1. #1
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709

    Diskussion och guide: Hemmagjorda isdäck

    Hej! Tänkte att det var lika bra att dela med mig av mina erfarenheter gällande hemmagjorda isdäck.

    Det kan inte bara vara jag som har spenderat oerhört mycket tid på nätet för att hitta en bra och detaljerad guide
    på hur man tillverkar sina egna isdäck? Jag tänkte att jag kunde skriva ihop en liten sammanfattning.



    Metod nummer #1 "Skruvskallar"



    Denna metoden var den första jag testade. Jag körde på både snö och is. Om man jämför
    mot helt odubbat är greppet helt okej! Det spinner lite, men det går att ta sig fram på is.
    Om man är ute efter att kunna köra i 60km/h med fullt ställ på blankis är detta inget bra val.
    Slitagemässigt är de här dubbarna värdelösa. De slits fort, och vissa dubb flyger även ur.

    Slutsats: Rekommenderar ej detta alternativ för gasglada mopedister. Slöseri
    med tid och pengar enligt mig.




    Metod nummer #2 Träskruv



    Detta är ett betydligt bättre alternativ! Detta var den andra metoden jag gav mig in på.
    Hur jag gick tillväga var att jag borrade med 2mm borr från utsidan. Så jag kunde se vart jag
    skulle dra i skruvarna sedan. Jag rekommenderar en dubblängd på 8-13mm ungefär om man
    kör med 4,8mm skruv. Annars är risken betydligt större att du drar av skruvarna.
    Jag köpte 5st 4,8mmx35mm träskruv från Biltema. Det är inga stora kostnader, om du
    känner dig sugen så go for it! Slitaget på dessa är klart bättre. Om man håller sig på is
    och snöförhållande så håller de ypperligt. Asfalt är de ej förtjusta i tyvärr...

    Slutsats: Om man tar hänsyn på kostnad, arbetstid och slitage så tycker jag denna metod
    är helt klart godkänd!

    Här har ni även två filmer på hur greppet var med denna metod på min drac:







    Metod nummer #3 Vagnsbult
    Dessa däcken monterades på min polares YZ125.


    Denna metoden har jag sett flera kända stuntåkare använda sig av, men även fartdårar.
    Peter Vestman körde 343km/h på is med sådana här däck på sin turbo hayabusa.

    Tillverkning: Jag köpte vagnsbult m6x30mm, planbrickor, vanliga muttrar och låsmuttrar.
    Min tanke var att köra vagnsbult från insidan och dra åt med låsmutter. Jag tog aldrig hänsyn
    till hur pass stor skillnad det är på loctite och utan. Då jag inte kände för att hålla emot 263st
    vagnsbult med tång från insidan så körde jag först en vanlig mutter och sedan en loctite över den.

    Fästet med oslipade vagnsbult är riktigt grymt på offroad-vägar. Typ ängar, grusvägar
    asfaltsväg med ett lager packad snö över. Alla packade underlag i princip! På is är det inte
    riktigt lika bra, tyvärr. De flesta kör med slipade toppar på vagnsbulten för att de ska gräva
    sig ner ordentligt i isen.

    Slutsats: En riktigt robust konstruktion! Slitagemässigt är de överlägsna mot de överstående,
    greppmässigt på is vinner träskruv däcken mot oslipade vagnsbult (slipade vagnsbult vågar jag inte
    svara på då jag inte har testat). Kostnadsmässigt är det inga stora kostnader. Jag köpte 600st
    vagnsbult, muttrar och brickor för 380kr.

    Bjuder även på en liten instruktionsfilm på hur jag tillverkade mina vagnsbult däck:



    Hoppas denna tråden hjälpte till om du hade funderingar kring olika konstruktioner av isdäck.
    Om du fann tråden intressant, kommentera gärna och säg vad jag gjorde bra eller
    vad jag kunde gjort bättre!

    // Kevin Emanuelsson
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

  2. #2
    blev sugen på alternativ 2 nu.

  3. #3

  4. #4

  5. #5
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Citat Ursprungligen postat av Bengtsson96 Visa inlägg
    blev sugen på alternativ 2 nu.
    Go for it! Helt klart värt tiden.

