1. #1

    moppe AM6 varvar ur pga skuren kolv?

    Kan den göra det? moppen har väldigt hög tomgång och rusar

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av Dj_jona Visa inlägg
    Kan den göra det? moppen har väldigt hög tomgång och rusar
    haha det är lika bra att byta du måste ju endå det och är nästan säker på att det är felet inte så mycket att fråga om eftersom du har väll inte tänkt köra med den så där?

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av zz00zz Visa inlägg
    haha det är lika bra att byta du måste ju endå det och är nästan säker på att det är felet inte så mycket att fråga om eftersom du har väll inte tänkt köra med den så där?
    Hha jo jag vet beställde ny kolv så fort jag upptäckte detta åh vad skönom det skulle vara felet. Men det jobbiga är ju att jag vet inte om det kan hända igen eftersom det kan finnas spån i vevhuset...
    Kan inte klyva motorn så skulle spruta med tryckluft o byta växellådsolja hjälpa?
    tack för hjälpen

  4. #4

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm/Huddinge/Segeltorp
    Inlägg
    841
    Citat Ursprungligen postat av Dj_jona Visa inlägg
    Hha jo jag vet beställde ny kolv så fort jag upptäckte detta åh vad skönom det skulle vara felet. Men det jobbiga är ju att jag vet inte om det kan hända igen eftersom det kan finnas spån i vevhuset...
    Kan inte klyva motorn så skulle spruta med tryckluft o byta växellådsolja hjälpa?
    tack för hjälpen
    Haha varför kan du inte klyva?
    Kåtmorfar<3

  5. #5
    den drar tjuvluft om den rusar och har hög tomgång.. inget med kolven att göra.. titta så allt mellan förgasare och insug är tätt

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av löfarn Visa inlägg
    Haha varför kan du inte klyva?
    Vet inte hur man gör hehe, känns lite överkurs. Är rädd att jag bara kommer tappa eller glömma bort något.
    Men skulle det hjälpa att göra som jag sa? Spruta ner allt med tryckluft och sedan byta olja ?

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av vongyllis Visa inlägg
    den drar tjuvluft om den rusar och har hög tomgång.. inget med kolven att göra.. titta så allt mellan förgasare och insug är tätt
    Alla säger olika, finns det ingen hemsida som beskriver exakt vad för fel som det kan vara vid hög tomgång? Har sprutat startgas på hela motorn och den sjunker i varv när jag sprayar på cylinderfotspackningen (bytte denna, ingen skillnad) och under insuget/förgasaren (la dit packningar samt drog åt skruvarna så hårt det gick men fortfarande ingen skillnad). Så om den fortfarande skulle dra tjuvluft så borde det vara i mitten av motorn men då kan man väl bara lägga på lite kemisk metall? Visst är det inte det bästa men det skulle väl täta iallafall? Eller?

    Tack för all hjälp folk

  8. #8

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm/Huddinge/Segeltorp
    Inlägg
    841
    Citat Ursprungligen postat av Dj_jona Visa inlägg
    Vet inte hur man gör hehe, känns lite överkurs. Är rädd att jag bara kommer tappa eller glömma bort något.
    Men skulle det hjälpa att göra som jag sa? Spruta ner allt med tryckluft och sedan byta olja ?
    Nä det lär inte hjälpa då spånet ligger i vevhuset och inte i växellådan , Det är inga stora problem att klyva, finns guider på hur man klyver am6 och det är inget särskilt komplicerat
    Kåtmorfar<3

  9. #9
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Dj_jona Visa inlägg
    Hha jo jag vet beställde ny kolv så fort jag upptäckte detta åh vad skönom det skulle vara felet. Men det jobbiga är ju att jag vet inte om det kan hända igen eftersom det kan finnas spån i vevhuset...
    Kan inte klyva motorn så skulle spruta med tryckluft o byta växellådsolja hjälpa?
    tack för hjälpen
    spån i vevhuset av det där? nae, släng i ny kolv bara. och rusar den/har hög och ojämn tändning är det som vongyllis säger, tjuvluft. att den dör när du sprutar startgas vid cylinderfotspackningen trots ny packning innebär att blocket/cylinderfoten troligen inte är plan och antagligen där felet är. gör rent riktigt och sätt dit packningen och se om det blir bättre.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    spån i vevhuset av det där? nae, släng i ny kolv bara. och rusar den/har hög och ojämn tändning är det som vongyllis säger, tjuvluft. att den dör när du sprutar startgas vid cylinderfotspackningen trots ny packning innebär att blocket/cylinderfoten troligen inte är plan och antagligen där felet är. gör rent riktigt och sätt dit packningen och se om det blir bättre.
    Okej är du säker på att det inte finns skit? För jag tänkte annars lossa motorn o vända upp och ner på den sen spruta med tryckluft för att få ut allt genom cylinderhålet. Blocket/cylinderfoten såg plana ut sist jag kollade på dem, gjorde rent också. Ska testa spruta startgas där igen senare med nya kolven

