1. #1

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Kode, kungälv
    Inlägg
    264

    lågvarvsproblem Motorhispania Rx 2004

    Hej, har renoverat min gamla moped som ligger på blocket, den behöver någonting för att gå bra. Men vad?

    Den är utrsutad med.
    Polini evo 80cc
    21mm dellorto förgasare med troligen för litet huvudmunstycke (typ 88 eller något, original)
    Polini Reeds
    Metrakit replika? avgasystem.

    Jag vet att de inte är som gjort för att passa hand i hand med varandra men innan så gick den Jävligt bra med den setupen. Hade som absoluta topp en gång ca 130km/h på mätaren. (15/48 drev) och normalt sett ca 120km/h på mätaren.

    Nu till problemet. Den har stått stilla 3år mer eller mindre sedan den gick as bra. Jag renoverade med massa skit. Ny tändplatta ny cdibox ny tändhand ny packnings sats till cyllen, ny kolv (den gamla e fin, men ja hade ny liggandes) ny packning till förgasaren, rengjort alla delar (även förgasaren, plockade isär och rengjorde med bensin, nytt stift hårdhet 8.

    Till en början med gick den riktigt dåligt. Men nu går den Jäkligt bra på höga varv. Men om man kör under 5-6 tusen varv per minut går den väldigt ryckigt. så fort man får upp varv så går den som ett skott fram till ca 10tusen varv per minut, efter det så segar den lite för att stanna på ca 11'500rpm på 5an (ca 100km/h), ej testat 6an. min drevning är 15/52. Det spelar ingen roll på vilken växel jag ligger kring 5tusen rpm, den går lika kasst på alla.

    Jag har ett riktigt dåligt batteri på den som jag testat o ladda, men det går inte, men moppen i sig laddar på bra så att all elektronik fungerar när man har rullat igång den.

    Någon som vet vad jag skall göra för att få den att gå bättre på låga varv?

    Den behöver större munstycke, den går som bäst vid typ 1/2-3/4 dels gaspådrag. så det vet jag redan.

    Men mer?

    Mycket tacksam för hjälp
    Mvh Jesper

  2. #2

  3. #3

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Kode, kungälv
    Inlägg
    264
    om man säger såhär för att beskriva hur den går på låga varv.

    när man gasar så hackar den sig fram som om att den dör finner kraft dör finner kraft o dör. Den orkar inte komma upp i varv utan man får slira till lite på kopplingen för att få upp den i varv.

    Skall se på Youtube om det finns någon som lagt upp en bra video. =)

  4. #4

  5. #5

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Kode, kungälv
    Inlägg
    264
    eller skall jag välja lågfart med?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in