Sidan 1 av 2 12 Sista
  1. #1

    Bredd på squishbandet?

    Tja!
    Ska svarva om mitt topplock till mtn min och funderar på hur brett mitt squishband ska va? Har läst de mesta om squishen men en sak jag blandar ihop hela tiden är vilken karaktär motorn får av brett kontra smalt band.. kanske är de jag som är sämst på att läsa men de mesta jag läst om bredden är väldigt lulligt och får inga riktiga svar på min fråga. Jag vill ha ett någorlunda spetsigt register och en squishbredd som arbetar bäst på höga varv (8-11.5k rpm). Om det har någon betydelse så är min setup följande:
    Eurocilindro 65cc (orörd)
    Avstämd pipa 11500 rpm (mycket spetsigt register)
    Stage 6 r/t 24mm pwk
    6 läppars malossi membran med fiberläppar
    Orginaltändning
    Motoforce skummfilter

    Har även en till fråga, boostbottles, vad är eran uppfattning av dessa? (menar avstämda såklart) är det värt att bygga en sådan? är inte ute att förminska bensinförbrukingen utan det är endast effektmässigt. Om det är värt att bygga en, nån som har nått bra program som kan hjälpa en att räkna ut måtten på den?

    Tack på förhand /P

  2. #2

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    ett bra riktmedel är ju att man inte ska höja kompet på en motor som ska varva mer
    jo de har jag ju förstått men nu är det inte kompet som är nått problem, tycker själv att jag har ganska dåligt komp.. men hur bred ska min squishkant va? har för mig att högre squish och smalare band (30-45%) ska ge mer effekt på höga varv och lägre squish och bredare band (50-70(?)%) ska ge mer effekt på lägre varv, eller är jag helt ute och seglar nu?

  4. #4
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    Litet Squishband = så utnyttjar man Effekten på ett bättre sätt om man har liten squish, Även bör man ju få Mer Turbolens i förbränningsrummet.

    har jag iallafall för mej, :/

  5. #5

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Punkarn Visa inlägg
    Litet Squishband = så utnyttjar man Effekten på ett bättre sätt om man har liten squish, Även bör man ju få Mer Turbolens i förbränningsrummet.

    har jag iallafall för mej, :/
    kan stämma.. tycker allt om ämnet som jag hittat på internet är väldigt otydligt va dom menar och vissa går inte ens in på hur brett de ska va :/

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    en Malossi MHR 80 som ja fick in på honing och en steg 1portning hade 6.8mm squichband i ett 50mm lopp.
    R/T 70 hade 5.2mm med 47.6mm lopp

    om de är någon sorts riktlinje,
    Ja det är det verkligen, Tack så mycket!

  7. #7
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    Citat Ursprungligen postat av Pyzzer Visa inlägg
    kan stämma.. tycker allt om ämnet som jag hittat på internet är väldigt otydligt va dom menar och vissa går inte ens in på hur brett de ska va :/
    Mycket är ju till motorer med Fler cylindriga Cyllar.

    Men på Snöskoter Forum brukar de vara en grym Diskussion om detta ämne har jag märkt, För att ta å lyssna på någon på ett Forum, han kan ju lika bra ha fel...

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    ett bra riktmedel är ju att man inte ska höja kompet på en motor som ska varva mer
    Nu tänkte du väll ändå lite galet. T.ex när blyade bränslen var tillåtet i roadracing hade aprillia 19,5:1 i comp i sin 125a och inte varvade den lite.

  9. #9

  10. #10
    en sak till lennart, du vet inte vilken "höjd" squishen hade på mhr 80 och r/t 70 cylindrarna?

  11. #11

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    du menar själva vinkeln?
    Nej, utan menade avståndet mellan kolvtoppen och squishbandet på topplocket när motorn är i TDC

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Pyzzer Visa inlägg
    Nej, utan menade avståndet mellan kolvtoppen och squishbandet på topplocket när motorn är i TDC
    Du ska ha 1% av slaglängden. 40mm slag = 0.4mm, 50mm slag = 0.5mm osv.

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    nee precis, de är bara vad ja har fått lära mig av dom som kan dedär. och ja har själv inte märkt någon skillnad i varvvillighet när ja höjt kompet relativt grovt.
    Fördelen med hög kompression är att det får motorn att arbeta med högre verkningsgrad, man använder alltså mer av förbränningen av energin i förbränningen till att driva runt motorn. Det är givetvis bra, så länge det inte stjäl energi från något annat som gör ännu mer nytta... En vass tvåtaktsmotor använder avstämda avgasrör för att "hjälpa motorn andas" och därmed höja effekten, och avgasröret jobbar genom att reflektera tryckvågen som uppstår där avgasporten öppnas. Problemet med hög kompression är att när man har utnyttjat mer energi till att trycka ner kolven har man mindre energi kvar när avgasporten öppnas, det gör att tryckvågen avgasröret använder blir svagare, och i sin tur betyder det att avgasröret inte fungerar lika bra.

