1. #1

    Katalysator på 2Takt funkar det?

    Måste kolla med er lite mera tekniskt kunniga och med mer erfarenhet av mopeder än vad jag har om det verkligen funkar med katalysator på en 2 Taktare?

    Min Piaggio APE har katalysator och det är en -97 som gått 3700 mil och jag vet hur och vad katalysatorn gör fär rening av avgaserna på fordon som körs på ren bensin men vad händer när det är olja i avgaserna vilket det är från en 2taktare, under dessa år gissar jag att katalysatorn är helt igenkorkad och därmed inte gör någon nytta?

    Så vad säger sakkunskapen och kan man kolla detta och ev åtgärda det om den är igensatt?

  2. #2
    Just det men kommer verkligen en liten luftkyld 2taktare upp i de temperaturerna så att allt förbränns eller byggs det upp rester i katten över tid och om det gör det vilka effekter får det på prestandan?

  3. #3
    Finns ju redan på moppar o motorsågs motorer redan, så det funkar.
    En 2-takt har tillräckligt hög avgastemp, min Zundapp har 700C 125mm
    från kolven.
    Senast redigerat av Enok den 2012-09-24 klockan 16:13.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Enok Visa inlägg
    Finns ju redan på moppar o motorsågs motorer redan, så det funkar.
    En 2-takt har tillräckligt hög avgastemp, min Zundapp har 700C 125mm
    från kolven.
    OK så pass varm har ju inte testat utan mest nyfiken men det var skönt att höra att det funkar då mår mitt miljösamvete lite bättre, dessutom tankar jag den med Alkylart och använder bio olja så då borde "Pigge" vara ganska snäll mot miljön tycker jag ;-)

  5. #5
    Om du är miljö intresserad så skulle du kanske konverterat
    till E85.Kör min Zundapp på E85, det funkar utmärkt.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Enok Visa inlägg
    Om du är miljö intresserad så skulle du kanske konverterat
    till E85.Kör min Zundapp på E85, det funkar utmärkt.
    Vet inte vad jag ska tycka om E85 det har ju en hel del negativa sidor också i samband med produktionen så totalt sett vete tusan om det är någon miljövinst, om jag konverterar så blir det till EL annars får det vara som det är.

  7. #7
    Nu får ni ta och lägga av med hippiefasonerna, en moped ska låta högt och lukta ordentligt, annars kan det va.

  8. #8
    Tja, min Zundapp både låter o luktar riktigt. Expansions kammare o Castor 927 olja löser det problemet.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in