Sidan 2 av 4 Första 1234 Sista
  1. #31
    aww, skulle ha varit nice o testa va min hyper går för, men lite svårt att få dit skiten då föräldrarna inte stödjer det...så får bli med derbin....hoppas de blir ett najjs meet , perfekt eftersom man är 95a o typ fyller år dirr efter, så meetet blir som avslut på moppetiden xD

  2. #32
    Jag och Crippa kommer diskutera frågan om bromsar när det gäller race över en glass och kaffe i veckan. Jag återkommer med update!
    Rieju RRX

  3. #33
    Citat Ursprungligen postat av Eniro Visa inlägg
    Jag och Crippa kommer diskutera frågan om bromsar när det gäller race över en glass och kaffe i veckan. Jag återkommer med update!
    haha hoppas de inte sperlar ngn roll hur bra den ena bromsen PÅ hajjpern är isf, för min har bara bakbroms plus att den är värdelös xD

  4. #34

    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    Skanderborg, Danmark
    Inlägg
    15
    So far our calender shows no event on that date so we might show up. Do you use any sort timing equipment or is it "just" 1on1 and winner takes it all?

  5. #35
    Crippas avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    För-orten
    Inlägg
    1 167
    Citat Ursprungligen postat av grehn Visa inlägg
    haha hoppas de inte sperlar ngn roll hur bra den ena bromsen PÅ hajjpern är isf, för min har bara bakbroms plus att den är värdelös xD
    Då blire inte en meter race för din del.

    Citat Ursprungligen postat av Speedline.dk Visa inlägg
    So far our calender shows no event on that date so we might show up. Do you use any sort timing equipment or is it "just" 1on1 and winner takes it all?
    No, we have no timing equipment but is there anyone who has it, please bring it. One against one and the winner takes it all.
    Fun if more traveling long distance for this event. Welcome!
    Gilla Crippa Marklund Stunt Rider på Facebook!

    When the sun goes down, the streets goes up..

  6. #36

    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    Skanderborg, Danmark
    Inlägg
    15
    We might be able to bring our timing equipment if that could be of any interest. Do you go 150 meters or longer? Do you have access to power there, because no matter what we will be in need of that for the timing equipment.

    P.s. do you have a Dyno there or would it be an idea we brought that along as well?

  7. #37
    Crippas avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    För-orten
    Inlägg
    1 167
    Citat Ursprungligen postat av Speedline.dk Visa inlägg
    We might be able to bring our timing equipment if that could be of any interest. Do you go 150 meters or longer? Do you have access to power there, because no matter what we will be in need of that for the timing equipment.

    P.s. do you have a Dyno there or would it be an idea we brought that along as well?
    Yes! That would be awesome! We have only run 130m, along a wall, but if you can take your time equipment, can we extend the start with 20m so it will be 150m. I have a gasoline generator så power is not a problem.

    Please bring your Dyno! That would be appreciated by all visitors. We have mostly focused on stunts rather than race, and therefore no one has the time to buy / build these things.
    Gilla Crippa Marklund Stunt Rider på Facebook!

    When the sun goes down, the streets goes up..

  8. #38
    skölds avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    söderhamn
    Inlägg
    2 321
    nå ideer om stunt tävling?
    Citat Ursprungligen postat av Stalker-Sebbe Visa inlägg
    Vad e det för något som ligger brevid stötdämparen? Kan det vara en kick?
    Citat Ursprungligen postat av zvezda999 Visa inlägg
    om du menar det kromade är de en SSP ställbar styrstam

  9. #39
    Crippas avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    För-orten
    Inlägg
    1 167
    Citat Ursprungligen postat av sköld Visa inlägg
    nå ideer om stunt tävling?
    Jag har funderat lite fram och tillbaka. Men vi har ingen sponsor så vi kan tyvärr inte ha något pris och ingen kommer vilja ställa upp om det ska vara en avgift för att delta. Vi får se hur vi löser detta. Ska prata med en eventuell sponsor men tror tyvärr inte att det går igenom. Annars kan vi ha en tävling bara för ärans skull.
    Gilla Crippa Marklund Stunt Rider på Facebook!

    When the sun goes down, the streets goes up..

