1. #1
    Drojjons avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Ort
    Finspång/Hällestad och Stockholm
    Inlägg
    130

    VINTER Epa/A- traktor

    Tjenna! Har tänkt på att köpa mig en epa/a-traktor och jag får mitt körkort på vintern ganska nära jul och vill ha nått att köra runt med
    Tycker ni att jag förstör den om den får stå ute i princip hela vintern? Hade tänkt köpa en volvo av nåt slag eller en större typ jeep...
    Om jag tar hand om den så bör det väll gå eller vad tycker ni<????

  2. #2

  3. #3
    Drojjons avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Ort
    Finspång/Hällestad och Stockholm
    Inlägg
    130
    Nej jag vet inte ville bara vara säker...:/ De man köper är ju inte alltid i bästa skick.....

  4. #4
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Drojjon Visa inlägg
    Nej jag vet inte ville bara vara säker...:/ De man köper är ju inte alltid i bästa skick.....
    ha detta som tumregel, alla traktorer under 40 papp är på ett eller annat sätt dåliga.
    vårdar du den så håller den sig bra under vintern
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  5. #5
    Jag föredrar en nissan kingcab då. Köp ingen hanomag om du inte vill bli mobbad. Duett då skaffar du dig problem. A-traktor är mkt dyrare i drift och slö om du ska ha dubbla lådor men fördelen är att du kan vara torr och varm om vintern.
    Seriöst ger du 25 för en 240/740/940 så är den hyfsat skaplig. Ge inget över 35 iaf det känns onödigt med pengar
    skulle haft a-traktor istället!

  6. #6
    Drojjons avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Ort
    Finspång/Hällestad och Stockholm
    Inlägg
    130
    Citat Ursprungligen postat av Hektorgrabben Visa inlägg
    Jag föredrar en nissan kingcab då. Köp ingen hanomag om du inte vill bli mobbad. Duett då skaffar du dig problem. A-traktor är mkt dyrare i drift och slö om du ska ha dubbla lådor men fördelen är att du kan vara torr och varm om vintern.
    Seriöst ger du 25 för en 240/740/940 så är den hyfsat skaplig. Ge inget över 35 iaf det känns onödigt med pengar
    Har kollat in några kingcab faktiskt.. men har ca 25k att lägga ut så det blir väl nåt åt volvo hållet ändå tror jag.
    Vad är skillnaden på en epa och a traktor ?? är det så att a traktor endast får gå på 2 växlar medans epa endast får gå 30??

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Drojjon Visa inlägg
    Har kollat in några kingcab faktiskt.. men har ca 25k att lägga ut så det blir väl nåt åt volvo hållet ändå tror jag.
    Vad är skillnaden på en epa och a traktor ?? är det så att a traktor endast får gå på 2 växlar medans epa endast får gå 30??
    En epa får gå hur fort som helst på 2 växlar. A-traktor har andra krav jag inte har någon koll på.

  8. #8
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    lägger du till lite så har jag en jävligt fräsch kapad 740 till salu med frisk motor som inte gått långt(ca 18.xxx mil), nybessad i maj, rostlagad totalt, nylackad i carmine red och hova lysen, finns lite bulor men den är jävligt fräsch. nya tröskellådor m.m
    har tänkt mig 30 för den, kan släppa den för 25 och om du har något att ge emellan, värde ca 5000. skriv i pm om du är sugen.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  9. #9
    Drojjons avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Ort
    Finspång/Hällestad och Stockholm
    Inlägg
    130
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    lägger du till lite så har jag en jävligt fräsch kapad 740 till salu med frisk motor som inte gått långt(ca 18.xxx mil), nybessad i maj, rostlagad totalt, nylackad i carmine red och hova lysen, finns lite bulor men den är jävligt fräsch. nya tröskellådor m.m
    har tänkt mig 30 för den, kan släppa den för 25 och om du har något att ge emellan, värde ca 5000. skriv i pm om du är sugen.
    Låter najs men tänkte köpa nån gång i december närmare min födelsedag då jag inte har någonstans att ställa den tills dess.... Men om den finns kvar då så hör jag väl av mig

  10. #10
    Drojjons avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Ort
    Finspång/Hällestad och Stockholm
    Inlägg
    130
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    En epa får gå hur fort som helst på 2 växlar. A-traktor har andra krav jag inte har någon koll på.
    Okej så var det! Tackar

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Drojjon Visa inlägg
    Har kollat in några kingcab faktiskt.. men har ca 25k att lägga ut så det blir väl nåt åt volvo hållet ändå tror jag.
    Vad är skillnaden på en epa och a traktor ?? är det så att a traktor endast får gå på 2 växlar medans epa endast får gå 30??
    Epa oftast en duett med as kort ram är kapad innan 75 och reggad då. Den måste besiktas varje år. En a-traktor är det enbart en registreringsbesiktning och sen är den fri om inte farbror blå gillar att hitta din enkellåda och du får ombess. En epa är oftast dyrare. Man får tänka på att epor var ju tänkt enbart som ombyggda bilar till traktorer i början se filmen Kryphålen i lagarna gjorde epa'n till ett transportfordon
    skulle haft a-traktor istället!

  12. #12
    Drojjons avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Ort
    Finspång/Hällestad och Stockholm
    Inlägg
    130
    Är det nån som har koll på vad som händer om man kör a traktor utan spärr, så att den går som en vanlig bil? blir det olovlig körning eller vad kallas det??

