    Ska ta bort toppen och cylindern i veckan och kolla hur kolven, ringarna och loppet ser ut.

    Tack för tipsen.. kommer ni på något mer så skriv. Jag tänker fan inte ge mig för jag ska ha den att åka på i vinter när jag ställer av mc:n

  7. #7
    Låter som den drar tjuvluft, vilket resulterar i att man kan varva mycket mer än normalt med det finns ingen styrka alls även fast den varvar mycket mera. Kolla bensinslangen till förgasaren så den inte har blivit ingetäppta av någon anledning.

    När man kollar om den drar tjuvluft så ställer man den på tomgång sen tar startgas och sprutar runt insug och förgasaren och alla tänkbara ställen där den kan läcka. Drar den tjuvluft kommer du höra att den ökar i varv när du sprayar runt.

    Har du rengort luftfiltret?

  8. #8
    Har du nypit den?
    SHI HOO!

  9. #9
    [QUOTE=dannen;387458]Låter som den drar tjuvluft, vilket resulterar i att man kan varva mycket mer än normalt med det finns ingen styrka alls även fast den varvar mycket mera. Kolla bensinslangen till förgasaren så den inte har blivit ingetäppta av någon anledning.

    När man kollar om den drar tjuvluft så ställer man den på tomgång sen tar startgas och sprutar runt insug och förgasaren och alla tänkbara ställen där den kan läcka. Drar den tjuvluft kommer du höra att den ökar i varv när du sprayar runt.


    Luftfiltret är rengjort, bensinslangen är ny, insugsgummit är helt samt även gummit mellan luftburk och förgasare. men jag ska dubbelkolla med startgas en gång till.

    @RubenOlsson.. Den har inte nypt i min ägo, men den har bara gått 320 mil och har stått i ett garage oanvänd i nästan 7 år.
    Den har aldrig varit trimmad bara avstrypt. Jag känner förra ägaren väl så jag har historiken på moppen.

    Har fått tips från andra håll att kolv och ringar kan vara skadade därav orkeslösheten. Kan det ligga något i det tror ni??
    Ska lyfta av cylindern i helgen och kolla iaf.

  10. #10
    [QUOTE=masen;387500]
    Citat Ursprungligen postat av dannen Visa inlägg
    Låter som den drar tjuvluft, vilket resulterar i att man kan varva mycket mer än normalt med det finns ingen styrka alls även fast den varvar mycket mera. Kolla bensinslangen till förgasaren så den inte har blivit ingetäppta av någon anledning.

    När man kollar om den drar tjuvluft så ställer man den på tomgång sen tar startgas och sprutar runt insug och förgasaren och alla tänkbara ställen där den kan läcka. Drar den tjuvluft kommer du höra att den ökar i varv när du sprayar runt.


    Luftfiltret är rengjort, bensinslangen är ny, insugsgummit är helt samt även gummit mellan luftburk och förgasare. men jag ska dubbelkolla med startgas en gång till.

    @RubenOlsson.. Den har inte nypt i min ägo, men den har bara gått 320 mil och har stått i ett garage oanvänd i nästan 7 år.
    Den har aldrig varit trimmad bara avstrypt. Jag känner förra ägaren väl så jag har historiken på moppen.

    Har fått tips från andra håll att kolv och ringar kan vara skadade därav orkeslösheten. Kan det ligga något i det tror ni??
    Ska lyfta av cylindern i helgen och kolla iaf.
    Det är nog så att kolvringarna eller kolven är slut, så var det på min...
    SHI HOO!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in