    Det brukar sägas att hög kompression ger mer effekt på låga varv, men en mindre förbättring eller t.o.m. en försämring på höga varv, och det passar perfekt enligt ovanstående. På låga varv, innan det avstämda röret gör någon nytta ökar effekten tack vare motorns ökade verkningsgrad. På höga varv när det avstämda röret jobbar får det mindre energi att "drivas av", därmed kan det inte hjälpa motorn andas lika bra och effektökningen tack vare högre verkningsgrad motverkas av effektförlust p.g.a. sämre funktion i avgasröret.

    Alltså vill man hitta en hyfsad kompromiss med tillräckligt hög kompression, men utan att den blir så hög att man förlorar effekt p.g.a. sämre nytta av det avstämda röret.

    Hmm... Blev nått av detdär begripligt?

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Perra.S Visa inlägg
    Du ska ha 1% av slaglängden. 40mm slag = 0.4mm, 50mm slag = 0.5mm osv.
    Vågar jag verkligen ha så smalt där imellan? Har läst på nästan alla sidor att de ska va mellan 0.5-0.8 på 50-80cc motorer..

  16. #16
    Körde 0,6mm squish på min MB5 på den tiden jag terroriserade stan med den, relativt likt ditt trim (men med portad cylinder). Med mindre squish än så fick jag ett perfekt squishbandsavtryck från topplocket i sotet på kolven, så jag skulle INTE försöka med tajtare.

  17. #17

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Pyzzer Visa inlägg
    Vågar jag verkligen ha så smalt där imellan? Har läst på nästan alla sidor att de ska va mellan 0.5-0.8 på 50-80cc motorer..
    Ja det är inga problem om du har en fräsch vev. Jag varvade över 18.000 rpm med 0.35-0.4mm squish (40mm slag..) och det var aldrig några tecken på att kolven skulle ha slagit i toppen.

  19. #19
    Lennarts avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    5 324
    Jag är inte rasist,
    Ja är pianist, Ja trycker ner både vita och svarta

  20. #20
    Olika motorer har olika mycket flex i vevpartiet, värmeutvidgning av olika motordelar o.s.v. Att ett mått fungerar i en motor betyder inte att en annan kan använda detsamma.

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Olika motorer har olika mycket flex i vevpartiet, värmeutvidgning av olika motordelar o.s.v. Att ett mått fungerar i en motor betyder inte att en annan kan använda detsamma.
    Om du kikar på seriösa 2t racingmotorer så har de 1% av slaget i squish. Men det förutsätter ju att man kör med saker i bra skick och inte gammalt skrot.

    Hursom ts, testa dig fram tills du ligger på gränsen till att kolven ska slå i på maxvarv så har du kommit rätt.

  22. #22
    Med tanke på att alla på detta forum kör trimmade moppemotorer och sånt som absolut inte är raceanpassat från början så bör vi snacka mer om "gammalt skrot" än "seriösa 2T racingmotorer".

  23. #23
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Med tanke på att alla på detta forum kör trimmade moppemotorer och sånt som absolut inte är raceanpassat från början så bör vi snacka mer om "gammalt skrot" än "seriösa 2T racingmotorer".
    Ja nu menade jag inte att mopeder var gammalt skrot utan att gammalt skrot = "uttjänta saker som glappar och har sig" En riktigt bygd mopedmotor har då jag inget problem att klassa in som en seriös racingmotor.

    Värt att tillläga är ju att s6 rekommenderar 0.4mm squish (1% av slaget) med en tolerans på -0.05mm mao 0.35mm. Finns att läsa i länken Lennart postade ovan.

  24. #24
    tack så mycket för alla svar, ni har vart till mycket hjälp! men är det ingen som nån åsikt om avstämd boostbottle?
    Senast redigerat av Pyzzer den 2013-01-11 klockan 18:38.

  25. #25

  26. #26
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    du menar boostbottle?
    ja precis, skrev fel

  27. #27
    Det faktum att boostbottles slutade användas på högpresterande 2taktare nån gång på 80-talet borde ge dig en hyfsad indikation på om det är något att ha eller inte.

    I moderna sammanhang så har jag bara sett det användas i tävlingsklasser där man har ett reglemente som begränsar förgasarstorleken. Men även där så brukar de inte få sitta kvar särskilt länge.

  28. #28
    Citat Ursprungligen postat av Perra.S Visa inlägg
    Det faktum att boostbottles slutade användas på högpresterande 2taktare nån gång på 80-talet borde ge dig en hyfsad indikation på om det är något att ha eller inte.

    I moderna sammanhang så har jag bara sett det användas i tävlingsklasser där man har ett reglemente som begränsar förgasarstorleken. Men även där så brukar de inte få sitta kvar särskilt länge.
    jaha då va de ungefär som jag trodde.. tack för informationen!

  29. #29
    gjorde inte en ny tråd för dethär har ju med saken å göra så fortsätter här.. nån som vet hur man enklast mäter vinkeln på kolvtoppen?

  30. #30
    Lennarts avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    5 324
    Jag är inte rasist,
    Ja är pianist, Ja trycker ner både vita och svarta

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in