Sidan 1 av 2 12 Sista
  1. #1

    Motorhispania Ryz startar inte.

    Tjenare ! Det är så här att jag har en Motorhispania Ryz SM 2010. Köpte den för ungefär 3 månader sen. Den funkade perfekt och gick som den skulle, men sen en dag var jag ute och körde så gick den ner i varv och dog helt plötsligt. Det som jag har kollat och bytt ut är :

    1: tändstift
    2: testat 4 olika tändspolar
    3: mätt med en multimeter: CDI boxen, tändspolen(kabeln), och tändplattan.

    Jag har hört både från verkstäder och privata personer att det kan vara CDI boxen som har fått en smäll och ger fel värden, för den den verkar vara okej men ändå inte. Jag har det nya tändsystemet från dellorto och har sökt i flera veckor efter dellortos CDI box men hittar inget. Skulle vara till stor hjälp om nån vet vad felet kan vara eller om nån vet vart man kan köpa CDI boxen. Tack på förhand.

  2. #2

  3. #3

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Punkarn Visa inlägg
    membranen?
    Glömde tillägga att det inte kommer nån gnista alls, har testat 4 olika tändspolar

  5. #5
    Tändplattan som är slut då kanske?
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  6. #6
    Har mätt den och den verkar funka, kan det vara CDI boxen?

  7. #7
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    de går att kicka?

    annars får du felsöka.

    Ta bort sockerbiten som går te styrlåset alltså där man lägger i nyckeln ryck ut dem å testa kicka. för har varit med om att de brukar falla ut.

    Annars när den dog hur betedé den sig? Avgaspoffar?

  8. #8
    Har ingen kick :/ jag körde in på en mindre väg och sen så bara gick den långsammare och långsammare typ som om man släpper gasen och sen så dog den helt.

  9. #9
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    haru bensin? 2-taks olja :/

  10. #10
    Ja jag har bensin och olja men det kommer ingen gnista har försökt med nästan allt men inget verkar funka så jag undrar om det är cdi boxen?

  11. #11
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    Testa byt, min for ju också för 5 dagar å fick gå hem 12 km med besten min.

  12. #12
    Men vet du vart man kan beställa dellortos CDI box?

  13. #13
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    vet int om de funkar men klipp av slddarna som går in i dellortos cdi boxen.

    hitta de viktigaste eller vilka du kan sätta ihop å köp en helt vanlig cdi box. Annars får du byta hela tändsystemet.

  14. #14
    Hur säker är du på att det funkar? För jag menar att det blir jävligt onödigt att köpa en ny cdi box om den inte passar ^^

  15. #15
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    Det får du bestämma om du vill ha din moped i fungerande skick

  16. #16
    K/Bs avatar
    Reg.datum
    Aug 2012
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    110
    Hade samma problem, men köp bara en avstrypt från twostroke för 500 spänn

    EDIT: Alltså en avstrypt CDI ^^
    Senast redigerat av K/B den 2012-09-20 klockan 23:16. Anledning: EDIT
    Citat Ursprungligen postat av Löfarn Visa inlägg
    Fet är det sånhär toggetuningutankåporgasres?
    Bäst<3

  17. #17
    Ja men jag har det nya tändsystemet från dellorto så ingen från twostroke passar... Men jag hittade en verkstad som heter Bloms i Göteborg och där hade dom så jag beställde en för 3500kr.. :/ men men jag får den på tisdag så jag hör av mig om det var den som var pajj )

  18. #18
    Vet nån vart man kan köpa/beställa Dellortos Cdi box till Motorhispania? För han som jag beställde utav har den inte kommit än... tacksam för hjälp

  19. #19
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    skall du köpa en till då, om du skall få den av honom då?

  20. #20
    nej jag skiter i honom nu, har väntat över en månad på min beställning och börjar bli väldigt trött på att vänta

  21. #21
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    avbeställ då, å få pengarna tebax om du har betalt redan, sedan så tittar du över föggen så de int är skräp i den

  22. #22
    har beställt från ett annat ställe så jag borde få den på tisdag ^^ men det kommer ingen gnista så det beror väl inte på förgasaren? det är ju cdi boxen som är tändningen

  23. #23
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    kan också vara därför den inte tänder gubbe lilla, sätt lite bensin i cyllens inre då? se om den gnister då

  24. #24
    skölds avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    söderhamn
    Inlägg
    2 321
    Men han har ju ingen gnista, så hur fan hjälper det om den får mer bensin?!
    Citat Ursprungligen postat av Stalker-Sebbe Visa inlägg
    Vad e det för något som ligger brevid stötdämparen? Kan det vara en kick?
    Citat Ursprungligen postat av zvezda999 Visa inlägg
    om du menar det kromade är de en SSP ställbar styrstam

  25. #25
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    Citat Ursprungligen postat av sköld Visa inlägg
    Men han har ju ingen gnista, så hur fan hjälper det om den får mer bensin?!
    Haha, Hade ingen gnista en gång, sate i bensin å vad hände.. Det Förstår nog Sköld:n Själv

    kanske får medge att frågan va ganska dum iallafall..

  26. #26
    Tjena ! Fick min cdi box idag så jag satte på den nya och då kom gnista men den vägrar att gå igång... Den har stått stilla i snart 2 månader så jag hällde i ny bensin men jag har pillat lite med förgasaren, det vill säga att jag har skruvat på luftskruven och bensinskruven så nu vet jag inte hur dom ska vara inställda? Är grund inställningarna ett och ett halvt varv ut? Och vet nån vad felet kan vara? Tacksam för svar

  27. #27
    Tja! Fick igång moppen igår och körde med den i 10 min och så dog den bara.. säkringen gick så jag bytte ut den men det kom fortfarande ingen gnista Så jag blev rädd att jag hade skadat cdi boxen igen så jag tog av den. Cdi boxen pyser när man slår av tändningen. Så idag gick jag till en moppe verkstad och dom sa att det kan vara en kortslutning någonstans. Och så undrar jag om någon kan el värdena till Motorhispania Ryz dvs vad det ska vara för ohm värde på Tändplattan, Tändspolen, och övriga ställen. Jätte tacksam för svar !

  28. #28

    Airsal 70cc sport (oljetank)

    Tjena ! Skriver på den här tråden för orkar inte öppna en ny tråd. Jag har satt på Airsal 70cc Sport på min Motorhispania och har en separat oljetank. Jag vet att jag måste blanda olja direkt i tanken för cylindern ska smörjas riktigt. Men min fråga är om jag kan ha kvar min oljetank och köra med den och blanda lite olja i tanken? Så man använder både oljetank och olja i tanken samtidigt. Riktigt tacksam för ett snabbt svar

  29. #29

    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    långshyttan
    Inlägg
    104
    Citat Ursprungligen postat av MarkusOlofsson Visa inlägg
    Tjena ! Skriver på den här tråden för orkar inte öppna en ny tråd. Jag har satt på Airsal 70cc Sport på min Motorhispania och har en separat oljetank. Jag vet att jag måste blanda olja direkt i tanken för cylindern ska smörjas riktigt. Men min fråga är om jag kan ha kvar min oljetank och köra med den och blanda lite olja i tanken? Så man använder både oljetank och olja i tanken samtidigt. Riktigt tacksam för ett snabbt svar
    ja funkar såklart

  30. #30
    Okej tack så mycket ! Men hur mycket ska jag blanda i tanken isåfall?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in