Ämne: vad göra?

  1. #1
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414

    vad göra?

    blev mordhotad av pappan till killen som köpte min a-traktor för att det satt enkellåda i den(vilket stod i annonsen och jag berättade på plats), när det stod dubbla i papprena. nu efter 1.5 vecka ringer han mig och säger att jag ska ha pengarna och att han kommer med traktorn och har jag inte pengarna så ska han slå ner mig. gubbfan ljög för farsan och sa att han suttit inne i 27 år också. kollade upp honom på ratsit och han är 41 år, det betyder att han skulle fått 27 års fängelse när han var 14 år eller yngre. vad ska jag göra?
    skrev i kvittot att ingen garanti lämnas och att traktorn säljes i befintligt skick, han skrev på(skrev sin sambos namn).
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  2. #2
    Får jag fråga, man får väll knappast skriva på i någons annans namn? Hur tänkte du där?
    I´m not a complete idiot some parts are missing

  3. #3
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av soppanslut Visa inlägg
    Får jag fråga, man får väll knappast skriva på i någons annans namn? Hur tänkte du där?
    jag skrev inte någon annans namn, jag skrev mitt som säljare, och han skrev sin sambo som köpare..
    så det var ju det jag också tänkte på, att förfalska en namnteckning är ju också olagligt.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  4. #4
    Engdaaahls avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    533
    Ta't lugnt! Du skrev kvitto, hans fel att han inte tittade upp det tidigare!
    När jag var liten och mådde as dåligt så tog jag ett finger och stoppa upp i röven, sen så luktade jag på det. Det luktade så jävla illa så jag spydde.

  5. #5

  6. #6

    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    linköping
    Inlägg
    1 239
    Det enda jag kan se är fel är att han skrivit på med sin sambos namn, om det nu gör någon skillnad i det övriga vet jag ej. Skulle ta och ringt/kontaktat någon som kan detta och är säker på sin sak

    Lycka till och hoppas det löser sig!
    Hej, jag gillar att göra saker. Funkar det blir jag glad..

  7. #7
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Engdaaahl Visa inlägg
    Ta't lugnt! Du skrev kvitto, hans fel att han inte tittade upp det tidigare!
    jag vet, men grejen är ju att han är aggressiv och hotfull, om han nu är kriminell så kan han ju vara kapabel till att göra vad fan som helst, det som oroar mig..
    Citat Ursprungligen postat av ruben Visa inlägg
    Skrev han på att den säljes i befintligt skick, borde han inte kunna göra mycket, anser jag. Sen hur Sveriges lagar är kan man alltid förvåna sig över
    alltså på det sättet så har jag lagen på min sida. men läs ovan!
    Citat Ursprungligen postat av widell Visa inlägg
    Det enda jag kan se är fel är att han skrivit på med sin sambos namn, om det nu gör någon skillnad i det övriga vet jag ej. Skulle ta och ringt/kontaktat någon som kan detta och är säker på sin sak

    Lycka till och hoppas det löser sig!
    och att han hotar mig. det är ju ägarens ansvar att kolla upp det man köper och när man skrivit på ett kvitto så kan man inte komma tillbaks efter 1.5 vecka...
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  8. #8
    will3s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 507
    Tvekar på att han kommer göra något mot dig, han vill väl bara skrämma upp dig. Om han sen vägrar ge sig med hoten och allt vad det nu är så får du väl ta kontakt med polisen..?


  9. #9
    precis som will3 säger, om han nu är hotfull, så kan du bara polisanmäla om han inte slutar

