Sidan 1 av 2 12 Sista

Hybridvisning

Tändspole + kabel

Hej!
    En stilla fundering. Hur vanligt är det att kabeln till tändspolen går av? För jag utgår ifrån att den sitter ihop med en lång metallkabel.

Nåväl nu har min gått av till en Baotian Retro och det positiva är att jag nu vet(?) varför den inte startar, men finns det att köpa på andra ställen än Köp en scooter? Förmodar att det är olika dimensioner(?) på dem.

Tack på förhand

Mischa

Inget som händer varje dag, men visst händer det...

Köp en scooter, Asiamotor och många fler som säljer delar till kinesscootrarna har tändspolar - det är likadant på många av kinascootrarna, men inte alla.

Tack!

Nu ska det bli spännande att få allt på plats - det låter alltid så enkelt när en mekaniker beskriver vad som ska göras. Det är lärorikt med en skoter med andra ord.

Det är lärorikt med en kinesisk scooter. Kan man inte skruva lär man sig, eller så blir man fattig på att låta andra göra det.

Sa jag i början att det positiva var att jag åtminstone visste varför "eländet" inte startade (elände när den inte funkar, en pärla när gör det)?
    Långnäsa för efter ha införskaffat ny tändspole och kabel är den lika död som innan. Tips mottages tacksamt men tänk på att jag ännu är motoranalfabet.
    Dock är batteriet laddat (borde vara möjligt att starta med batteriladdare tillkopplat eller), lampor lyser, varken elstart eller kick har någon effekt.
    tack för hjälp

Finns gnista?

Rätta mig i mitt tänk. Om jag tar bort tändspolen(?) alltså den som täcker tändstiftet och vänder den mot mig när jag kickar borde jag inte då se en gnista eller måsta jag ta ut även tändstiftet och sätt ihop dessa för att kunna se gnista?

plocka ut stiftet och sätt det i tändhatten sedan sätter du stiftet mot metall på hojen och kickar så bör du se en blå gnista!

Det ska jag testa. Måste det vara mot metall i moppen (det är ju en del plast i en Baotian) eller räcker det med att stiftet kommer i kontakt med någon form av metall?
    Mischa

Citat Ursprungligen postat av mischa Visa inlägg
    Det ska jag testa. Måste det vara mot metall i moppen (det är ju en del plast i en Baotian) eller räcker det med att stiftet kommer i kontakt med någon form av metall?
    Mischa
    Det kan vara vilken metall som helst skulle jag tro, du kan sätta det mot ramen eller bara mot toppen/cylindern!

Men det ska vara metall som finns i skotern inte en lös metallbit ex. skruvmejsel?

Reg.datum
    Sep 2011
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    sätt den mot toppen bara så blire fint.

Går ju inte, plastkåpor överallt och stiftet sitter ju en bit in innanför plastkåpan
    Kåtmorfar<3

Önskar att man hade en extra arm ibland och att den var en variant av barbapappa. Men jag har nu försökt att hålla tändstiftet insatt i tändhatten mot någon form av metall. Med risk för att jag inte får någon riktig kraft i "kickbenet" kan jag inte uppfatta någon gnista.

Om jag nu inte har någon gnista. Vad blir nästa steg? Med gnista alt. utan?

Precis, det är mycket plast över allt. Enligt mottot sätt den mot metall har jag prövat mot avgasröret.För det är ju naturligtvis så att kicken är på ena sidan tändstiftet på andra. Satt och stirrade på batteriet precis och noterade att det fanns 2 kablar. Alltså två röda och två gröna. Varav en var ganska tjock och den andra tunn. Kan det vara så att den tunna leder vidare till tändstiftet via tändspole & co?

Nej, tändsystemet har inget med batteriet att göra. Olika delar av elsystemet.

Rätt vanligt på Baotian att givaren som dödar tändningen när sidostödet är nere går sönder/lossnar och dödar tändningen hela tiden, kolla den.

Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Nej, tändsystemet har inget med batteriet att göra. Olika delar av elsystemet.

Rätt vanligt på Baotian att givaren som dödar tändningen när sidostödet är nere går sönder/lossnar och dödar tändningen hela tiden, kolla den.
    Har tagit en extra titt på sidostödet och hittat en "kabeltjosan" som sitter fäst vid sidostödet. Förmodar att detta är givaren. Sladdar ser ok ut. Hur kollar man om den är trasig?

