Sidan 1 av 2 12 Sista

Hybridvisning

Question moppemeck av tjej

jag håller på att bygga en "moppe" som jag ska ha tillfälligt under vintern då jag inte vill riskera att ramla med min superfina och nyrenoverade aerox.
    så jag har lite frågor och är tacksam för snabba svar.

1. jag ska svetsa ihop en egen ram, och undrar därför om det är svårt att flytta över elsystemet från en gilera runner ram till min gjorda ram?
    jag ska inte ha lampor o skit, endast så motorn funkar... ?

2. jag har påbörjat samlingen inför byggandet och har nu fått ihop
    *motor (gilera runner)
    *cylinder
    *kolv
    *däck (F+B)
    *styre
    *elsystem (gilera runner)
    *sving
    *gaffeln
    *kylaren
    *bromsar
    *bakdämpare

JAG HAR SÄKERT INTE ALLT SOM BEHÖVS.. NÅGON SOM KAN SÄGA VAD JAG INTE HAR SOM MÅSTE FINNAS MED?
    passar allt detta från olika scootrar till en gilera runner?

3. någon som kan nåt bra sätt att sätta elsystemet på?

jag ville köra växlat, men jag har redan en motor från gilera runner, och de blir jobbigt att koppla på kopplingar o all skit på den då :/

Question moppemeck av tjej

jag håller på att bygga en "moppe" som jag ska ha tillfälligt under vintern då jag inte vill riskera att ramla med min superfina och nyrenoverade aerox.
    så jag har lite frågor och är tacksam för snabba svar.

1. jag ska svetsa ihop en egen ram, och undrar därför om det är svårt att flytta över elsystemet från en gilera runner ram till min gjorda ram?
    jag ska inte ha lampor o skit, endast så motorn funkar... ?

2. jag har påbörjat samlingen inför byggandet och har nu fått ihop
    *motor (gilera runner)
    *cylinder
    *kolv
    *däck (F+B)
    *styre
    *elsystem (gilera runner)
    *sving
    *gaffeln
    *kylaren
    *bromsar
    *bakdämpare

JAG HAR SÄKERT INTE ALLT SOM BEHÖVS.. NÅGON SOM KAN SÄGA VAD JAG INTE HAR SOM MÅSTE FINNAS MED?
    passar allt detta från olika scootrar till en gilera runner?

3. någon som kan nåt bra sätt att sätta elsystemet på?

Du har en playboy aerox va? iallafall så är det bara att sätta elsystemet längs ramen. Vad ska du ha för sadel och tank?

hehe aa, hur visste du det?

ska bygga en annan moppe, och ska göra ramen själv (gilera runner delar)
    vettefan, tar nån gammal sadel bara
    tanken får bli ett senare köp

Exnars avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ska du inte ha fälgar?
    Kommer du stämpla in ram nr och sånt så du kan försäkra?
    eller blir de en busmoppe?

Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    om du bara ska ha så att tändingen funkar (inga lampor), då är det bara tre kablar från motorn som ska gå till cdi, och sen en från cdi till tändspole. En av dom från motorn ska kortslutas mot jord när man slår av tändningen. Du kan ta en vanlig enpolig omkopplare och koppla mellan kabeln och ramen(jord)

krångla inte till det med nåt gammalt elsystem...

Lägg gärna upp projektbilder! och lycka till

hej på er
    Hehe självklart så ska jag ha fälgar
    jag kommer inte stämpla in ram nr och sånt, kommer ändå inte va i närheten av laglig xD
    det får bli en busmoppe

tack för ditt svar, det blir nog så vi ska göra, ja
    har dock lite krångligt att fatta med "CDIn, tändspole, kortslutas osv.."
    är inte så hajj på sånt snack
    om jag fattar hur man lägger upp bilder här, så gör jag det sen när projektet börjar

ArvidsZons avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Annars är det väll lättare om du tar ett helt elsystem från en Gilera och stoppar in dom överflödiga kablarna i någon vrå på ramen.
    Så slipper du att koppla eget.

Lennart has spoken.
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

1* Det ska gå 3st sladdar i en svart skyddsplast korv fram till CDI boxen från statorplattan. En grön,vit och en röd. Har man bara dem 3 inkopplade i CDIn så ska den starta utan tändningslås och utan hela elsystemet. Dock så måste du döda den genom att hålla för insuget/avgasröret eller dra av tändhatten.

2* Har du fälgar och förgasare så borde du nog ha allt för en fungerande moppe!

3* Herp
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

om man ska "d öda" den varje gång för att den ska d ö,
    försämras den inte då?
    och hur ska jag då kunna få igång den?
    Senast redigerat av Néa97 den 2012-10-29 klockan 12:48.

