1. #1

    Vinterkörning med APE, dubbdäck eller kedjor?

    Dags för ny fråga i ovanligt ämne ;-)

    som säkert de flesta noterat så har jag nyligen skaffat mig en Piaggio APE som jag verkligen gillar och har stor nytta av och även om det är en bit kvar så blir det säkert vinter i år med och jag räknar med att köra även då och behöver lite goda råd om vad jag ska välja av det alternativ som anges i rubriken?

    Inser att det behövs lite barlast på flaket så det blir tryck på drivhjulen men det löser sig med några sandsäckar och min vanliga arbetspackning så det som jag mest funderar på är om det finns dubbdäck till den däcksdimensionen är 100 - 90 - 10" och jag har inte hittat något men med forumets samlade kunnande så kanske jag kan få tips om var jag kan finna sådana däck?

    Alternativet är att ha med snökedjor som jag lägger på vid behov, det är ju lite mera okomfortabelt att köra längre sträckor med kedjor men det drar bra i snön och i Uppsala är snöröjningen mer än usel så jag räknar kallt med att fastna lite då och då och där är frågan vad som ger mig bäst alroundfunktion, vill ju ha trafiksäkerhet också så jag inte ställer till någon olycka pga dåligt grepp.

    När jag körde 2 hjulig moppe/MC och även flakmoppe så körde jag med dubbdäck vilket funkade men det var ju många år sedan men det lär väl inte finnas friktionsdäck/dubbfria vinterdäck till en mopedbil?

    Kom gärna med egna erfarenheter och lärdommar av hur ni gör vid vinterkörning med dylika fordon.



  2. #2
    Dubbdäck vet jag inget av, men det finns grövre scooter däck av 10". Dem kan sträcka sej mellan 3" till 4.5" breda och dem kan vara väldigt grovdubbade!
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  3. #3
    Det FINNS passande dubbdäck, för kompisen hade såna på åtminstone den ena Piaggion han hade. Men var man hittar dom, och vad dom kostar är väl en annan femma... Jag hade satsat på såna i alla fall, om dom inte kostar en mindre förmögenhet, kedjor är som du säger lite mer opraktiskt. Undrar om det inte var kompletta vinterdäck på fälg som hade följt med när mopparna såldes nya... kanske värt att fråga hos dom som säljer nya Piaggio Ape?

    Appropå inget, ett par länkar du kanske kan ha nytta av:
    http://www.shop.piaggioape.de/
    http://www.forum.piaggioape.de/index.php?page=Index

  4. #4
    Tack för länkarna dem hade jag inte hittat, ska kika mera på dem framöver.

    Tror också dubbdäck är bäst och kanske finns det på fälg blir ju enklare då, bara skifta som med vanlig bil, får kolla med någon firma som säljer dem få se om jag kan få tag på några.

  5. #5
    Har letat lite och det verkar finnas både dubba och friktionsdäck till den, så vilket skulle Ni välja jag kommer att köra i princip uteslutande inom Upssala stad och när områdena, men då jag får köra på cykel/mopedbanorna som ju inte röjs och halkbekämpas lika bra som gatorna så kanske dubb är bra att ha eller vad tror Ni?

    Jag har aldrig kört med friktionsdäck på något fordon så ingen aning hur de funkar irl på is och snö så berätta gärna.

    Billigt verkar det iaf inte vara, så det får bli att kränga däcken på befintliga fälgar om jag inte kan hitta någon butik som är billigare än de jag funnit hittils, kanske någon har tips på butiker som säljer prisvärda däck på fälg?

  6. #6
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av LICO Visa inlägg
    Har letat lite och det verkar finnas både dubba och friktionsdäck till den, så vilket skulle Ni välja jag kommer att köra i princip uteslutande inom Upssala stad och när områdena, men då jag får köra på cykel/mopedbanorna som ju inte röjs och halkbekämpas lika bra som gatorna så kanske dubb är bra att ha eller vad tror Ni?

    Jag har aldrig kört med friktionsdäck på något fordon så ingen aning hur de funkar irl på is och snö så berätta gärna.

    Billigt verkar det iaf inte vara, så det får bli att kränga däcken på befintliga fälgar om jag inte kan hitta någon butik som är billigare än de jag funnit hittils, kanske någon har tips på butiker som säljer prisvärda däck på fälg?
    jag gillar inte friktionsdäck. de har en tendens att tappa greppet. dubb är ju avsevärt mycket bättre på isbelagda ytor. jag hade kört på dubb
    Senast redigerat av hyperperry den 2012-09-17 klockan 18:53.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    jag gillar inte friktionsdäck. de har en tendens att tappa greppet. dubb är ju avsevärt mycket bättre på isbelagda ytor. jag hade kört på dubb

    Jag kört både friktionsdäck och dubbdäck på aerox vintertid och friktionsdäck var klart bättre!

    Väldigt sällan du står på hal is och det är ju endast där dubbdäcken funkade bättre.





  8. #8
    Köp skruvdubb det funkar "alltid"

  9. #9
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av mjaa Visa inlägg
    Jag kört både friktionsdäck och dubbdäck på aerox vintertid och friktionsdäck var klart bättre!

    Väldigt sällan du står på hal is och det är ju endast där dubbdäcken funkade bättre.




    tvivlar dock starkt på att det är bättre i lös snö. dubben gräver ju lite. friktionsdäck är ju iallafall värdelöst i lös snö på bilar, då det inte greppar nånting utan bara rör runt snön. sedan så är det ju alltid is på vägarna på vintrarna, där dubben fungerar bättre.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    tvivlar dock starkt på att det är bättre i lös snö. dubben gräver ju lite. friktionsdäck är ju iallafall värdelöst i lös snö på bilar, då det inte greppar nånting utan bara rör runt snön. sedan så är det ju alltid is på vägarna på vintrarna, där dubben fungerar bättre.
    Alltså vi snackar inga crossdubbar här utan dubbdäcken till moppe är vanliga dobb däck som dom tryckt i lite dubbar.
    Medans friktionsdäcken är slitsade.

    På bilar är även dubbdäcken slitsade och då har du win win.

    Jag googlade lite och hittade detta som hade båda:



    Dock tror jag att om man skippat dubbarna och slittsat dobbarna dom är monterade på också så hade det haft bättre fäste i 90% av fallen..

  11. #11
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av mjaa Visa inlägg
    Alltså vi snackar inga crossdubbar här utan dubbdäcken till moppe är vanliga dobb däck som dom tryckt i lite dubbar.
    Medans friktionsdäcken är slitsade.

    På bilar är även dubbdäcken slitsade och då har du win win.

    Jag googlade lite och hittade detta som hade båda:



    Dock tror jag att om man skippat dubbarna och slittsat dobbarna dom är monterade på också så hade det haft bättre fäste i 90% av fallen..
    vars har jag nämnt crossdubb? bara för att jag äger en cross så behöver jag inte prata om crossdäck. jag vet vad det handlar om då jag haft dubbdäck på min gamla aprilia det är sådana där jag menade, en kille från min gamla skola hade såna där och han var helnöjd med dem!
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  12. #12
    Var hittade Du det dubbdäcket mjaa ser klart intressant ut?
    Jag lutar åt grovmönstrat med dubb körde det på mina olika mopeder förut både de 2 och 3 hjuliga och kändes säkert och drog bra på både is och i lössnö, får se vad jag får tag på också.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in