  10. #40

  11. #41
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Är du helt galen? Bromsar är A och O på en hoj som ska gå fort! Dödslängtan?
    antar att detta är vad som kallas naturligt urval
    "Don't question the obvious"

  12. #42
    skölds avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    söderhamn
    Inlägg
    2 321
    Citat Ursprungligen postat av Crippa Visa inlägg
    Jag har funderat lite fram och tillbaka. Men vi har ingen sponsor så vi kan tyvärr inte ha något pris och ingen kommer vilja ställa upp om det ska vara en avgift för att delta. Vi får se hur vi löser detta. Ska prata med en eventuell sponsor men tror tyvärr inte att det går igenom. Annars kan vi ha en tävling bara för ärans skull.
    vinnaren får dina blåa smfälgar!

    nejdå! men bara att de blir en tävling av alltihop gör ju saken bra mycket roligare
    Citat Ursprungligen postat av Stalker-Sebbe Visa inlägg
    Vad e det för något som ligger brevid stötdämparen? Kan det vara en kick?
    Citat Ursprungligen postat av zvezda999 Visa inlägg
    om du menar det kromade är de en SSP ställbar styrstam

  13. #43
    Crippas avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    För-orten
    Inlägg
    1 167
    Citat Ursprungligen postat av sköld Visa inlägg
    vinnaren får dina blåa smfälgar!

    nejdå! men bara att de blir en tävling av alltihop gör ju saken bra mycket roligare
    Skulle inte tro det!
    Ja men vi får koka ihop något. Vore kul om vi fick ihop något.
    Gilla Crippa Marklund Stunt Rider på Facebook!

    When the sun goes down, the streets goes up..

  14. #44
    Skulle vara skitkul att få testa vad hojen går för på en dyno. Om ni får dit Speedline.dk med dynon så kommer jag lätt!
    Nu andas du manuellt!

    Don't drive faster than your guardian angle can fly!

  15. #45
    Crippas avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    För-orten
    Inlägg
    1 167
    Citat Ursprungligen postat av Lutnaes^ Visa inlägg
    Skulle vara skitkul att få testa vad hojen går för på en dyno. Om ni får dit Speedline.dk med dynon så kommer jag lätt!
    Tror många skulle uppskatta att få prova sina racemaskiner på Dyno. Håller tummarna!
    Gilla Crippa Marklund Stunt Rider på Facebook!

    When the sun goes down, the streets goes up..

  16. #46
    Måste man ha slicks eller kan man köra på enduro däck?

  17. #47
    Crippas avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    För-orten
    Inlägg
    1 167
    Citat Ursprungligen postat av lojden97 Visa inlägg
    Måste man ha slicks eller kan man köra på enduro däck?
    Vilket som, det spelar ingen roll.
    Gilla Crippa Marklund Stunt Rider på Facebook!

    When the sun goes down, the streets goes up..

  18. #48
    sewas avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Ort
    Ösmo
    Inlägg
    617
    Kommer med 3-4 hyper hojar.

  19. #49
    Okej men kommer ni ha något crusing från Shell i Huddinge?

  20. #50
    Citat Ursprungligen postat av Crippa Visa inlägg
    Yes! That would be awesome! We have only run 130m, along a wall, but if you can take your time equipment, can we extend the start with 20m so it will be 150m.
    Då jag har goda erfarenheter av att köra hyper i Frihamnen så känner jag att jag måste inflika lite här då det det faktist handlar om förarnas säkehet osv.

    Förlänger ni racesträckan 20m så kortar ni också ner bromssträckan avsevärt till den graden att man faktist nästan måste panikbromsa för att inte klippa den enorma gallergrinden som ligger i slutet av rakan. Det är inte mycket marginal man har i Frihamnen om man kör en moped som gör 110-120km/h på 150m.

    Jag är en av dom personerna som var med och beslutade att sträckan skulle kortas ner från 150m till 130m för att det helt enkelt blev för farligt. Jag personligen upplevde det inge vidare att få stopp på hojen 3-4m innan grinden. Även om man har bra bromsar så vill man ha lite marginal också.

    130m är, och kommer alltid att vara en optimal racesträcka för just Frihamnen.
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Kyckling är skiten! Det och lite proteinpulver så ska du se att du snart är framme!

  21. #51
    Crippas avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    För-orten
    Inlägg
    1 167
    Citat Ursprungligen postat av Parden Visa inlägg
    Då jag har goda erfarenheter av att köra hyper i Frihamnen så känner jag att jag måste inflika lite här då det det faktist handlar om förarnas säkehet osv.

