Framlyset försvann

Hej alla moppe gurus.
    Jag har en liten delikat fråga till er;

Mitt framlyse la bara av på min suzuki estilete -01 för ett par veckor sedan. Baklampan fungerar men ej framlampan. Knappen där man ändrar från halv till hel ljus lyser hela tiden men inget lyse fram, varken halv eller hel ljus.
    Fick låna spänningsregulatorn och motståndet från Moppedelen (Ulf) men det fungerar fortfarande inte. Vad kan vara fel?
    Är troligtvis ett elfel eller en jordkabel kanske som gått av men vet ej.
    Finns det ngn som har en ide?
    PS. Glödlampan fungerar för det har jag kollat.

Mvh

Har du en multimeter kan du ganska enkelt mäta om du får fram ström till lampan, och om du har kontakt till jord där. Får du inte fram ström till lampan så är det dags att ta en titt på elschemat och kolla vilken väg strömmen ska ta dit, sedan mäter du på olika platser längs vägen (t.ex. i strömbrytaren till lyset) om du har ström där, och efter mätning på några ställen bör du veta hur långt du har ström, och var första strömlösa platsen finns - felet är mellan dom två platserna. Helt plötsligt mycket lättare att leta fel där än att på måfå riva i hela elsystemet.

Tack, G-son. Vi mätte kontakten bak ljusknappen och den höll drygt 2 volt, även kontakten nere vid framlampan. Så att den får för lite ström förstår jag ju, men jag har en ide.
    Kan man dra en kabel (+) från sladden som går till nummerplåts belysningen (har iofs ingen belysning där nu) och ner till + kontakten på framlampan? Det bör ju kunna gå, eller?

mvh

Kan? Ja, jo, visst, det går kanske, beroende på hur systemet är kopplat... Man kan också öppna ytterdörren med en yxa när man glömt nycklarna. Det fungerar nog mer eller mindre, men det är inte rätt, och risken är att man skapar mer problem än man löser.

Olika elsystem är kopplade på olika vis, vissa driver framlyset direkt från generatorn och baklyset från batteriet. Skulle du koppla framlyset på baklysets kabel då slutar det med att du tömmer batteriet för att laddningen inte hänger med. Dessutom finns risk att du bränner en eller annan pryl i den delen av elsystemet, eftersom grejer som bara ska mata fram 5W kan vara aldeles för klena för att tåla belastningen när man kopplar på ytterligare 35(?)W.

Ska du börja dra kablar själv så är det mycket lämpligare att dra dom till en plats som strömmen faktiskt ska komma från. Men helst, leta upp felet och åtgärda det - bara för att man kopplat förbi ett odefinierat fel kan man inte vara säker på att det slutar orsaka problem...

japp, du har alldeles rätt i det du skriver. Tänkte bara att det var en enkel (dålig) lösning men vill ju ej sabba mer än det som redan är gjort.
    Har ett el schema och skall försöka läsa ut vart kabeln går och försöka den vägen då istället. Annars får jag väl lämna in den till en verkstad.

mvh

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in