1. #1

    dubbar inför vintern

    nån som vet om de går å sätta hemmagjorda dubbar/skruvar i slanglösa däck?
    har rieju drac RR SM -03 men bakdäcket e inte de roligaste nu på vintern för de e smått slitet, så undrar om de går att sätta nån slags dubb utan att all luft blåser ut
    thx för svar

  2. #2
    Skruvdubb ? Är ju billiga och finns ju på varenda moped affär mm.

  3. #3
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Rieju-mike Visa inlägg
    Skruvdubb ? Är ju billiga och finns ju på varenda moped affär mm.
    billiga? kostar ju förfan typ 1500 minst :p
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  4. #4
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    billiga? kostar ju förfan typ 1500 minst :p
    Ja 1500kr är en rimlig summa för en uppsättning.

    Jag skulle hänvisa till mitt egna sätt. Köp 4mm plåtskruv ( http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastel...-250-st-19655/ ) och skruva inifrån. Jag härmade michelins dubbplacering.

    Förborra med 2mm borr om du använder 4-5mm skruv. Om jag inte minns fel tryckte jag i 280st dubb i mitt bakdäck på Dracen och 220 i fram. Det funkar oerhört bra för mindre effekter, typ vässade moppar.

    Här är filmen från provkörningen av däcken.
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

  5. #5
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Ja 1500kr är en rimlig summa för en uppsättning.

    Jag skulle hänvisa till mitt egna sätt. Köp 4mm plåtskruv ( http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastel...-250-st-19655/ ) och skruva inifrån. Jag härmade michelins dubbplacering.

    Förborra med 2mm borr om du använder 4-5mm skruv. Om jag inte minns fel tryckte jag i 280st dubb i mitt bakdäck på Dracen och 220 i fram. Det funkar oerhört bra för mindre effekter, typ vässade moppar.

    Här är filmen från provkörningen av däcken.
    fortfarande inte billigt. tror du att det där håller 100% tätt då? och hur fan kunde du ha 60 dubb mindre i fram när det hjulet är mycket större och har fler nabbar? här har jag använt 160 stycken och det greppar som fan på min 450.
    Namn:  IMG_0398[1].jpg
Visningar: 560
Storlek:  91,1 KB
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  6. #6
    problemet e att ja kör me sm däck = ingen innerslang... skruvar man i skruv så de går igenom/skruvar från insidan borde de väl läcka ut luft isf?

  7. #7
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    fortfarande inte billigt. tror du att det där håller 100% tätt då? och hur fan kunde du ha 60 dubb mindre i fram när det hjulet är mycket större och har fler nabbar? här har jag använt 160 stycken och det greppar som fan på min 450.
    Namn:  IMG_0398[1].jpg
Visningar: 560
Storlek:  91,1 KB
    Det höll tätt och var inga problem alls. Skruvade bara en skruv i varje fram, i bak var det minst 2 i varje!

    Citat Ursprungligen postat av flaka-power Visa inlägg
    problemet e att ja kör me sm däck = ingen innerslang... skruvar man i skruv så de går igenom/skruvar från insidan borde de väl läcka ut luft isf?
    Ser ut som du har en spike på din profilbild, har aldrig varit med om att en spike inte har innerslang. Men då får du slangkonvertera helt enkelt
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

  8. #8
    pAd105, ja sa att ja har SM däck, dom däcken som du har skruvat dubbarna i har du en innerslang men de har ju inte sm däck som ja har på min moppe

  9. #9
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Det höll tätt och var inga problem alls. Skruvade bara en skruv i varje fram, i bak var det minst 2 i varje!



    Ser ut som du har en spike på din profilbild, har aldrig varit med om att en spike inte har innerslang. Men då får du slangkonvertera helt enkelt
    Som sagt så är det slanglöst på hans sm-hjul och du hade innerslang
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  10. #10

  11. #11
    Går att dubba även om du har slanglöst, lite krångligare bara. Fanns nått gammalt projekt på sporthoj.com där en kille dubbade just en sporthoj med slipade sylvassa m6-bult och han hade på vulklim (och säkert ngt mer, minns inte helt..) på insidan för att få det tätt.

    Edit:
    Ett krav om du ska dubba slanglöst sm-däck är nog att använda just bult med mutter. Vanliga skruv behöver klacken i ett crossdäck för att kunna sitta kvar och inte bara vika sig samt att de åker in lite vid användning vilket skulle få det att läcka ganska omgående.
    Senast redigerat av Perra.S den 2012-12-10 klockan 12:33.

  12. #12
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    om du har 17" sm EKERfälgar så har du slang.

    har du helgjutna från typ RRX/MRX såäre slanglöst.
    mina var slanglösa
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  13. #13
    de ser ut som en spike men e en rieju drac rieju drac rr sm om man ska va nogrann haha kolla mitt regnr så ser du om du itne tror mig (ujr246)
    så de som rekommenderas om man har slanglösa e bult å mutter då? å ja vet att de e slanglösa då de för de första står tubeless å sen för ja har bytt dom haha

  14. #14
    Lennarts avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    5 324
    Joo man kan använda en ekerfälg så men man bör använda en slang.
    de ser ut som en spike men e en rieju drac rieju drac rr sm om man ska va nogrann haha kolla mitt regnr så ser du om du itne tror mig (ujr246)
    så de som rekommenderas om man har slanglösa e bult å mutter då? å ja vet att de e slanglösa då de för de första står tubeless å sen för ja har bytt dom haha
    man kan använda slang i tubelessdäck också, och med tanke på alla ekrar så är risken större för läckage än me ett helgjutet hjul.

    om du ska ha dubbar så kan du minimera risken för läckage genom att ba använda en slang.
    Jag är inte rasist,
    Ja är pianist, Ja trycker ner både vita och svarta

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in