1. #1

    Yamaha Dt vill ha effekt!

    tjenare nu är de så att jag vill ha riktigt jävla drag i min yamaha dt50mx.
    kom med tips och delar jag ska ha!

    setup:
    polini 70cc / inte portad
    luhao rör
    24mm mikuni med 145 munstycke
    13/45 drevning
    45mm topp / inte högkomps topp
    reeds: top performance VForce3

    den går väll ungefär 85 nu men snälla hjälp mig jag vill ha en riktig rääser!

  2. #2
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    på med en cr motor cr 500cc....

    Porta Cyllen, jacka kolven, Nos...

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av yamahadt91 Visa inlägg
    tjenare nu är de så att jag vill ha riktigt jävla drag i min yamaha dt50mx.
    kom med tips och delar jag ska ha!

    setup:
    polini 70cc / inte portad
    luhao rör
    24mm mikuni med 145 munstycke
    13/45 drevning
    45mm topp / inte högkomps topp
    reeds: top performance VForce3

    den går väll ungefär 85 nu men snälla hjälp mig jag vill ha en riktig rääser!
    Med de du har på borde den göra närmre 100 knepigt hade en Eurokit 66cc med 20mm förgasare andra reed och jamarcool system 15/45 den gjorde strax över 100km/h

  4. #4
    ja jag tycker också att den borde gå fortare! men jag ska testa att gå upp i drevning och testa ett jamarcol lågvarvigt rör

  5. #5

  6. #6
    vad ska jag ha för koppling då går det att förstärka min orginal?

  7. #7

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Eh, nej? 85 är bra för den Setupen! Att din koppling än hållit än så länge är ett under.

    Innan du börjar trimma mer bör du fixa en bättre koppling. För den kommer börja slira!

    Någa 100 med ofilade köpestrim till Dt50mx finns bara i någons drömvärld.
    Nu va det över 10 årsedan men jag hade en helt orörd 66cc med jamarcool system 20mm mikuni andra fiberblad 4 läppars ingen högkomp kopplingen höll inte så länge men den gjorde en bit över 100km/h då hade vi iofs ingen GPS men mätte upp det med bil så säg minst 95km/h allt beror väl på hur motorn mår på mopeden med. Men att nå 100km/h är inte omöjligt med en DT ex gjorde min DT jag har nu 75 med 5.5hk 16.5mm mikuni och hög komp med gianelli rör. Doc
    k varva den så mycket så satte på original igen.

  9. #9

  10. #10
    om du vill ha bättre koppling ska du köpa en 5-lamell från de gamla luftkylda yz80. tror också att man måste göra en ny kopplingskåpa för att få få plats med alla lameller. Tyvärr är det ganska svårt att hitta några sånna!

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Jag har mycket erfarenhet med DT cylindrar på Sachsmotorer! Snabbast jag kört med en ofilad 43mm 2w1 är 75km/h. Då har jag mer kubik och högre durationer gratis. Samt en högvarvig effektpipa!

    Sen när jag körde med Polini 70cc fick jag kämpa rejält för 100+! Filad 201 avgas, 140 spol och boost. Avstämd pipa och 4 vxl låda. Så jag förstår inte hur ni så lätt kan köra i 100+ med ofilade grejer? Övergår mitt förstånd.

    Notera att det var på en Compact med lätt vikt och lågt luftmostånd. Om vi jämför med en Stor och tung Dt50mx. Så du hör hur otroligt de låter!
    Jag har med erfarenhet av både MT och DT dom jag pillat med mest efter som jag körde dom när jag va 15 kompisens MT5 gjorde 110 med autisa cylinder, min gjorde strax över 100 om du tror det eller ej är upp till dig att avgöra men så va det. Tror det beror på hur frisk motorn är med. Dock hade jag ett helvete med kopplingen då fanns inga starkare kopplingar att man kunde köra Yz80 hade jag ingen aning om då. Men har en till motor till min DT och är riktigt sugen på att trimma den faktiskt för att se hur den går nu. Att jag upplever att den går som satan gör man nog inte efter som man kört så mycket mer idag men skall kolla över den motorn och ev beställa lite trim till den.

