1. #1

    hjälp motorn skurit?

    tjena jag har en derbi drd 03 som jag och en kompis var ute och åkte på en dag och så plötsligt så slutade den fungera mitt ute på vägen och undrar om motorn kanske skurit, några dagar innan det hände så hade det runnit ut olja tror jag fast visste inte det då för att den var grå\vit och väldigt vattnig och sedan när den slutade fungera rullade jag och min kompis hem till han med moppen för att kolla felet. Jag fyllde på kylarvätska för hade knappt något kvar så trodde jag att det var felet men provade starta den efter jag hade fyllt på kylarvätskan men den startade inte. Jag började tömma oljan för att se om det var den som läkte och det kom ut grå\vit olja som det hade läckt från moppen förut sen så kom det väldigt lite ut undrar om moppen skurit eller är det något annat? Tacksam för svar \Mwh victor

  2. #2

  3. #3
    ok vilken skruv då?

  4. #4

  5. #5
    ok men har den skurit eller går den att fixa?

  6. #6

  7. #7
    ok kan man lämna in så att dom fiksar den eller går det inte att fiksa ? tacksam för svar.

  8. #8
    W1Ll3s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Stockholm, Finspång (hällesta);D
    Inlägg
    161
    Allt går att fixa
    Yamaha DT110x Parmakit 2010
    Derbi Senda 2005 70cc

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av vickett Visa inlägg
    ok kan man lämna in så att dom fiksar den eller går det inte att fiksa ? tacksam för svar.
    Jo det går att ficksa

  10. #10
    aa haha;D

    hur fixar man det?
    Senast redigerat av G-son den 2012-10-11 klockan 20:30.

  11. #11
    Posta inte nya inlägg direkt eftervarann, klicka på "redigera inlägg" och ändra i det felstavade istället.

    Allt går fixa, det blir bara olika dyrt. Omöjligt för oss att säga vad som hänt med så lite info.

  12. #12
    ok sry men det är all info jag har så länge.

  13. #13
    Motorn skär inte för att du har vatten i lådan. Däremot kan du ha en läckande topppackning vilket resulterade i att du fått in vatten i cylindern vilket kan ha gort så den dog. Kan du fortfarande dra runt motorn nu efter? är den helt stum så är det garanterat ett lager i lådan som gett sig. Det går att byta.

  14. #14
    nej när jag kicka så låter det som den inte får någon tändning och sen märkte jag också att medans det läckte så gick den väldigt dåligt på tomgång och svår att starta..

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av vickett Visa inlägg
    nej när jag kicka så låter det som den inte får någon tändning och sen märkte jag också att medans det läckte så gick den väldigt dåligt på tomgång och svår att starta..
    som sagt så spelar det ingen roll och du har lådan full med vatten. Den enda orsaken det kan påverka är om vevens packbox mellan vevhus och lådan är sönder. Annars kolla om du har gnista.
    Har du hyfsat komp? hur betedde den sig när den dog? bakhjulet låste sig?

    låste bakhjulet inte sig så börja med att rengöra förgasaren. Funkar inte det så testa med lite startgas. Reagerar den inte alls på startgas så är det något allvarligt fel. byt då ditt tändstift då ditt nuvarande har gnista men sen när den blir omgiven av högt tryck och bensin så kan tändstiftet sluta att fungera.

  16. #16
    Jag testade rulla igång den och då gick den igång med choken på men den kunde inte gå på tomgång, inte ens nån sekund. kan man köra utan problem nu om jag fyller på med olja??
    Senast redigerat av vickett den 2012-10-13 klockan 15:20.

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av vickett Visa inlägg
    Jag testade rulla igång den och då gick den igång med choken på men den kunde inte gå på tomgång, inte ens nån sekund. kan man köra utan problem nu om jag fyller på med olja??
    Eftersom du hadde vatten i oljan så läcker packboxen i vattenpumpen, så nej! du kan inte köra med den sån. Testade du ens med att rengöra förgasaren?

  18. #18
    nej ska göra det senare hade inte tid...

  19. #19
    min bror hade samma problem förutom oljan och det visade sig vara packboxarna till veven som var pajj

  20. #20
    ok är det lätt som jag kan fixa själv (kan inte mecka så bra) eller måste jag lämna in den ?

  21. #21
    för att byta dem så måste du klyva motorn

  22. #22
    ok då får jag lämna in den

  23. #23
    Citat Ursprungligen postat av nightmar3 Visa inlägg
    för att byta dem så måste du klyva motorn
    Stämmer icke, med rätt verktyg kan du demontera packboxen från utsidan och sedan knacka i en ny utan att klyva. Jag skar hål på packboxen från utsidan runt innerringen av vevlagret. Bockade sedan till en plattmejsel näst intill 90 grader och vred ut packboxen. Risken finns att skräp som blir av packboxen lägger sig i lagret men med lite varsamhet och nogrann rengörning efteråt gick det kanon!

  24. #24
    ok tack för svar!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in