1. #1

    Husqvarna Populär -=INGEN GNISTA=-

    Blir dum i huvudet, har kalas bra gnista när jag rullar bakåt men inte ens en antydan till gnista framåt.

    Ja det är en pil på svänghjulet med rotationsriktning å den är rätt.

    Men uff varför vill den inte... =/

    Kan svänghjulet bytt polarisitet eller vad det heter?
    Kan tändspolen bry sig om svänghjulet snurrar åt ena eller andra hållet? (kanske är bytt någon gång)

    Tacksam för vettiga svar/funderingar

  2. #2
    Vilket tändsystem? Frisk krysskil så svänghjulet sitter i rätt läge på veven? Brytaravstånd, öppningspunkt och abrissavstånd någorlunda rätt?

  3. #3
    Kan inte svara på om det är Bosch eller Stefa men tror mer på det sista då den är mindre än till zündapp, sachs mm.
    Krysskil å krysskil är bara en liten pigg typ sprint på denna modellen men ja den är frisk.
    Brytaravstånd 0,35-0,40
    Å ö.d ungefär som alltid (har inget att mäta med).
    Abriss? Är det avståndet mellan spolarna å svänghjulets magnet så är de bra.
    Kan lägga till att motorn är servad. Men känner inte för att köpa typ PVL system för att komma förbi problemet.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Hurumpf Visa inlägg
    Kan inte svara på om det är Bosch eller Stefa men tror mer på det sista då den är mindre än till zündapp, sachs mm.
    Krysskil å krysskil är bara en liten pigg typ sprint på denna modellen men ja den är frisk.
    Brytaravstånd 0,35-0,40
    Å ö.d ungefär som alltid (har inget att mäta med).
    Abriss? Är det avståndet mellan spolarna å svänghjulets magnet så är de bra.
    Kan lägga till att motorn är servad. Men känner inte för att köpa typ PVL system för att komma förbi problemet.
    Kan blanda ihop koddar med morötter nu men det är en tändspole med papper runt lindningen å en tändkabel fastklämd och lödad iallafall...

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Hurumpf Visa inlägg
    Abriss? Är det avståndet mellan spolarna å svänghjulets magnet så är de bra.
    Nej, snarare svänghjulets läge när brytaren öppnar, magneternas placering vs. tändspolens järnkärna, har att göra med att magnetfältet genom spolen ska vara det som ger maximal kraft när brytaren öppnas. Normalt sett inget man tänker på, bara resten är rätt brukar det fungera, men tanken slog mig eftersom du har bra gnista när det går baklänges... Ingen aning om det ens går hitta uppgifter för hur det ska vara på ditt tändsystem, men man kan kanske jämföra med uppgifterna för det vanliga Boschsystemet för att se om det verkar vara i rätt postnummerområde åtminstone. Eller så gör du en fuling och bara testar med annat brytargap och ser vad som händer, ett par tiondelar för litet och för stort kanske...

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Nej, snarare svänghjulets läge när brytaren öppnar, magneternas placering vs. tändspolens järnkärna, har att göra med att magnetfältet genom spolen ska vara det som ger maximal kraft när brytaren öppnas. Normalt sett inget man tänker på, bara resten är rätt brukar det fungera, men tanken slog mig eftersom du har bra gnista när det går baklänges... Ingen aning om det ens går hitta uppgifter för hur det ska vara på ditt tändsystem, men man kan kanske jämföra med uppgifterna för det vanliga Boschsystemet för att se om det verkar vara i rätt postnummerområde åtminstone. Eller så gör du en fuling och bara testar med annat brytargap och ser vad som händer, ett par tiondelar för litet och för stort kanske...


    Så enkelt som brytargap är det tyvärr inte för det är testat massvis av gånger... =/
    Men det första du skrev har jag INTE kollat å aldrig tänkt på så det kanske kan vara något...

    Då råkar inte veta om en sida men kan läsa lite om detta?

  7. #7
    Har diskuterats lite på Raketsports forum, men inte allt för djupgående tror jag.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Har diskuterats lite på Raketsports forum, men inte allt för djupgående tror jag.
    Okej tack för ide´erna...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in