-
2012-09-07, 21:54 #1
- Reg.datum
- Sep 2012
- Ort
- Norsborg
- Inlägg
- 20
AM6 varvar ur pga skuren kolv?
Kan den göra det? moppen har väldigt hög tomgång och rusar
-
2012-09-08, 01:36 #2Dt50mx projekt http://www.moppenet.nu/showthread.ph...x-projekt!-9-5
Rieju drac rr projekt http://www.moppenet.nu/showthread.ph...PROJEKT-START! KOLLA DÅ!!
-
2012-09-08, 13:20 #3
- Reg.datum
- Sep 2012
- Ort
- Norsborg
- Inlägg
- 20
Hha jo jag vet beställde ny kolv så fort jag upptäckte detta åh vad skönom det skulle vara felet. Men det jobbiga är ju att jag vet inte om det kan hända igen eftersom det kan finnas spån i vevhuset...
Kan inte klyva motorn så skulle spruta med tryckluft o byta växellådsolja hjälpa?
tack för hjälpen
-
2012-09-08, 13:45 #4
- Reg.datum
- Sep 2011
- Ort
- Stockholm/Huddinge/Segeltorp
- Inlägg
- 841
-
2012-09-08, 14:39 #5
den drar tjuvluft om den rusar och har hög tomgång.. inget med kolven att göra.. titta så allt mellan förgasare och insug är tätt
-
2012-09-08, 16:20 #6
- Reg.datum
- Sep 2012
- Ort
- Norsborg
- Inlägg
- 20
-
2012-09-08, 16:24 #7
- Reg.datum
- Sep 2012
- Ort
- Norsborg
- Inlägg
- 20
Alla säger olika, finns det ingen hemsida som beskriver exakt vad för fel som det kan vara vid hög tomgång? Har sprutat startgas på hela motorn och den sjunker i varv när jag sprayar på cylinderfotspackningen (bytte denna, ingen skillnad) och under insuget/förgasaren (la dit packningar samt drog åt skruvarna så hårt det gick men fortfarande ingen skillnad). Så om den fortfarande skulle dra tjuvluft så borde det vara i mitten av motorn men då kan man väl bara lägga på lite kemisk metall? Visst är det inte det bästa men det skulle väl täta iallafall? Eller?
Tack för all hjälp folk
-
2012-09-08, 18:00 #8
- Reg.datum
- Sep 2011
- Ort
- Stockholm/Huddinge/Segeltorp
- Inlägg
- 841
-
2012-09-08, 19:32 #9
spån i vevhuset av det där? nae, släng i ny kolv bara. och rusar den/har hög och ojämn tändning är det som vongyllis säger, tjuvluft. att den dör när du sprutar startgas vid cylinderfotspackningen trots ny packning innebär att blocket/cylinderfoten troligen inte är plan och antagligen där felet är. gör rent riktigt och sätt dit packningen och se om det blir bättre.
jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.
-
2012-09-08, 21:58 #10
- Reg.datum
- Sep 2012
- Ort
- Norsborg
- Inlägg
- 20
Okej är du säker på att det inte finns skit? För jag tänkte annars lossa motorn o vända upp och ner på den sen spruta med tryckluft för att få ut allt genom cylinderhålet. Blocket/cylinderfoten såg plana ut sist jag kollade på dem, gjorde rent också. Ska testa spruta startgas där igen senare med nya kolven
-
2012-09-08, 23:50 #11
är det bara revor i kolven och inga motordelar spruckit så är det nog lugnt, men är du osäker så kan du ju vända upp och ner på motorn och se om något kommer ut. det är i princip omöjligt att se om det är plant med blotta ögat, men att den reagerar när du sprutar startgas vid cylinderfoten indikerar att det är läckage där, det ska vara tätt där så varken något kommer in eller ut. Reagerar den då på startgas har du ju ett läckage där. kom ihåg att korsdra muttrarna till toppen i ordningen 1,4,2,3. lycka till
jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.
-
2012-09-09, 01:03 #12
du skrev att du drog skruvarna så hårt det gick. det är inte bra, då kan du ha haft sönder packningen istället. sen som ovan, du måste korsdra och dra inte så packningar eller pinnbultar går sönder.
om du är orolig för skit i vevhuset, man kan spruta på vevaxellagret och ramlagrena med 5/56 eller liknande, det blåser ur eventuellt skit som kan ha kommit in, sen blås ur med tryckluft. droppa på tvåtaktsolja på lagrena innan du sätter ihop det sen.
-
2012-09-09, 02:57 #13
- Reg.datum
- Sep 2012
- Ort
- Norsborg
- Inlägg
- 20
Jag menade att jag drog skruvarna på insuget riktigt hårt för där la jag två packningar så att det skulle täta riktigt ordentligt. Muttrarna på toppen korsdrog jag självklart, man kan ju inte göra något sånt här utan att kolla på guider(te.x. HasSse666) först jag är alltid på säkra sidan
De är ju därför jag försöker få så mycket hjälp som möjligt
-
2012-09-09, 05:19 #14
nått ja har märkt att kolvar med slitna kolvringar har en tendens att behöva hög tomgång för att gå. har dom lägre än va dom behöver då framstår de som förgasarstrul
Jag är inte rasist,
Ja är pianist, Ja trycker ner både vita och svarta
-
2012-09-09, 10:47 #15
hmm det är varken bra att dra skruvarna hårt eller att ha dubbla packningar. Du ska ha aldrig ha dubbla packningar. packningen ska vara fräsch, inte ihopdragen/jättetunn/ hård/ torkad / trasig osv. Och skruvarna ska inte dras för hårt, bara så dom sitter bra. man måste ha lite känsla
-
2012-09-10, 16:42 #16