Citat Ursprungligen postat av Néa97 Visa inlägg
    om man ska "döda" den varje gång för att den ska dö,
    försämras den inte då?
    och hur ska jag då kunna få igång den?
    Man kan säga att du kväver den med sina egna avgaser, eftersom det inte kan ta sig ut någonstans. Bara att starta sen igen, om du fortfarande inte håller för avgasröret vill säga
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Passa ditt språk. Du är såååå nära på att bli avstängd p.g.a vårdlöshet i forumskriveri (läs i trafiken)

Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Citat Ursprungligen postat av Ciao Doktorn Visa inlägg
    1* Det ska gå 3st sladdar i en svart skyddsplast korv fram till CDI boxen från statorplattan. En grön,vit och en röd. Har man bara dem 3 inkopplade i CDIn så ska den starta utan tändningslås och utan hela elsystemet. Dock så måste du döda den genom att hålla för insuget/avgasröret eller dra av tändhatten.

2* Har du fälgar och förgasare så borde du nog ha allt för en fungerande moppe!

3* Herp
    bara att sätta en killswicth som sluter en av kablarna till jord (den röda äre på min moppe, men kan säkert va en annan här)

Men om jag bara ska ha de tre sladdarna så kan jag väl inte starta med elstart lr något..
    hur ska jag då få den till att starta?
    blir de inte jobbigt att dra in kick o allt ? xD

Men om jag bara ska ha de tre sladdarna så kan jag väl inte starta med elstart lr något..
    hur ska jag då få den till att starta?
    blir de inte jobbigt att dra in kick o allt ? xD
    Bara att kicka så brummar den igång!

Question ehm, nollställd

tjäänare.
    ehm jag ska svetsa ihop en egen ram då jag ska bygga en egen "moppe" som jag ska ha under vintern.

tänkte lite på det med elsystemet..
    då jag inte ska ha några lampor, endast så motorn funkar liksom!!!

fick ett svar som detta
    "Det ska gå 3 st sladdar i en svart skyddsplast korv fram till CDI boxen från statorplattan. En grön,vit och en röd.
    Har man bara dem 3 inkopplade i CDIn så ska den starta utan tändningslås och utan hela elsystemet."

Men då måste jag ju stänga av den genom att hålla för insuget/avgasröret eller dra av tändhatten..
    försämras den inte utan det? om man måste stänga den så varje gång ?????

och jag fick en motor av en polare och det är en gilera runner motor, så jag måste ju ha ett elsystem från den (jag får det),
    men jag tycker att de blir lite krångligt med det med elsystemet då jag inte är så hajj på det..

Så jag är tacksam för snabba svar

Nej den försämras ej av det. Kanske kan bli glapp i tändhatten om man håller på så men inget jag skulle oroa mig over direkt. Se till o ha en hel tändhatt och inte som min...jag jorda mig själv när jag tog av den .
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Ludix har jag för mig ska funka skitbra org.
    Citat Ursprungligen postat av AeroXCallE Visa inlägg
    Jo, dom har typ ett axx på 0-50 km/h på 2 sek orginal

okej, vet du vad en sån kostar ny?
    ojdå, aj, måste gjort ont

okej, vet du vad en sån kostar ny?
    ojdå, aj, måste gjort ont
    Tändhatt? Inte mycket kolla på twostroke så ser du. Jo mitt hjärta vart lite invalidt i några minuter efteråt .

Citat Ursprungligen postat av Stalker-Sebbe Visa inlägg
    Tändhatt? Inte mycket kolla på twostroke så ser du. Jo mitt hjärta vart lite invalidt i några minuter efteråt .
    Haha det har man lyckats med några gånger, man får en liten stöt! Gjorde det när jag hängde ner för att justera munstycket på compacten, tändstiftet var i två delar så plötsligt åkte jag där med tändhatten och halva tändstiftet i handen. Blev en dikesfärd
    I´m not a complete idiot some parts are missing

en gnista får ett tändstift för mej bara kittlar i huden medans en stöt från stängsen runt gärden gör mera ont än det.

Citat Ursprungligen postat av izeman Visa inlägg
    en gnista får ett tändstift för mej bara kittlar i huden medans en stöt från stängsen runt gärden gör mera ont än det.
    Kan jag få din autograf?
    I´m not a complete idiot some parts are missing

Jag har ingen tomgång på min Stalker Zip så det är bara att släppa gasen så dör den! Då jag alltid ligger på gas så har jag ingen användning av tomgång.

Reg.datum
    Sep 2011
    Skaffa en knapp och bryt valfri av dom där 3 kablarna, problem solved
    Kåtmorfar<3

Citat Ursprungligen postat av Löfarn Visa inlägg
    Skaffa en knapp och bryt valfri av dom där 3 kablarna, problem solved
    Nog bästa valet egentligen ifall man vill ha tomgång och inte stötar lite då o då .

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in