Hybridvisning

Wink Avstämt rör Derbi Senda 70cc

Tjenare folk! Skaffat en Airsal 70cc till min Derbi Senda r 99.
    Och nu har jag tänkt bygga mitt första avstämda avgasrör och undrar om det här ser bra ut?
    (Cylindern är oportad)

Namn:  Skärmklin.JPG
Visningar: 762
Storlek:  62,5 KB

tack på förhand!

Nu vet jag inte vad du ska använda mopeden till men att bygga det där röret är slöseri med tid då jag är rätt säker på att t.o.m original-röret skulle prestera bättre.

Citat Ursprungligen postat av Perra.S Visa inlägg
    Nu vet jag inte vad du ska använda mopeden till men att bygga det där röret är slöseri med tid då jag är rätt säker på att t.o.m original-röret skulle prestera bättre.
    Hur ser du de ? O hur gör jag ett bättre då ?

hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    jävlar vilken vrång*** perra är. jag har gjort avgasrör i rexxys program förut och det fungerar ypperligt.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

bra då ska alltså detta kunna funka ganska bra? har bara orginal för tillfället så^^

Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Funka gör det, men hur bra vet ingen förräns du testar. Det som är det jäkliga med avstämda rör, man vet inte hur det fungerar förrän man testat det.
    Jo man kan få en mycket bra uppfattning om ett rör kommer fungera eller ej. Vad jag har förstått så har väll du byggt ett flertal rör? Har du inte lärt dig något alls som du kan dra slutsatser efter?

1. Så lågt varv tillsammans med så hög duration går inte ihop, ett 1 meter långt rör blir bara skit.

2. Längderna på diffusorkonorna gör att han kommer få en traktor.

3. Vinklarna på diffusorkonorna är helt åt h-e, på bilden han lagt upp är det 1,6 3,5 5,9 grader, återigen, ska det bli en traktor?

4. En belly på över 100mm, glöm det, onödig volym.

Så, min lösning, höjj varvet till säg 12-13k rpm och du får ett mycket bättre resultat. Slog själv in det i rexxys program och kikade och det såg genast bättre ut.

Jag har inget imot ditt program, snarare tvärtom, tycker det är riktigt grymt med tanke på att du var typ 16 år när du gjorde det? Jag hade reagerat likadant om någon la upp en bild från exhaust calc med.
    Senast redigerat av Perra.S den 2012-10-12 klockan 20:24.

Jag har faktiskt inte lagt ner så mycket tid och intresse just på hur rören fungerat. Dom jag byggt har jag varit nöjda med, och därför inte fördjupat mig i detta allt för mycket. Du har mycket mer kunskap om pipbyggen än mig!

Jag var ungefär 16 när jag skrev den första kodtexten till mitt program, man kunde räkna kubik! Sen blev det mer och mer avancerat. Tror sista kodtexten skrevs när jag var 18. Sen försvann programmeringsfilen, förmodligen i någon omformatering.

Jag håller på nu (men går segt) att programmera version 2. Du kanske kan göra dom matematiska formlerna för ett piprogram? Då kan man få alla kriterier du vill ha med!

Jo man kan få en mycket bra uppfattning om ett rör kommer fungera eller ej. Vad jag har förstått så har väll du byggt ett flertal rör? Har du inte lärt dig något alls som du kan dra slutsatser efter?

1. Så lågt varv tillsammans med så hög duration går inte ihop, ett 1 meter långt rör blir bara skit.

2. Längderna på diffusorkonorna gör att han kommer få en traktor.

3. Vinklarna på diffusorkonorna är helt åt h-e, på bilden han lagt upp är det 1,6 3,5 5,9 grader, återigen, ska det bli en traktor?

4. En belly på över 100mm, glöm det, onödig volym.

Så, min lösning, höjj varvet till säg 12-13k rpm och du får ett mycket bättre resultat. Slog själv in det i rexxys program och kikade och det såg genast bättre ut.

Jag har inget imot ditt program, snarare tvärtom, tycker det är riktigt grymt med tanke på att du var typ 16 år när du gjorde det? Jag hade reagerat likadant om någon la upp en bild från exhaust calc med.
    .

Okej du skulle inte kunna göra en bättre till mig ? 186 i avgas , 29mm förgasare orginal vev om du skulle göra en o lägga upp bild skulle de va jätte snällt

Jag håller på nu (men går segt) att programmera version 2.
    Låter nice! Tycker om funktionerna i ditt program för att räkna durationer och tändläge, riktigt smidigt att ha i garaget istället för att behöva sitta och slå på miniräknaren

Du kanske kan göra dom matematiska formlerna för ett piprogram? Då kan man få alla kriterier du vill ha med!
    haha, den kunskapen kan jag bara drömma om att jag hade. Tyvärr.

Citat Ursprungligen postat av hanssonffs Visa inlägg
    .

Okej du skulle inte kunna göra en bättre till mig ? 186 i avgas , 29mm förgasare orginal vev om du skulle göra en o lägga upp bild skulle de va jätte snällt
    Höjj varvet lite på den du har så blir det säkert fint.

Låter nice! Tycker om funktionerna i ditt program för att räkna durationer och tändläge, riktigt smidigt att ha i garaget istället för att behöva sitta och slå på miniräknaren

haha, den kunskapen kan jag bara drömma om att jag hade. Tyvärr.

Höjj varvet lite på den du har så blir det säkert fint.
    12 eller 13000 ?

Namn:  Skärmklin.JPG
Visningar: 432
Storlek:  69,1 KB

ser de bra ut då?

skölds avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    ska du ha ett som är avstämt på 12500 rpm så kommer du behöva byta ut lite mer delar på moppen
    Citat Ursprungligen postat av Stalker-Sebbe Visa inlägg
    Vad e det för något som ligger brevid stötdämparen? Kan det vara en kick?
    Citat Ursprungligen postat av zvezda999 Visa inlägg
    om du menar det kromade är de en SSP ställbar styrstam

Citat Ursprungligen postat av sköld Visa inlägg
    ska du ha ett som är avstämt på 12500 rpm så kommer du behöva byta ut lite mer delar på moppen
    Alla säger olika ;( vart ska jag lägga effekten då ? var ligger max effekt på 186 graders avgasduration? kan inte någon göra de till mig?^^
    vill bygga de snart orginal röret går jo skit^^
    Senast redigerat av hanssonffs den 2012-10-13 klockan 12:26.

skölds avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Alla säger olika ;( vart ska jag lägga effekten då ? var ligger max effekt på 186 graders avgasduration? kan inte någon göra de till mig?^^
    vill bygga de snart orginal röret går jo skit^^
    vad har du för setup? samt ska du bruks åka med moppen?

Citat Ursprungligen postat av sköld Visa inlägg
    vad har du för setup? samt ska du bruks åka med moppen?
    orginal vev, 29mm förgasare, orginal tändsystem, 70cc airsal med 186 i avgasduration.
    japp de är en brukis men ska gå så vasst som grejorna klarar av

skölds avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    orginal vev, 29mm förgasare, orginal tändsystem, 70cc airsal med 186 i avgasduration.
    japp de är en brukis men ska gå så vasst som grejorna klarar av
    köp en 21 förgasare eller nånting och sen ett rör som är avsämt mellan 8500-9500 rpm, annars kommer nog din vev inte klara trycket, samt att tändningen inte kommer palla med högre varv

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in