1. #1

    kan jag köra in min nya kolv med denna setup?

    Tjena gott folk, har beställt lite nya delar till mopeden bla en ny kolv och tänkte kolla om det är helt lungt att köra in. Den med denNa " setup " eller om jag ska köra orginalt sålänge?

    ZX rör
    ,större motstycke
    Gula kopplings fjädrar och 5 grams vikter
    Sport luft filter ,


    Alla dom här delarna kommer att sättas på samtidigt så för längsta hållbarhet på moppen original motor menas kolven körs in eller är det lungt ? Ps övrigt så har mopeden gått 1500mil


    Skrivet ifrån min telefon men hoppas texten är läs duglig // SmexX
    Braap Braap

  2. #2
    ArvidsZons avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    -
    Inlägg
    3 095
    Kör lugnt så är det inga problem enligt mig.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av ArvidsZon Visa inlägg
    Kör lugnt så är det inga problem enligt mig.
    Tänkte att jag först kommer låta den stå på tomgång i runt 10 min innan jag kör den, och sen ligga på ungefär 40% gas runt 3 tankar och sen öka lite grann i taget , Har ju dock den orginal just nu förutom helt avstrypt kanske blir bäst att köra kolven runt 10 mil så orginalt som möjligt? Kolven kommer att vara den enda delen i "motorn" jag byter som kommer att vara nytt, Cylinder osv är begagnat och har suttit på mopeden sålänge jag haft den runt 5 månader
    Braap Braap

  4. #4

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    montera den, starta, låt den gå varm. stäng av och sen äre bara att köra. inge extra olja elelr nått behövs, se ba till att den är bra inställd i förgasarn.
    Just där tjaffset blir dock, minsta storlek som fanns till min förgasare ( Keihin ) var 70 orginal är 58 (Lite stort antar jag?), men ska dock sätta på alla delar och kolla så den går rent innan jag monterar den nya kolven är det tänkt
    Braap Braap

  6. #6

  7. #7

  8. #8

  9. #9

  10. #10

  11. #11
    Tror 5-10 min blir hyffsat ungefär den tiden det brukar ta att köra den varm nu, Ang förgasaren så vill jag ha lite med fart men ändå så diskret och bensin snålt som möjligt
    Braap Braap

  12. #12
    Yo grabbar hämtade ut mitt paket igår och små pillade lite, Satte först in det nya munstycket Orginal var 58 nu satte jag i 70 och den ökade inte någonting i toppfarten? dock i axxet en del, Sen tänkte jag kolla hur man på lättaste sätt får på knasterna i kolven? får damp hatar sånt där pill jobb som känns omöjliga redan från start

    Tänkte slänga iväg en beställning på ett lågfartsmunstycke runt 4 storlekar större tror ni det räcker? Orginal är 35 , Just nu är mopeden helt orginal förutom alla pluggar osv
    Sen vikter orginal är 8-9gram? tänkte slänga i ett par 6.5 gramamare
    Braap Braap

  13. #13

  14. #14

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    ge fan i lågfart om den inte går knasigt på dom varven.

    köp ett viktsett ist för att gissa.
    Jag slängde i den nya kolven och munstycket och den går hyffsat bra i axxet men om jag ligger på 30% gas när jag kör iväg för att sedan gasa fullt så "bööh" i en halv sekund för att sedan sticka som ett svin


    eller ja böar gör det inte men den får för lite soppa, fast detta sker bara när den är kall, Den började göra så när pluggen i insuget försvann,
    Braap Braap

  16. #16
    Men ska nog låta den vara nu, förutom slänga i ett par nya vikter
    Braap Braap

  17. #17
    Zäta: antar att du försökte vara ironisk men jag rörde inte ens på smilegropparna
    Braap Braap

  18. #18

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    de låter mer som trottelnålen än lågfart, lågfart tappar inprencip sin verkan helt vid 25% gas.
    Ägaren innan mig har satt clipset längt ner, Dock körde jag med den idag och kände inget överhuvudtaget den gick perfekt, Men den går lika bra om jag så ligger på 65% gas som om jag ligger på 100% ska jag höja clipset då?
    Braap Braap

  20. #20

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    att den går lika bra på 65% som fullt har nog med förgasarstorleken att göra. inge större skillnad när de är en liten 12mm
    Ofan får satsa på en lite större till sommaren då
    Braap Braap

  22. #22
    Hultberg95s avatar
    Reg.datum
    Dec 2012
    Ort
    Asarum
    Inlägg
    192
    Citat Ursprungligen postat av SmexX Visa inlägg
    Ofan får satsa på en lite större till sommaren då
    Har en kehin 17,5mmers o en dellorto17,5mm båda är i bra skick och kompleta! Säg till om det är av intresse. Bägge funkar då jag kört med dom på min dt innan Har även nåt insug till scooter vet dock inte vad de passar till men är till förgasarna! Pm om du är intreserad 500för allt o då får du även med ett filter till dom

  23. #23
    Har det "Gamla" insuget till mitt det vill säga 2 skruvar så som på dt /mt osv ser ut såhär http://www.twostroke.se/product.asp?product=22957 Passar keihin på den?
    Braap Braap

  24. #24
    Hultberg95s avatar
    Reg.datum
    Dec 2012
    Ort
    Asarum
    Inlägg
    192
    Citat Ursprungligen postat av SmexX Visa inlägg
    Har det "Gamla" insuget till mitt det vill säga 2 skruvar så som på dt /mt osv ser ut såhär http://www.twostroke.se/product.asp?product=22957 Passar keihin på den?
    Japp tror iaf kehninen ska passa på den Men skickar med insuget som ska passa med då jag inte har nån användnig för det samt ett luftfilter om du köper den Men säg ett pris om du är sugen för 500 får du bägge 2förgasarna så kan du ju se vilken av dom som är bäst då bägge 2ser likadana ut.

  25. #25
    Citat Ursprungligen postat av Hultberg95 Visa inlägg
    Japp tror iaf kehninen ska passa på den Men skickar med insuget som ska passa med då jag inte har nån användnig för det samt ett luftfilter om du köper den Men säg ett pris om du är sugen för 500 får du bägge 2förgasarna så kan du ju se vilken av dom som är bäst då bägge 2ser likadana ut.

    Ska tänkta lite på det
    Braap Braap

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in