    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    Kul kul Hur gjorde du med innerslang osv? med tanke på skallar o så.
    använde metod 2 på min RM250 för 2 år sedan o det funkade riktigt grymt på isen faktiskt. hållde bra med.
    Värt o tänka på att de som inte har tålamod ska inte göra detta tycker jag! hehe
    Skrev ihop tråden med de viktigaste bitarna, trodde jag. Missade visst både innerslang skydd och
    tidsåtgång som bör ha med i åtanke innan man börjar med ett däck. Jag använde mig utav en
    brandslang som skydd mot slangen och lite silvertejp! Jo jag vet, det var dig jag fick idén av


    Citat Ursprungligen postat av gislemark Visa inlägg
    Metod 1 Har jag kört flertalet tävlingar med. (reglerna tillåter inget annat)

    Det finns sätt att få dubben att hålla bättre

    För att minska slitaget så har jag härdat dem. Förstör "rostskyddet" men förbättrar hållbarheten drastiskt.
    För att få skruvarn att sitta bättre använder jag mig av Loctite 480. Gör en jäkla skillnad.
    Vilka tävlingar syftar du på nu? Har aldrig hört talas om några tävlingar där vissa däck skulle inte vara tillåtna..

    Men ändå är det väl inget vidare grepp på is? Med metod #2 så gasreste min drac på is utan problem!
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

  6. #6
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    har gjort metod 3 på min 450 i bak(inte orkat fram hehe). dock sket jag i brickorna. tycker det biter jävligt fint, har kört mycket i djup snö men även på hård packad snö och det biter som fan och man tar sig verkligen fram överallt, gjorde dock en tabbe och la några starter utanför verkstan när det bara var ett tunt skikt med snö, så jag snedslet dom lite. har även noterat att de böjer sig men jag åker ju trots 450 så. fyfan vilket helvete det är att trycka i bultjävlarna bara. använde nylock muttrar och använde mutterknack för att få i dom. vad kan du rekommendera på framdäcket? vill helst inte ta av det, ska ut och åka på isen på lördag så det hade ju varit fint om man inte drar omkull sig det första man gör..
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  7. #7
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    har gjort metod 3 på min 450 i bak(inte orkat fram hehe). dock sket jag i brickorna. tycker det biter jävligt fint, har kört mycket i djup snö men även på hård packad snö och det biter som fan och man tar sig verkligen fram överallt, gjorde dock en tabbe och la några starter utanför verkstan när det bara var ett tunt skikt med snö, så jag snedslet dom lite. har även noterat att de böjer sig men jag åker ju trots 450 så. fyfan vilket helvete det är att trycka i bultjävlarna bara. använde nylock muttrar och använde mutterknack för att få i dom. vad kan du rekommendera på framdäcket? vill helst inte ta av det, ska ut och åka på isen på lördag så det hade ju varit fint om man inte drar omkull sig det första man gör..
    Jo som du säger är de helt underbara på snö! Jag hade krängt av och kört på metod två, med 4-5mm träskruv inifrån det går fortast och biter garanterat tillräckligt!
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

  8. #8
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Jo som du säger är de helt underbara på snö! Jag hade krängt av och kört på metod två, med 4-5mm träskruv inifrån det går fortast och biter garanterat tillräckligt!
    haha det jävliga är ju att man ska borra sönder ett dyrt kvalitétsdäck i nyskick och jag heller inget sämre begagnat, och det är ju så jävla jobbigt att byta däck också haha..
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  9. #9
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    haha det jävliga är ju att man ska borra sönder ett dyrt kvalitétsdäck i nyskick och jag heller inget sämre begagnat, och det är ju så jävla jobbigt att byta däck också haha..
    Biltema har snorbilliga däck! De kör jag alltid på vid dubbade framdäck. Det är ren idioti att åka is utan dubbat framdäck!
    Åka på fullt bredställ med bra framdäck och ruggigt bra grepp i bakdäcket är en av de bästa känslorna jag vet

    Nu sitter vi punkt tycker jag! Om ni har några funderingar, så är det bara att skriva i tråden!
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

  10. #10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in