  11. #11
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Dj_jona Visa inlägg
    Okej är du säker på att det inte finns skit? För jag tänkte annars lossa motorn o vända upp och ner på den sen spruta med tryckluft för att få ut allt genom cylinderhålet. Blocket/cylinderfoten såg plana ut sist jag kollade på dem, gjorde rent också. Ska testa spruta startgas där igen senare med nya kolven
    är det bara revor i kolven och inga motordelar spruckit så är det nog lugnt, men är du osäker så kan du ju vända upp och ner på motorn och se om något kommer ut. det är i princip omöjligt att se om det är plant med blotta ögat, men att den reagerar när du sprutar startgas vid cylinderfoten indikerar att det är läckage där, det ska vara tätt där så varken något kommer in eller ut. Reagerar den då på startgas har du ju ett läckage där. kom ihåg att korsdra muttrarna till toppen i ordningen 1,4,2,3. lycka till
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  12. #12
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    du skrev att du drog skruvarna så hårt det gick. det är inte bra, då kan du ha haft sönder packningen istället. sen som ovan, du måste korsdra och dra inte så packningar eller pinnbultar går sönder.

    om du är orolig för skit i vevhuset, man kan spruta på vevaxellagret och ramlagrena med 5/56 eller liknande, det blåser ur eventuellt skit som kan ha kommit in, sen blås ur med tryckluft. droppa på tvåtaktsolja på lagrena innan du sätter ihop det sen.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Heideken Visa inlägg
    du skrev att du drog skruvarna så hårt det gick. det är inte bra, då kan du ha haft sönder packningen istället. sen som ovan, du måste korsdra och dra inte så packningar eller pinnbultar går sönder.

    om du är orolig för skit i vevhuset, man kan spruta på vevaxellagret och ramlagrena med 5/56 eller liknande, det blåser ur eventuellt skit som kan ha kommit in, sen blås ur med tryckluft. droppa på tvåtaktsolja på lagrena innan du sätter ihop det sen.
    Jag menade att jag drog skruvarna på insuget riktigt hårt för där la jag två packningar så att det skulle täta riktigt ordentligt. Muttrarna på toppen korsdrog jag självklart, man kan ju inte göra något sånt här utan att kolla på guider(te.x. HasSse666) först jag är alltid på säkra sidan De är ju därför jag försöker få så mycket hjälp som möjligt

  14. #14

  15. #15
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    Citat Ursprungligen postat av Dj_jona Visa inlägg
    Jag menade att jag drog skruvarna på insuget riktigt hårt för där la jag två packningar så att det skulle täta riktigt ordentligt. Muttrarna på toppen korsdrog jag självklart, man kan ju inte göra något sånt här utan att kolla på guider(te.x. HasSse666) först jag är alltid på säkra sidan De är ju därför jag försöker få så mycket hjälp som möjligt
    hmm det är varken bra att dra skruvarna hårt eller att ha dubbla packningar. Du ska ha aldrig ha dubbla packningar. packningen ska vara fräsch, inte ihopdragen/jättetunn/ hård/ torkad / trasig osv. Och skruvarna ska inte dras för hårt, bara så dom sitter bra. man måste ha lite känsla

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Dj_jona Visa inlägg
    Alla säger olika, finns det ingen hemsida som beskriver exakt vad för fel som det kan vara vid hög tomgång? Har sprutat startgas på hela motorn och den sjunker i varv när jag sprayar på cylinderfotspackningen (bytte denna, ingen skillnad) och under insuget/förgasaren (la dit packningar samt drog åt skruvarna så hårt det gick men fortfarande ingen skillnad). Så om den fortfarande skulle dra tjuvluft så borde det vara i mitten av motorn men då kan man väl bara lägga på lite kemisk metall? Visst är det inte det bästa men det skulle väl täta iallafall? Eller?

    Tack för all hjälp folk
    packnings klet hjälper till det mesta ..
    korsdrar du verkligen skruvarna då ?.
    dock rätt säker på att det är tjuvluft.
    men titta så filtret och allt är rent.. hade ett problem för länge sen att de va vatten i filtret

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in