1. #1

    Tips: Lös mitt behov moped, mopedbil transport för mig.

    Hej jag har blivit av med mit AM kort pga dålig syn.
    Detta är för mig väldigt tråkigt då jag kör hur bra som helst har full koll på trafiken och löser situationer som andra ställer till med. Har aldrig varit i närheten av någon olycka då jag hela tiden har fullt fokus på trafiken. men nu får jag inte köra längre.

    eftersom jag bor och jobbar på landet, utan vettig komunikation så har jag fortfarande behov av att kunna ta mig, förut körde jag moped bil, men nu får jag ju inte det längre.
    Som jag ser det har jag eg två val, klass 2 mopedbilen Amica eller veteranmoped med cyckel pakethållare.
    Datta för att jag båste kunna få plats med ett barn, det absolut bästa vore en amica men det finns inga recervdelar till dassa så om något går sönder måste man trixa, Detta är inte jag så duktig på men vill gärna lära mig mera.

    Vad tror ni vad har jag för val?
    Tips.

  2. #2
    Låter som Du är i nästan samma läge som mig fast jag aldrig haft någon form av KK pga hälsan men som Dig har jag inga egentliga problem att köra och gör så både på land och vatten ;-)

    jag valde en Piaggio APE klass 2 för att lösa mina transportproblem och det finns flera handlare och verkstäder för dessa i södra Sverige, däremot här uppe i mina trakter är det glest med dem.

    Du får utan problem med Dig ett barn i hytten bredvid Dig och så har Du flaket till det andra, så den skulle jag kika mera på om jag var du men köp nytt inte beg om Du inte gillar att meka.
    Delar kan Du köpa via handlaren eller via nätet bara att välja, men det finns iaf delar att få tag i till den.

    Det är ett mycket trevligt litet fordon som klarar mer än man tror, Du får lasta 200 kg på flaket tex vilket är bra för en så liten "bil" och lättkörd som bara den ;-)

  3. #3
    Skall nog ta och kika lite på den.
    Tyvärr känns den inte 100 i mina ögon, då jag känner att jag har behov av någon typ av barnstol, skulle det bara varit jag skulle den vara ett givet val, men en obältad 1½ årigi i sätet känns inte ok.
    Men jag skiall kolla in den i all fall.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av savonit Visa inlägg
    Skall nog ta och kika lite på den.
    Tyvärr känns den inte 100 i mina ögon, då jag känner att jag har behov av någon typ av barnstol, skulle det bara varit jag skulle den vara ett givet val, men en obältad 1½ årigi i sätet känns inte ok.
    Men jag skiall kolla in den i all fall.
    Ajdå var det en sådan liten krabat, då är nog en barnstol att föredra för barn är det värdefullaste man kan ha, det finns en variant av APE som har fler sittplatser men inget flak då kanske passar bättre för Dig?!

  5. #5
    Med ett så litet barn är det ju ett ännu sämre alternativ med vanlig 30-moppe. Känns som att APEn är det minst dåliga i sammanhanget....

  6. #6
    Håller jag inte med om, Vid krock ja kanske, men med ett så lätt fordon är vi troligtvis mos i alla fall, men att ha en lös obältad ettåring i kupe är inget att leka med, då skall det styars, klättras runt och inte sitta stilla något alls, det skulle vara omöjligt att köra någon stans.

    En 30 moped med monterad cyckelsitts. Sitter barnet fast och kan istället titta på naturen, med den lösningen skulle jag dock inte köra så långt utan nöja mig med att komma till affären en 5 km bort och en 1,5 mil bort.

    Men tror nog att det blir Amica i alla, ape hade varit ett klockrent val om man kunde ha barnbilstol i den.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av savonit Visa inlägg
    Håller jag inte med om, Vid krock ja kanske, men med ett så lätt fordon är vi troligtvis mos i alla fall, men att ha en lös obältad ettåring i kupe är inget att leka med, då skall det styars, klättras runt och inte sitta stilla något alls, det skulle vara omöjligt att köra någon stans.

    En 30 moped med monterad cyckelsitts. Sitter barnet fast och kan istället titta på naturen, med den lösningen skulle jag dock inte köra så långt utan nöja mig med att komma till affären en 5 km bort och en 1,5 mil bort.

    Men tror nog att det blir Amica i alla, ape hade varit ett klockrent val om man kunde ha barnbilstol i den.
    Du får göra som Italienarna gör och sätt barnstolen på flaket, det är ju där de flesta medpassagerarna åker i det landet så varför inte här?
    Med en tät kåpa över så sitter den lille torrt och tryggt och plats för matkassarna också ;-)

    Vid en krock modell påkörning/frontal så är man ändå körd i dessa fordon det ska man vara medveten om när man skaffar dem för de flesta bilar även små väger uppåt 1 ton och är mycket starkare i sin konstruktion så det är våra små lätta fordon som förlorar.
    Den tanken är bra att ha i huvudet när man kör så tar man inga onödiga risker även om man har juridiskt rätt i ett läge så har jag ingen nytta av att jag hade rätten på min sida ochvann rättegången när jag är död!

    My 2 Cent!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in