Har tagit en extra titt på sidostödet och hittat en "kabeltjosan" som sitter fäst vid sidostödet. Förmodar att detta är givaren. Sladdar ser ok ut. Hur kollar man om den är trasig?
    Följ kabeln helavägen upp till där den sitter ihop med en sockerbit, Oftast i batteriluckan under batteriet och dra ut sockerbiten, sen testa starta
    Braap Braap

Citat Ursprungligen postat av SmexX Visa inlägg
    Följ kabeln helavägen upp till där den sitter ihop med en sockerbit, Oftast i batteriluckan under batteriet och dra ut sockerbiten, sen testa starta
    Från batteriet går 2 kablar (röd och grön). Dessa paket går ihop med en stor "korv" av kablar. Allt snyggt inpackat i svart plast. Givarens kablar å sin sida försvinner också in i detta korvpaket. Kan sockerbiten (jag förmodar att vi pratar om samma typ av socker bit som används för att skarva elkablar) vara in packad i denna korv? Känns som om det vore möjligt när jag klämmer på ut sidan. Mellan givaren och "korven" har jag däremot noterat att på åtminstone ena kabeln (3 st) har man gjort en proffsig amatör skarvning av 2 kablar som man sedan har virat isoleringstejp kring. För de andra 2 kablarna verkar det finns precis samma lustiga skarvning. Fyller den någon funktion eller hade man bara inte kablar av rätt längd alt där upphör givarens kablar?

Från batteriet går 2 kablar (röd och grön). Dessa paket går ihop med en stor "korv" av kablar. Allt snyggt inpackat i svart plast. Givarens kablar å sin sida försvinner också in i detta korvpaket. Kan sockerbiten (jag förmodar att vi pratar om samma typ av socker bit som används för att skarva elkablar) vara in packad i denna korv? Känns som om det vore möjligt när jag klämmer på ut sidan. Mellan givaren och "korven" har jag däremot noterat att på åtminstone ena kabeln (3 st) har man gjort en proffsig amatör skarvning av 2 kablar som man sedan har virat isoleringstejp kring. För de andra 2 kablarna verkar det finns precis samma lustiga skarvning. Fyller den någon funktion eller hade man bara inte kablar av rätt längd alt där upphör givarens kablar?

http://www.twostrokerider.se/forum/v...ic.php?t=26449
    Braap Braap

Ja, det har varit en lärdom med sidostödet för det kan vara vilseledande och känsligt. Men det är så uppfällt det kan vara:-(

Så sakteliga börjar hela Retron att ligga i x-antal delar och nu kommer jag onekligen åt saker på ett smidigare sätt. Några funderingar:
    Jag kan inte uppfatta att det kommer någon gnista. Kan bero på att det är fel på tändstiftet, men det har fungerat tidigare, dvs innan jag såg att kabeln till tändspolen hade gått av. Kan man utgå i från att ny tändspole+kabel verkligen är hel? Tändspolen/kabeln fästs vid å ena sidan tändstiftet och å andra sidan med två skor(?). Den ena kabeln är den gröna från batteriet(?). Om batteriet ger belysning till lampor mm borde väl batteriet vara ok? Men vart leder kabeln från den andra skon?

Lärorikt är det men ibland undrar jag om kunskep inte kan vara tung ändå. Den omtalade sockerbiten har jag inte funnit. Däremot hamnade jag vid CDIn. Drog ut kontakten och satte i den igen och nu går det faktiskt att kicka gången den (vågar jag sätta ihop allt?).
    Ett liten steg framåt. Tändstift, tändspole + kabel ok.

Lärorikt är det men ibland undrar jag om kunskep inte kan vara tung ändå. Den omtalade sockerbiten har jag inte funnit. Däremot hamnade jag vid CDIn. Drog ut kontakten och satte i den igen och nu går det faktiskt att kicka gången den (vågar jag sätta ihop allt?).
    Ett liten steg framåt. Tändstift, tändspole + kabel ok.
    Så den startar nu?
    Braap Braap

Ja, det gör den faktiskt. Vet inte riktigt vad jag gjorde. Nåja, jag hittade till CDI som sagt var och nu kan jag kicka igång den. Hoppas att det kan bli lite fart på elstarten också... Så nu har jag faktiskt vågat sätta ihop allt. Men skulle någon ha en låssats till sadeln för en Baotian Retro får man gärna tänka på mig. För den fick jag offra.
    Tack för all hjälp så här långt och bollande samt bra länkar.

Suck, så blev det lite fuktigt ute och sedan var det bara att rulla in skotern igen för att slippa "skämmas" när man står och kickar utan resultat. Lustigt nog låter elstarten igen - även om den inte leder till start.
    Så då börjar vi igen att felsöka. Hur kollar man kompressionen?

Ett sätt att kolla kompet är att skruva loss tändstiftet och sätta för ett finger sen kicka långsamt eller snurra på vevaxeln, kan du hålla för hålet utan problem så är kompet dåligt. Finns självklart kompmätar verktyg som man kan använda oxå!
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

Ytterligare ett tillfälle då man önskar att man var Barbapappa. Lyckas jag få "pruttljud" så kan man väl anse att kompressionen är ok?

Ytterligare ett tillfälle då man önskar att man var Barbapappa. Lyckas jag få "pruttljud" så kan man väl anse att kompressionen är ok?
    hahaha aa då har du bra komp! ;P
    Senast redigerat av Ciao Doktorn den 2012-11-19 klockan 17:12.
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in