-
2013-01-31, 23:52 #1
- Reg.datum
- Jan 2012
- Ort
- Dals långed
- Inlägg
- 14
Luftkyld Honda CR80 motor eller hel cross
Söker efter en motor till en gammal luftkyld Honda CR 80 eller en hel cross för demontering.
Skriv helst till min mail med rubriken "Honda CR 80"
[email protected]
-
2013-02-01, 00:22 #2
har 2st cr80 -81 motorer liggandes, inga 6 växlade låder eller 4lammellers kopplingar, sen har kanske betapontus här på forumet en motor.
-
2013-02-01, 00:33 #3
- Reg.datum
- Jan 2012
- Ort
- Dals långed
- Inlägg
- 14
Okej, skulle helst vilja ha tag i en komplett motor men man kan ju alltid bygga en oxå beroende på vad du tänkt dig för pris?
Jag skall äntligen få fart på MB:n s är i behov av en sådan motor samt gärna största möjliga cylinder - vilket är 110cc om jag förstått rätt? Du kanske vet?
-
2013-02-01, 01:40 #4
Hmm... Vet inte hur du tänkt pussla bitar nu, men:
*CR-blocket passar inte på mopperamen
*Finns mig veterligen ingen större cylinder för CR-blocket
*CR80-cylinder går modifiera dit på 50cc moppeblocket ihop med veven, kräver uppsvetsning & urfräsning för att cylindern ska passa.
*Växellådor och kopplingar går flytta mellan blocken som man vill
*De motorer som kan ha 110cc cylinder är 80cc "mopparna" i Tyskland: MB80, MTX80 med fler (som har 5-6 växlar), passar rakt i mopperamarna bortsett från att nytt skruvhål måste borras för topplockets motorfäste (p.g.a. högre cylinder). Finns även 128cc cylinder som passar dessa motorer.
Tyska 80cc "mopparna" har typ 8mm längre slaglängd än CR80 & 50cc-mopparna, vevar & cylindrar är inte kompatibla mellan dom varianterna.Senast redigerat av G-son den 2013-02-01 klockan 01:46.
-
2013-02-01, 09:31 #5
- Reg.datum
- Jan 2012
- Ort
- Dals långed
- Inlägg
- 14
Fan va gott det är med folk som vet och kan!
Har tidigare bara fått luddiga svar om vad som funkar och inte funkar - mao så är det en MTX motor jag skall ha - ngn som har en sådan?
-
2013-02-01, 11:07 #6
Jodå, jag har en sån motor... komplett med en MB5 som den sitter i.
Har egentligen inte tänkt sälja, men den har stått undanställd rätt länge så får jag tillräckligt bra bud kan jag nog överleva utan att sakna den allt för mycket.
-
2013-02-01, 11:45 #7
- Reg.datum
- Jan 2012
- Ort
- Dals långed
- Inlägg
- 14
Nja en hel hoj vill jag inte köpa - då blir det ju alldeles för enkelt
Man måste ju bygga, knåpa och fundera själv.
Blir det ngt tryck i moppen med en Cr 80 cylinder så det är värt den mödan? Känns rätt så givet att bygga på en MTX motor istället väll
-
2013-02-01, 11:49 #8
Här säljer en kille några cyllar, bla en 110cc...
http://2-takt.se/forumet/index.php?f...rb_v=viewtopic
kanske går att få dit på moppeblocket.Sagorna ljuger och kärlek är skit, så passa du dig noga så du inte trillar dit.
Hitler och hans vänner vol.2
http://open.spotify.com/user/1121254...pUetccMeXnDQO7
-
2013-02-01, 14:01 #9
Jag sa inte att moppen var färdig, bara att motorn sitter på den. Det finns jobb kvar så det räcker åt dig!
Gamla CR80 ska väl ha nått i stil med 17hk, så för att vara en 80-talsmoppe blir det ju hyfsat tryck med CR-cylindern. Jag vet inte vad de större cylindrarna till MTX-motorn ger i effekt, men standard 80cc är inte allt för upphetsande i alla fall.
-
2013-02-04, 09:30 #10
- Reg.datum
- Jan 2012
- Ort
- Dals långed
- Inlägg
- 14
Du verkar ju ha rätt bra koll G-son så du kanske kan sammanfatta vad jag behöver modifiera/byta för att klämma på en CR80 cylinder på en MB50 motor? Växellåda och koppling flyttas rakt över vad jag förstått men har dålig koll på vad och hur det skall svetsas upp runt vevpartiet/cylinderfoten för att sedan fräsas
-
2013-02-04, 09:43 #11
du behöver svetsa upp packnings ytan, sen slipa till kanalerna, sen plana allt till original höjden typ, Fräsa till så i blocket så cr80 cyllen får plats, Byta pinbultar till cr80 pinbultar, sen i med cr80 vev.. dåligt förklarar men men