Sidan 2 av 2 Första 12
  1. #31
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    de verkar ju smart klart, att inte jag kom på de direkt tack så mycket!

  2. #32
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    Citat Ursprungligen postat av Perra.S Visa inlägg
    Om du kikar på seriösa 2t racingmotorer så har de 1% av slaget i squish. Men det förutsätter ju att man kör med saker i bra skick och inte gammalt skrot.

    Hursom ts, testa dig fram tills du ligger på gränsen till att kolven ska slå i på maxvarv så har du kommit rätt.
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Körde 0,6mm squish på min MB5 på den tiden jag terroriserade stan med den, relativt likt ditt trim (men med portad cylinder). Med mindre squish än så fick jag ett perfekt squishbandsavtryck från topplocket i sotet på kolven, så jag skulle INTE försöka med tajtare.
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Jag ligger på 0,65mm på en 80cc Sachs. 48mm borr, 44mm slag.
    Citat Ursprungligen postat av Perra.S Visa inlägg
    Ja det är inga problem om du har en fräsch vev. Jag varvade över 18.000 rpm med 0.35-0.4mm squish (40mm slag..) och det var aldrig några tecken på att kolven skulle ha slagit i toppen.

    Tänkte bara tillägga att kom ihåg detdär med vilket bränsle man har!
    0,4mm squish (39,7mm slag, 63cc) och 95soppa funkade inge bra över 12000.... spikade satan och smällde topptätningen

  3. #33

  4. #34

  5. #35
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    de har väl snarare med att din topppackning var dålig.
    Skulle snarare säga att den var precis lagom bra. En motor som spikar skapar mycket högre belastning än normalt på kolv, topplockspackning etc. än normalt, och något kommer ge med sig ganska fort. Mycket bättre att en topplockspackning för 20 spänn ger sig än en kolv för 2-3-4-500kr, som dessutom kan skrota cylindern samtidigt med lite otur.

    Och den spikade inte p.g.a. för tajt squish, den spikade p.g.a. för hög kompression eller någon av de andra vanliga orsakerna. Att sänka ner hela topplocket ger både tajtare squish och högre kompression, det verkar vara många som trott att det är squishen som blivit för tajt när det verkligen var kompressionen som är orsaken till problemen. Kanske inte så konstigt med tanke på att dom bara mäter squish, inte kompressionen (som förvisso är betydligt omständigare att mäta, och inte heller särskilt självklar hur hög den bör vara).

  6. #36

  7. #37
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    Citat Ursprungligen postat av Perra.S Visa inlägg
    Om du kikar på seriösa 2t racingmotorer så har de 1% av slaget i squish. Men det förutsätter ju att man kör med saker i bra skick och inte gammalt skrot.

    Hursom ts, testa dig fram tills du ligger på gränsen till att kolven ska slå i på maxvarv så har du kommit rätt.
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Körde 0,6mm squish på min MB5 på den tiden jag terroriserade stan med den, relativt likt ditt trim (men med portad cylinder). Med mindre squish än så fick jag ett perfekt squishbandsavtryck från topplocket i sotet på kolven, så jag skulle INTE försöka med tajtare.
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Jag ligger på 0,65mm på en 80cc Sachs. 48mm borr, 44mm slag.
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    de har väl snarare med att din topppackning var dålig.

    min ts2a varva lätt 16.5 med 0.54~ utan att ens visa några som helt problem.

    du kanske ska uppgradera till oringspackning ist för en bit aluminium.
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Sen beror mycket andra saker än bara klämspalten. Vinkeln på förbränningsrummet tex. Lennarts ts2a kanske är bättre lämpad för att kunna köra på 95 oktan.

    Sen beror mycket på förtändning.
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Skulle snarare säga att den var precis lagom bra. En motor som spikar skapar mycket högre belastning än normalt på kolv, topplockspackning etc. än normalt, och något kommer ge med sig ganska fort. Mycket bättre att en topplockspackning för 20 spänn ger sig än en kolv för 2-3-4-500kr, som dessutom kan skrota cylindern samtidigt med lite otur.

    Och den spikade inte p.g.a. för tajt squish, den spikade p.g.a. för hög kompression eller någon av de andra vanliga orsakerna. Att sänka ner hela topplocket ger både tajtare squish och högre kompression, det verkar vara många som trott att det är squishen som blivit för tajt när det verkligen var kompressionen som är orsaken till problemen. Kanske inte så konstigt med tanke på att dom bara mäter squish, inte kompressionen (som förvisso är betydligt omständigare att mäta, och inte heller särskilt självklar hur hög den bör vara).
    ville få lite fart på en intressant fråga!
    Jag hade bara avgastätning mellan toppen cylindern.

    hur minskar jag kompressionen? svarva ur toppen? hur mäter jag kompressionen?

  8. #38

  9. #39

  10. #40
    sen ska ju squishbandet minimera spikningar med genom att ge så litet utrymme som möjligt för färskgaserna att vistas på vid kolvens ytterkant så att så få färskgaser som möjligt antänds utav värmen från kolv, topp och cylinder utan istället pressa in allt i förbränningsrummet

  11. #41
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Tex montera En extra packning under cylindern! Samt högre durationer gratis!
    då förändras ju squishen med!