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Drojjon Visa inlägg
    Är det nån som har koll på vad som händer om man kör a traktor utan spärr, så att den går som en vanlig bil? blir det olovlig körning eller vad kallas det??
    Ja det är olovlig körning, det är ju en bil?
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Passa ditt språk. Du är såååå nära på att bli avstängd p.g.a vårdlöshet i forumskriveri (läs i trafiken)

  14. #14
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Drojjon Visa inlägg
    Är det nån som har koll på vad som händer om man kör a traktor utan spärr, så att den går som en vanlig bil? blir det olovlig körning eller vad kallas det??
    jajemän det får du. det fick jag, olovlig, uppskjutet lämp, indraget AM och 1500 i böter.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  15. #15
    Nån som vet varför det heter EPA?

  16. #16
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av hankypanky Visa inlägg
    Nån som vet varför det heter EPA?
    EPA betyder i grunden typ "billig traktor" men om dom är så billiga vet jag inte
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  17. #17
    Drojjons avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Ort
    Finspång/Hällestad och Stockholm
    Inlägg
    130
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    jajemän det får du. det fick jag, olovlig, uppskjutet lämp, indraget AM och 1500 i böter.
    Seegt:/ men kan det påverka mitt bilkörkort vid 18 års ålder? att jag typ får ta det senare??

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Drojjon Visa inlägg
    Seegt:/ men kan det påverka mitt bilkörkort vid 18 års ålder? att jag typ får ta det senare??
    joo det kan påverka men det beror på villken polis det är och hur du har kört innan med är själv inne på samma tankar att hitta en bra billigt traktor, helst kapad 7/945. jag vill ha enkellåda eller dubbla med ryckspärr, inte för att man ska kunna åka fort utan för att man ska få ner bränsle förbrukningen så att man kan ligga i 30 med ca 1k rpm istället för 5-6k

  19. #19
    Drojjons avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Ort
    Finspång/Hällestad och Stockholm
    Inlägg
    130
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    joo det kan påverka men det beror på villken polis det är och hur du har kört innan med är själv inne på samma tankar att hitta en bra billigt traktor, helst kapad 7/945. jag vill ha enkellåda eller dubbla med ryckspärr, inte för att man ska kunna åka fort utan för att man ska få ner bränsle förbrukningen så att man kan ligga i 30 med ca 1k rpm istället för 5-6k
    Joo jag håller med tänkte inte heller köra runt i full fart.... Men jävligt tråkigt att få ta körkort senare

  20. #20
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Drojjon Visa inlägg
    Seegt:/ men kan det påverka mitt bilkörkort vid 18 års ålder? att jag typ får ta det senare??
    det beror på när du blir tagen, första gången du blir tagen är det uppskjutet lämp MAX 6 månader. jag blev tagen i slutet av februari och fick uppskjutet för ca 2 veckor sen, och då började dom 6 månaderna räknas för 2 veckor sen. så blir du stoppad får du tillbaks lämpet ca 1 år senare.
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    joo det kan påverka men det beror på villken polis det är och hur du har kört innan med är själv inne på samma tankar att hitta en bra billigt traktor, helst kapad 7/945. jag vill ha enkellåda eller dubbla med ryckspärr, inte för att man ska kunna åka fort utan för att man ska få ner bränsle förbrukningen så att man kan ligga i 30 med ca 1k rpm istället för 5-6k
    nja det är alltid max 6 månader första gången man blir tagen. sedan så kan du aldrig ligga på 1k rpm i 30 då det är tomgångsvarvtal. med enkellåda ligger man på ca 2k rpm i 30km/h men det är ju heller inte mycket. bensinförbrukningen i en 240/740/940 blir då runt 1l/milen.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  21. #21

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    nånstans..
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    EPA betyder i grunden typ "billig traktor" men om dom är så billiga vet jag inte
    Dösnack..
    "EPA" står för "EnhetsPrisAktiebolaget som var en lågprisvaruhuskedja för länge sedan (30-50-talet) som sålde billiga produkter, mycket rent skräp. Fanns ett talesätt "EPA-skräp"..
    Därav kommer benämningen "epa-traktor"

  22. #22
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av 1200cc Visa inlägg
    Dösnack..
    "EPA" står för "EnhetsPrisAktiebolaget som var en lågprisvaruhuskedja för länge sedan (30-50-talet) som sålde billiga produkter, mycket rent skräp. Fanns ett talesätt "EPA-skräp"..
    Därav kommer benämningen "epa-traktor"
    aha okej.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  23. #23
    Citat Ursprungligen postat av 1200cc Visa inlägg
    Dösnack..
    "EPA" står för "EnhetsPrisAktiebolaget som var en lågprisvaruhuskedja för länge sedan (30-50-talet) som sålde billiga produkter, mycket rent skräp. Fanns ett talesätt "EPA-skräp"..
    Därav kommer benämningen "epa-traktor"
    Nästan rätt..... Helt rätt att ordet kommer från EPA-varuhusen. Dom hade kommit över en massa willys jeepar som "blivit över" efter kriget. Det var mycket vanligt att man köpte en sån där och reggade om till traktor. Lågväxel, fyrhjulsdrift och kort hjulbas, samt att de bara var tvåsitsiga gjorde att det var mkt enkelt att regga. Bara att spärra de övre växlarna och lägga på en barlastvikt i bak.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in