    Förlänger ni racesträckan 20m så kortar ni också ner bromssträckan avsevärt till den graden att man faktist nästan måste panikbromsa för att inte klippa den enorma gallergrinden som ligger i slutet av rakan. Det är inte mycket marginal man har i Frihamnen om man kör en moped som gör 110-120km/h på 150m.

    Jag är en av dom personerna som var med och beslutade att sträckan skulle kortas ner från 150m till 130m för att det helt enkelt blev för farligt. Jag personligen upplevde det inge vidare att få stopp på hojen 3-4m innan grinden. Även om man har bra bromsar så vill man ha lite marginal också.

    130m är, och kommer alltid att vara en optimal racesträcka för just Frihamnen.
    Vi kortar inte alls ned bromssträckan. Den förblir densamma om vi förlänger starten mot staketet, mot gärdet. Det underlättar även för trafiken.

    EDIT: Enligt Eniro.se så är huset 140 meter, medan vi mätte det till 130 meter. Vi kan förlänga 35 meter utan problem. Vi kommer att åka dit vid tillfälle och mäta upp exakt för att vara säker men 150 meter går att få till med en bra bromssträcka.

    Senast redigerat av Crippa den 2013-02-14 klockan 23:09.
    Gilla Crippa Marklund Stunt Rider på Facebook!

    When the sun goes down, the streets goes up..

  22. #52

  23. #53
    Crippas avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    För-orten
    Inlägg
    1 167
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    rent tekniskt gör ni de. för har man längre raka behöver man en längre bromssträcka
    Vi kortar inte ned bromssträckan men lite högre hastighet kommer få dela plats på samma bromssträcka. Jag har aldrig under mina fyra år i Frihamnen upplevt att någon varit i närheten att smälla in i slutet. Att förlänga 10-20 meter kommer inte göra så stor påverkan. Eller är du orolig?
    Gilla Crippa Marklund Stunt Rider på Facebook!

    When the sun goes down, the streets goes up..

  24. #54

  25. #55
    Är säkerhetstänket som bortblåst eller? Varför ska ni ens ändra på nåt som funkat så bra tidigare? Varför är det viktigt att man ska åka fortare när dom farterna som man redan kör räcker gott och väl. Man behöver inte åka fortare - speciellt inte i Frihamnen där man inte direkt har en äng att glida ut på ifall en olycka är ett faktum.

    Flyttar ni bak startsträckan så kan ni också flytta bak mållinjen. Eller låta det va som det varit, för jag tror inte nån är direkt pigg på att ha en refug/stolpe mitt i tävlingssträckan. Ponera att att bromsarna på nån hoj börjar fela och tappa tryck, då vill man ha en lång bromssträcka. Händer det en allvarlig olycka till följd av era ändringar så är det också ni, arrangörer som i grund och botten kommer att hållas ansvariga. Glöm inte bort det.

    Ett tips är att lyssna på dom som har utdövat detta i flera år och tävlat med hyper istället för "observeringa". Högre farter kommer medföra längre bromssträcka. Ni utsätter bara förarna för större och onödigare risker.
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Kyckling är skiten! Det och lite proteinpulver så ska du se att du snart är framme!

  26. #56
    Crippas avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    För-orten
    Inlägg
    1 167
    Citat Ursprungligen postat av Parden Visa inlägg
    Är säkerhetstänket som bortblåst eller? Varför ska ni ens ändra på nåt som funkat så bra tidigare? Varför är det viktigt att man ska åka fortare när dom farterna som man redan kör räcker gott och väl. Man behöver inte åka fortare - speciellt inte i Frihamnen där man inte direkt har en äng att glida ut på ifall en olycka är ett faktum.

    Flyttar ni bak startsträckan så kan ni också flytta bak mållinjen. Eller låta det va som det varit, för jag tror inte nån är direkt pigg på att ha en refug/stolpe mitt i tävlingssträckan. Ponera att att bromsarna på nån hoj börjar fela och tappa tryck, då vill man ha en lång bromssträcka. Händer det en allvarlig olycka till följd av era ändringar så är det också ni, arrangörer som i grund och botten kommer att hållas ansvariga. Glöm inte bort det.

