1. #1
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785

    D50BO Rasad växellåda

    Somsagt en D50BO Derbimotor som rasat i växellådan.

    Min kompis körde i en uppförsbacke och så plötsligt började det skarammla o rassal om motorn, såg direkt att kedjan var väldigt slapp så tänkta att det var det som var felet. Ås vi åkte till en annan polare och spände kedjan. Men när vi var påväg dit och jag körde provkörde hans moppe så märkte jag att 4ans växel skrammlar uta helvete o hela moppen vibrarer. Väl framme o spänt kedjan och så ska jag ta en provtur till och det har blivit värre. Alla andra växlar funkar utmärkt. Men det skramlar från motorn när man står still med friläge i.

    Nästa dag ska vi ut och åka, moppen går ju att köra på dom andra växlarna så vi kör en bit, sen stannar vi och sen säger han att nu går det inte att få i 4an. det tar bara stopp efter 3an. Jag provkör o lyckas lirka i 5an o 6an, men sen går det inte att få ner förbi 4an. Efter att hya lirkat en stund får jag i filäge och vi kör hem moppen på släp.

    Kan tillägga att vi har haft isär motorn och bytt lager i våras/tidig sommar och den har funkat helt felfritt efter det tills nu när detta händer plötsligt.

    Nån som har en tanke om vad som kan vara felet?
    Och varför just 4an?

    Min flickväns moppe, derbi, betedde sig oxå lustigt på just 4an, den vibrerade lite och ett tickande ljud i takt med drevaxelns varv.

    han har helförsäkrat moppen. Så han lämnar väl inte den på verkstad eftersom nya drev o delar till lådan går på runt 500-lappen styck.

  2. #2

  3. #3
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Har väl rensat alla kuggen på 4;ans drev.
    jo så är det väl troligen, men anledningen?
    Ny olja i samband när vi bytte lagrena så

  4. #4
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Skippa att bränna lakrits på 4an i fortsättningen! Låter som du får byta lite godis i lådan
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

  5. #5
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Skippa att bränna lakrits på 4an i fortsättningen! Låter som du får byta lite godis i lådan
    haha det går bara att göra lakrits på 1 o 2 på den moppe, borrad plugg och uppdrevad

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in