  10. #10
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av will3 Visa inlägg
    Tvekar på att han kommer göra något mot dig, han vill väl bara skrämma upp dig. Om han sen vägrar ge sig med hoten och allt vad det nu är så får du väl ta kontakt med polisen..?
    mjo jag skulle tro det. särskilt nu när jag kollat upp honom och märkte att han ljög om att han suttit inne i 27 år.. hoppas det löser sig på nått vänster.
    Citat Ursprungligen postat av erkanz Visa inlägg
    precis som will3 säger, om han nu är hotfull, så kan du bara polisanmäla om han inte slutar
    mjo jag får göra det! ska ringa honom imorgon och säga att jag inte tänker köpa tillbaks den och spela in hela samtalet och hotar han mig så har jag ju bevis på det
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  11. #11
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Det ringer någon liten klocka i mitt huvud om att det inte längre är giltigt att skriva "säljes i befintligt skick", man måste skriva "säljes i förevisat skick" eller nåt liknande... Vet inte hur stor roll det spelar i detta fallet, men tänkte att jag skulle nämna det.
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  12. #12
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    Det ringer någon liten klocka i mitt huvud om att det inte längre är giltigt att skriva "säljes i befintligt skick", man måste skriva "säljes i förevisat skick" eller nåt liknande... Vet inte hur stor roll det spelar i detta fallet, men tänkte att jag skulle nämna det.
    skrev ju även "ingen garanti lämnas". det borde räcka.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    skrev ju även "ingen garanti lämnas". det borde räcka.


    http://www.motormannen.se/juridik/ko...vatperson.html
    Normalt säljer de flesta privatpersoner sin bil i ”befintligt skick”. Ofta tror säljaren att han då friskrivit sig från allt ansvar efter köpet. En bil som säljs i befintligt skick kan trots det ändå anses vara felaktig i följande tre fall.


    • Om bilen inte överensstämmer med de uppgifter säljaren lämnat vid köpet och som kan antas ha inverkat vid köpet.
    • Om säljaren har underlåtit att upplysa köparen om något avseende bilen som han känner till eller får antas ha känt till som köparen borde kunnat ha räknat med att få veta, till exempel att mätarställningen inte överensstämmer med bilens riktiga körsträcka, och att detta skulle ha inverkat på köpet.
    • Om bilen är i väsentligt sämre skick än vad köparen med hänsyn till bilens pris och körsträcka och eventuella övriga omständigheter kunnat förutsätta.

    I de fall bilen inte sålts i befintligt skick kan möjligheterna för köparen att få rätt mot säljaren öka. Om du inte fått garanti måste du alltid kunna visa att felen fanns vid köpet.


    Så eftersom du skrivit i annonsen att den hade enkellåda så är det lugnt för dig, be gubben dra åt skogen.

  14. #14
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Perra.S Visa inlägg
    http://www.motormannen.se/juridik/ko...vatperson.html


    Så eftersom du skrivit i annonsen att den hade enkellåda så är det lugnt för dig, be gubben dra åt skogen.
    mjo jag vet ju att jag har rätt enligt lagen, inte det jag oroar mig för. han skiter i om han gjort fel i affären. han sa "men hur skulle jag veta att den inte var laglig, vissa traktorer får ju ha enkellåda". då sa jag "nej, ingen a-traktor får ha en vanlig enkellåda utan att ändra utväxlingen, sedan sa jag även att det inte är mitt fel att han inte har någon kunskap om a-traktorer. då kom hoten. jag är bara orolig att han ska göra någonting emot mig iomed att han är jävligt aggressiv och vet precis vart jag bor.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  15. #15
    Det står dubbla lådor i pappren? Det står enkel låda i annonsen? Han hade möjlighet att läsa pappren före köpet, t.ex. när ägarbytet skrevs? I så fall är det ju fullständigt uppenbart att traktorn inte är i det utförande den registrerades, och är den inte det är den inte laglig. Bristande kunskaper om lagar och regler är ingen användbar undanflykt.

  16. #16
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Det står dubbla lådor i pappren? Det står enkel låda i annonsen? Han hade möjlighet att läsa pappren före köpet, t.ex. när ägarbytet skrevs? I så fall är det ju fullständigt uppenbart att traktorn inte är i det utförande den registrerades, och är den inte det är den inte laglig. Bristande kunskaper om lagar och regler är ingen användbar undanflykt.
    ja, han fick läsa i papprena men jag antar att han inte tänkte på det då. jag har aldrig påstått att den är laglig. det hade varit en sak om jag påstod att den var laglig men det har jag aldrig sagt. enkellåda och varvreg är inte lagligt i vilket fall och då är inte det mitt ansvar att förklara för honom vad som är lagligt och inte.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  17. #17
    I befintligt och GODKÄNT skick av köpare.
    Hej, mitt namn är okänt men jag gillar glass.

  18. #18
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av juckeyy Visa inlägg
    I befintligt och GODKÄNT skick av köpare.
    va? det ska inte behöva skrivas.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  19. #19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in