    Ett tips är att lyssna på dom som har utdövat detta i flera år och tävlat med hyper istället för "observeringa". Högre farter kommer medföra längre bromssträcka. Ni utsätter bara förarna för större och onödigare risker.
    Nej det är inte bortblåst men det verkar ditt goda humör vara. Om vi flyttar bak starten 35 meter och målet 15-25 meter har ni genast fått längre bromssträcka. Refugen som är dyker upp efter 35 meter kommer inte leda till nån skada då farten inte är såpass hög efter så kort sträcka. Stolpen kan en man lyfta på om det stör någon så mycket. Dessutom ska det vara avstånd i sidlid mellan de tävlande. Vi räknar med att man kan framföra en hyper när man ändå är insatt i den delen. Vobbel inom 35 meter är inte så vanligt. Detta är endast ett kanske, ifall vi får dit folk med tidtagningsutrustning. Annars behåller vi allt som det redan varit. Du verkar inte vilja att vi arbetar för att racen ska bli mer seriösa? Om vi inte ser intresse från er besökare så lägger vi ned detta och kör så simpelt vi gjort under alla dessa år.

    Så ifall vi behåller allt som det varit så länge jag minns är det arrangörernas fel som valde hela husväggen? Att dem ska stå till svars? Självklart lyssnar vi och tar in det som de förarna säger men vi mäter och räknar ut, går det så går det, går det inte så går det inte. Punkt.
    Gilla Crippa Marklund Stunt Rider på Facebook!

    When the sun goes down, the streets goes up..

  27. #57
    sewas avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Ort
    Ösmo
    Inlägg
    617
    Citat Ursprungligen postat av Parden Visa inlägg

    130m är, och kommer alltid att vara en optimal racesträcka för just Frihamnen.
    Instämmer till fullo!
    Jag vill inte ha någon stolpe mitt i vägen. Det har fungerat super med 130m alla träffar jag varit på, som Parden säger så slickar man grinden i slutet på bromssträckan ibland, kan bara tänka mig hur tajt det blir med en högre hastighet.
    Jag ställer inte upp i något race med en centrifug jag kan vobbla in i om något går fel.

  28. #58
    sewas avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Ort
    Ösmo
    Inlägg
    617
    vadå Vobbel inom 35 meter är inte så vanligt?

    Jag bryr mig absolut inte om de e tidtagning eller inte i frihamnen. Bänk hade varit roligt kanske.
    Man åker inte till frihamnen för att få ett tidkort direkt, jag åker dit för att leka lite med hypern bara.

  29. #59

  30. #60
    Citat Ursprungligen postat av Crippa Visa inlägg
    Nej det är inte bortblåst men det verkar ditt goda humör vara. Om vi flyttar bak starten 35 meter och målet 15-25 meter har ni genast fått längre bromssträcka. Refugen som är dyker upp efter 35 meter kommer inte leda till nån skada då farten inte är såpass hög efter så kort sträcka. Stolpen kan en man lyfta på om det stör någon så mycket. Dessutom ska det vara avstånd i sidlid mellan de tävlande. Vi räknar med att man kan framföra en hyper när man ändå är insatt i den delen. Vobbel inom 35 meter är inte så vanligt. Detta är endast ett kanske, ifall vi får dit folk med tidtagningsutrustning. Annars behåller vi allt som det redan varit. Du verkar inte vilja att vi arbetar för att racen ska bli mer seriösa? Om vi inte ser intresse från er besökare så lägger vi ned detta och kör så simpelt vi gjort under alla dessa år.

    Så ifall vi behåller allt som det varit så länge jag minns är det arrangörernas fel som valde hela husväggen? Att dem ska stå till svars? Självklart lyssnar vi och tar in det som de förarna säger men vi mäter och räknar ut, går det så går det, går det inte så går det inte. Punkt.
    Du har uppenbarligen ingen koll på vad du pratar om. På dom 35m ha jag redan passerat 50km/h. Mycket kan hända på dom 35m. Det är inga effektrörsmopeder vi tävlar med. Krock med refug i den farten kommer resultera i värre saker en omplåstring och blåmärken. Olyckor kan hända även dom bästa och det sker där man minst anar det.

    Att dra en racesträcka med en refug ståendes 35m efter start gör man bara inte. Det är oansvarigt och tyder på dåligt omdöme.

    Aldrig tänkt på att enklast är bäst? I och med att Frihamnen är ett skyddsområde så kommr det aldrig gå att få till nåt seriöst där. It is what it is. Vill ni arrangera en seriös träff så får ni faktist se till att arrangera ett lagligt alternativ.
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Kyckling är skiten! Det och lite proteinpulver så ska du se att du snart är framme!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in