  12. #42
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Heideken Visa inlägg
    då förändras ju squishen med!
    givetvis. vad har du annars för lösning för att squishen inte ska ändra sig? det enda vore väl att slipa/fräsa/svarva om förbränningsrummet isåfall. det är ju inte så att du förlorar väldigt mycket effekt på att ha lite högre squish. på dracen så kunde jag endast köra 2mm förtändning och med mer än så så började det spika på 95. så jag körde istället lite tjockare cylinderfotspackning och kunde utan problem köra på 3mm förtändning och motorn gick mycket bättre. prova
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  13. #43
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    givetvis. vad har du annars för lösning för att squishen inte ska ändra sig? det enda vore väl att slipa/fräsa/svarva om förbränningsrummet isåfall. det är ju inte så att du förlorar väldigt mycket effekt på att ha lite högre squish. på dracen så kunde jag endast köra 2mm förtändning och med mer än så så började det spika på 95. så jag körde istället lite tjockare cylinderfotspackning och kunde utan problem köra på 3mm förtändning och motorn gick mycket bättre. prova
    jag snackade om att ändra kompressionen ju! utan att ändra squishen. Jag löste mitt problem med en annan topp som inte var avsvarvad. Jag körde 2mm förtändning då misstände den på höga varv, jag vred på mer och då började det spika. men nu kör jag mycket förtändning och typ 1mm squish. Ska väl svarva om den första toppen så den passar till kolven oxå och använda den, fel vinkel på squishen i nuläget

  14. #44
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Heideken Visa inlägg
    jag snackade om att ändra kompressionen ju! utan att ändra squishen. Jag löste mitt problem med en annan topp som inte var avsvarvad. Jag körde 2mm förtändning då misstände den på höga varv, jag vred på mer och då började det spika. men nu kör jag mycket förtändning och typ 1mm squish. Ska väl svarva om den första toppen så den passar till kolven oxå och använda den, fel vinkel på squishen i nuläget
    ja jag vet det. men varför ska du tvunget ha så låg squish?
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  15. #45

  16. #46
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    ja jag vet det. men varför ska du tvunget ha så låg squish?
    jag tänkte ha 0,6. Men det blev visst 0,4 när allt var monterat och det gick ej, men vad jag förstått så ska det ju vara smalt för att göra nytta

  17. #47
    Tack för hjälpen alla! Såhär ser mitt topplock ut efter att jag svarvade det, synd bara att man hade så kass gjutning utav topp :/
    Diametern är 45mm med ett 9mm brett squishband, dvs 40% med en squish på 0.6mm

  18. #48
    Emil123s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kjula flygraka
    Inlägg
    688
    Citat Ursprungligen postat av Pyzzer Visa inlägg
    Tack för hjälpen alla! Såhär ser mitt topplock ut efter att jag svarvade det, synd bara att man hade så kass gjutning utav topp :/
    Diametern är 45mm med ett 9mm brett squishband, dvs 40% med en squish på 0.6mm
    Det där ser bara galet ut.

    40% är lämpligt när man pratar squisharea, inte andel av loppets diameter. Du har nu 64% squisharea.

    Har du någon koll på volymen? När man enbart svarvar om en icke-squishtopp till squish så är grytan oftast väldigt liten. Din enorma klämspalt gör inte saken bättre.

    Gör om, gör rätt
    Don´t make excuses, make horsepower!

  19. #49
    Citat Ursprungligen postat av Emil123 Visa inlägg
    Det där ser bara galet ut.

    40% är lämpligt när man pratar squisharea, inte andel av loppets diameter. Du har nu 64% squisharea.

    Har du någon koll på volymen? När man enbart svarvar om en icke-squishtopp till squish så är grytan oftast väldigt liten. Din enorma klämspalt gör inte saken bättre.

    Gör om, gör rätt
    vad jag har läst ska man ta diametern av loppet och göra squishbandet till % av diametern, hur ska man räkna om man ska ha arean av squishen då? finns de nån bra formel?

  20. #50
    Emil123s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kjula flygraka
    Inlägg
    688
    Citat Ursprungligen postat av Pyzzer Visa inlägg
    vad jag har läst ska man ta diametern av loppet och göra squishbandet till % av diametern, hur ska man räkna om man ska ha arean av squishen då? finns de nån bra formel?
    Enkel geometri som förenklat blir 100*(kolvdiameter^2-grytdiameter^2)/kolvdiameter^2=squishareaandel [%]

    Går att bolla om det så att om du istället vet hur stor andel squisharea du vill ha och vill räkna ut hur stor klämspalten ska vara så blir det klämspalt=(-rot(-squishareaandel*kolvdiameter^2+kolvdiameter^2)+kol vdiameter)/2, squishareaandelen skrivs i decimalform (normalt sett 0,3 till 0,6) och svaret får du i klämspalterns bredd per sida.

    Som referens har allas favorit R/T 70 38%.
    Don´t make excuses, make horsepower!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in