1. #1

    Växelproblem Crescent Compact 3växlad fot

    Har ett problem med växellådan på grabbens compact, vi har helrenoverat motorn men har kanske inte fått ihop växellådan korrekt för ettans växel hoppar hur hela tiden om motorn är i gång, med motorn avstängd funkar växlaren perfekt!? Tvåan och trean funkar fint. Har gjort allt man kan för att ställa in växlarna rätt, följt alla guider vi hittat. Monterade ihop växellådan enligt sprängskisser från Ettansmopeder. Drivaxeln glappar mindre än 1 mm.
    Måste jag spräcka motorn igen och shimsa om något? Vill helst undvika det! Har någon i detta forum någon idé om hur jag ska göra??
    Hoppas någon kan svara på detta grabben fyller snart 17 och vill sälja moppen och köpa bil!

  2. #2
    Läst denna guide?
    http://www.moppenet.nu/showthread.ph...3-amp-4vxl-fot


    Kolla så inte växelmekanismen glappar allt för mycket upp och ner/in och ut. För mycket rörelse där förstör lägena. Kolla även så spärrstiftet kan röra på sig utan problem! Går den trögt låser den inte lägena som den ska!
    Följ Moppenets största projekttråd här!

  3. #3
    Tack för svaret. Jag har bytt ut det som gick att få tag i med nya delar, det glappar lite men inte så det borde göra någon större skillnad. När motorn inte är igång "klickar" spärrstiftet i så fint och växlarna funkar perfekt, lägger man i 1an så går det att rulla igång den och köra på 1an men växlar men upp går det inte att växla ner till 1an igen så länge motorn går!? Har ingen större lust att dela blocket igen men måste jag så är det ju bra att veta vad som måsta åtgärdas. Kan ju fått ihop lådan fel, hittar inga tydliga sprängskisser, kan det bero på det tror du? Fick rådet att slipa på "triangeln" för att öka slaglängden upp och ner men det hjälpte inte alls. Det händer något med växellådan så fort man startar motorn som gör att växeln trillar ur?!

  4. #4

  5. #5
    Satte ihop låda enligt sprängskisser som finns på bl.a. Raketsports sida. Som jag skrev tidigare så klickar växlarna i fint så länge inte motorn är igång. Växelpinnen rör sig ingenting ut eller in när jag ruckar på hjulet. Jag har följt din guide men den hjälpte inte! Allt ser rätt ut när man justerar som du säger men så fort jag startar motorn så hoppar allt åt skogen!! Det har hänt att ettan blir kvar fast motorn går men så fort man släpper kopplingen så hoppar ettan ur (till friläget), tittat jag ner på växelpinnen så ser man hur den hoppar inåt när man släpper kopplingen!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in