1. #1

    Mycket märkligt förgasar beteende..

    Har en Kymco Super 8 4-taktare.
    Fått till variatorn riktigt bra nu!

    Så förgasaren kvar.

    Den vill tveka vid gaspådrag, men går ypperligt vid fulla spjäll. Och tomgången är helskum!

    Om jag kör med full gas i några sekunder och släpper gas så tar den tid på sig att gå ned i varv. Stannar vid 4000rpm och sedan efter en 3-5 sekunder så går den ner på superlåg tomgång och vill stanna.

    Gjort:
    Har lyft nålen med bricka cirka 0,8mm och bytt till munstycke tror det är ett 86 munstycke om jag inte såg fel.

    Har tomgångsskruven i botten = Max

    Och blandskruven i botten, annars går den riktigt dåligt.

    Testat:
    Lyfta nålen 0,8mm till, ingen skillnad.
    Tagit bort strypning i luftfilter, vill bara bluddra vid full gas.
    Kontrollerat så nålen går lätt och så det är korrekt monterat utan läckage med startgas.
    Hade precis isär förgasarn och rengjorde med både sprit och tryckluft.

    Varför vill den inte gå ned i tomgång korrekt?/tveka som bara den vid gaspådrag.
    Sätter jag dit orginalmunstycke så går den bra om jag skruvar blandskruven järnet i botten mycket märkligt och irriterande.

  2. #2
    Laborerat lite mer.

    Tog och kortade ned fjädern under tomgångsskruven. Det enda som händer är att Varvtalet, som är innan tomgången så att säga sjunker ned till obefintligt, den ökar!

    Det innebär alltså att min riktiga tomgång är de typ 4000rpm innan den varvar ned till typ 200rpm en stund och vill stanna.

    Ställer jag tomgången ?korrekt? så har den korrekt tomgång i typ 5 sekunder innan den dör. (om jag inte leker med gasen vill säga)

    Har dubbelkollat och rengjort lågfartsmunstycke..

  3. #3

  4. #4
    som yamaha_rr säger är det säker tjuvluft, testa spraya med startgasen kring cylinderfoten och runt vevhuset också, det kan även läcka genom packboxar som tätar runt vevaxeln om de är slitna.

  5. #5
    Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 217
    Citat Ursprungligen postat av holt Visa inlägg
    som yamaha_rr säger är det säker tjuvluft, testa spraya med startgasen kring cylinderfoten och runt vevhuset också, det kan även läcka genom packboxar som tätar runt vevaxeln om de är slitna.
    oxå bra att spreja runt förgasare/insug
    Citat Ursprungligen postat av rassespike Visa inlägg
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

  6. #6
    Tyvärr, sprejjade upp en halv burk startgas runt motor och förgasare. Inte tillstymmelse till att den sög i sig något alls..
    Jaja, kan leva med det. Kanske man köper en ny förgasare vid tillfälle, då tror jag det kommer fungera alldeles ypperligt.

    Monterade iallafall en liten vippbrytare för CDI strypningen så nu kan jag med ett enkelt litet "vipp" marscha i 63 iallafall, vid behov

    Tack för supporten!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in