  12. #12
    Alla har väll lite olika uppfattning va går som satan är för något. Gör man inget drastiskt åt Dt spisen så blir de aldrig nå riktig fart på dem. Du får gärna tro att din gris Dt gjorde 100 men försök inte lura i nån annant okunning att den gjorde de.
    Alla köperör hör hemma i blandsskroten om man letar mkt effekt. Wsd Dt'n gjorde ju 80 över mål på 201 meter och då har han bättre rör. Den gör nog 100 iaf, men ofilad köpetrim, näee

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Biffen79 Visa inlägg
    Jag har med erfarenhet av både MT och DT dom jag pillat med mest efter som jag körde dom när jag va 15 kompisens MT5 gjorde 110 med autisa cylinder, min gjorde strax över 100 om du tror det eller ej är upp till dig att avgöra men så va det. Tror det beror på hur frisk motorn är med. Dock hade jag ett helvete med kopplingen då fanns inga starkare kopplingar att man kunde köra Yz80 hade jag ingen aning om då. Men har en till motor till min DT och är riktigt sugen på att trimma den faktiskt för att se hur den går nu. Att jag upplever att den går som satan gör man nog inte efter som man kört så mycket mer idag men skall kolla över den motorn och ev beställa lite trim till den.
    det är skitsnack.. som rexxy säger så når du inga 100 med ofilade köpetrim.
    har roliga grejer liggandes så som portad polini osv... gjorde ca 85-90 km/h och det räcker ...

  14. #14
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Biffen79 Visa inlägg
    Nu va det över 10 årsedan men jag hade en helt orörd 66cc med jamarcool system 20mm mikuni andra fiberblad 4 läppars ingen högkomp kopplingen höll inte så länge men den gjorde en bit över 100km/h då hade vi iofs ingen GPS men mätte upp det med bil så säg minst 95km/h allt beror väl på hur motorn mår på mopeden med. Men att nå 100km/h är inte omöjligt med en DT ex gjorde min DT jag har nu 75 med 5.5hk 16.5mm mikuni och hög komp med gianelli rör. Doc
    k varva den så mycket så satte på original igen.
    nja, 100 kommer du inte med orört köpetrim som dom andra säger. det finns inget riktigt vasst trim till dt mx motorn. vad var det för 66cc cylinder, borrad själv? för "70cc" till dt är bara 63cc egentligen, och såvitt jag vet så är det största cylindern som går att köpa till dtmx.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  15. #15
    Som många andra säger så kasta luaho röret, Det är inte bra någon stans. Porta cylindern eller lämna in den hos någon som kan. matchporta blocket och bygg ett eget avsämt system till din ny portade cylinder.

    Kör heller inte för högt komp då det inte gör specielt mycket på höga varv, Dock ganska mycket på låga varv.
    Du får troligen svarva din topp så att du får in rätt squish, planar du bara så blir det troligen för högt komp. (har för mig att dtmx har squish topp)?

    Det är väll det billigaste du kan göra för att få högre effekt. Läs boken two stroke perfomance tuning, där står det mesta du behöver veta.

  16. #16
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    jag kan ju oxå tilläga lite av min kunskap/erfarenhet av dt. Köpesrören är ingen och ha om moppen ska varva mer än 7000 och ha ett register. Har fått min portade 5,5a att varva 10k med luhao, men ingen effekt innan 8000 typ.
    Det största cylindern man får ner i en dt är 46mm. ca 66cc. Men det största man kan köpa är 45mm, ca 63cc.

    Dt's originaltändning hinner inte med över 10k rpm och det tunga svänghjulet gör så att man aldrig kommer iväg. Sen är den tunna plåten i svänghjulen så skör så att svänghjulet blir i obalans och det gör att vevlagrena slits mera. den kan man kasta direkt om man vill trimma på högre nivå.

    originalreedsen är alderles för små så dom duger inte långt.

    En ofilad köpescylinder kan man nog som max pina ur 8000rpm. och den tyngsta drevningen till dt som går att köpa är 16/39 och ett original bakhjul är 195cm runtom. utväxlingen är 1.125 på 4an. det blir alltså 85km/h...

    Snackade tidigare med rexxy om att jag trodde 100km/h var möjligt, med hög drevning. men nu när jag räknat så ser jag att det inte ens går.
    85 är fort det med, kanske känns som 100, och dt's mätare står säkert på 100 i den hastigheten

  17. #17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in