Ämne: kickaxel yamaha fs1
-
2013-03-12, 18:19 #1
kickaxel yamaha fs1
hej, jag undrar om det är mycket jobb att byta kickaxlen på min yamaha fs1 yankee. det började med att den rappa över på kicken så då kom morfar och jag på den smarta iden att borra rakt igenom kicken och axlen och sätta en skruv där, det slutade med att axlen gick av
tror det kan vara för att jag bytte stötdämpare till längre så att kicken tog i ljuddämparn allt började. och då det är en väldigt ovanlig och värdefull moppe så vill ja ju givetvis ha den fullt fungerande
så om nån vänlig själ vill beskriva kort och gott hur man byter kickaxlen så skulle jag bli skitglad
-
2013-03-12, 19:58 #2
Relativt enkelt. Nu är det ett antal år sedan jag pysslade med det på FS1, men i grova drag, plocka av kåpan, kroka loss kickfjädern, plocka bort kickaxeln med alla grejer som sitter på, flytta över dreg, fjäder etc. till nya axeln, sätt in axeln, häng på fjäderänden där den ska sitta, och dit med kåpan igen. Som sagt, länge sedan jag gjorde det och minns inte exakt hur det ser ut, men det är i alla fall inget enormt projekt. Minns att det jag hade mest problem med på den tiden jag var ny på att meka var att få fjädern på rätt plats...
-
2013-03-13, 13:37 #3
jag måste säga att fs1 motorer är lätta att skruva med. hade fs1 motor på min gokart som jag hade ett tag och klyde motorn för att byta växel axel och kan säga att har inte vart med om något enklare endå. det tog mej bara 4 timmar att göra de fast då gick de sakta för att kolla hur allt satt då
-
2013-03-13, 14:35 #4
okej låter som det kan vara något man klarar själv då
-
2013-03-13, 20:52 #5