1. #1

    4ans växel vill inte driva..

    Hej!
    Har precis tryckt i en cr80 årsm 1981 växellåda i mitt honda mt5block, och nu är det så att 4an vill inte driva. växeln går i hur fint som helst men står bara å kuggar över (låter det som) när man släpper kopplingen. schimsningen är rätt, har gått enligt sprängskiss.. så börjar nu misstänka att jag har vänt drevet åt fel håll om det nu ens är möjligt? skulle gärna vilja ha lite hjälp med idéer om vad som kan va felet! kan även tillägga att alla andra växlarna går i och driver hur fint som helst.

    MVH Albert

  2. #2
    Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Västra götaland
    Inlägg
    683
    Gafflarnas skick är väldigt känsligt på de lådorna. Men det där låter mer fel än så. Ingen originalgaffel iblandad? Kika igenom allt efter sprängskiss annars.

  3. #3
    okej, detta ska kikas igenom. hur ser man skillnaden på orginal och cr80? jag tycker dom ser riktigt lika ut.. japp de ska jag göra, har bara kollat så schimsningen va rätt med sprängskiss men de kan inte va så att jag satt nått drev åt fel håll? om de nu är möjligt? för alla dreven ramlade ju av lite då och då :/

  4. #4
    har haft isär motorn nu igen om kollat upp gafflarna.. en utav dom va helt knullad.. kan det va boven i det hela?



    edit: sorry om dethär blev dubbelpost!

  5. #5

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    där har du nog ditt problem
    är det nån idé att försöka lägga på material och fräsa den rätt sen eller ska man skrota den och försöka leta upp en ny?
    om man ska lägga på material så vilken typ av metall tror ni den är gjord utav? och finns de nått sätt å lägga på material utan att allt slår sig?

  7. #7
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    de brukar ju annars inte kosta en svindyr peng...

    Pröva går ju iallafall, men de kan ju förstöra växellådan :/

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Punkarn Visa inlägg
    de brukar ju annars inte kosta en svindyr peng...

    Pröva går ju iallafall, men de kan ju förstöra växellådan :/
    tror nog ingen sälja sånna lösa utan då vill dom nog helst sälja hela växellådan.. jo de e ju de som är de jävliga..

  9. #9
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    köp en reservdels motor eller växellåda? går ju alltid att sälja med moppen när du säljer den vidare :3

  10. #10
    En av gafflarna från 4/5vxl moppelådan passar i 6vxl. Minns inte vilken, men du har 33% chans att det är den du behöver och då är den inte svårhittad.

    Det går med största säkerhet bygga upp din gaffel med svets, det finns hårdpåsvetsningsgrejer som antagligen kan ge en så gott som outslitlig yta* - men om det går göra det billigare än en frisk gaffel kostar är mer tveksamt.
    *: Det finns mängder av material för hårdpåsvetsning lämpliga för olika applikationer, och de flesta svetsmetoder används till hårdpåläggning. Eftersom materialen är såpass hårda handlar det nog mer om att slipa det till rätt form än fräsa, skärande bearbetning biter ofta inte på så hårda grejer.

    Kolla även drevet den gaffeln styr noga. Jag gissar att doggarna blivit avrundade så drevet hela tiden pressats snett av dom, och gaffeln slitits ner p.g.a. den belastningen.

  11. #11
    Motoimport har förmodligen grejjerna du behöver.

    http://www.motoimport.nl/shop/motorisch/versnellingsbak

  12. #12

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av gislemark Visa inlägg
    Går att få tag på nya hos Honda med lite tur.
    Brorsan köpte sina den vägen.
    Inte billigt!!!
    aha, kontaktade ny nått hondacenter eller bara en vanlig honda återförsäljare?

    Citat Ursprungligen postat av Punkarn Visa inlägg
    köp en reservdels motor eller växellåda? går ju alltid att sälja med moppen när du säljer den vidare :3
    dom är ju tyvärr varken dom lättaste eller billigaste motorerna/växellåderna å hitta..

    Citat Ursprungligen postat av Crisse Visa inlägg
    Motoimport har förmodligen grejjerna du behöver.

    http://www.motoimport.nl/shop/motorisch/versnellingsbak
    http://www.motoimport.nl/shop/motori...vork-set-6-bak
    fungerar den då isåfall? är de samma skiftgafflar till både cr/mtx/mbx/nsr sålänge dom är 6 växlade?

    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    En av gafflarna från 4/5vxl moppelådan passar i 6vxl. Minns inte vilken, men du har 33% chans att det är den du behöver och då är den inte svårhittad.

    Det går med största säkerhet bygga upp din gaffel med svets, det finns hårdpåsvetsningsgrejer som antagligen kan ge en så gott som outslitlig yta* - men om det går göra det billigare än en frisk gaffel kostar är mer tveksamt.
    *: Det finns mängder av material för hårdpåsvetsning lämpliga för olika applikationer, och de flesta svetsmetoder används till hårdpåläggning. Eftersom materialen är såpass hårda handlar det nog mer om att slipa det till rätt form än fräsa, skärande bearbetning biter ofta inte på så hårda grejer.

    Kolla även drevet den gaffeln styr noga. Jag gissar att doggarna blivit avrundade så drevet hela tiden pressats snett av dom, och gaffeln slitits ner p.g.a. den belastningen.
    kollade vilken gaffel de va som passade från mt lådan och de var den mittersta gaffeln som sitter på den ingående axeln :/ behöver den som sitter längst mot kopplingen på den utgående axeln
    ah får höra vad min svetslärare säger om att lägga på material på den. men risken finns ju att den slår sig nått så in i helvete, hur gör jag då?

  14. #14
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    http://www.motoimport.nl/shop/motori...vork-set-6-bak
    fungerar den då isåfall? är de samma skiftgafflar till både cr/mtx/mbx/nsr sålänge dom är 6 växlade?

    10 euro är ju inga pengar, passar ingen av domdär då? bara att köpa

  15. #15
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    Citat Ursprungligen postat av Heideken Visa inlägg
    10 euro är ju inga pengar, passar ingen av domdär då? bara att köpa
    ... 10 euro är fan mycket pengar...

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Heideken Visa inlägg
    10 euro är ju inga pengar, passar ingen av domdär då? bara att köpa
    en kompis beställde där ifrån förra året, frakten gick på runt 50 euro.. så 60 euro är inget man lägger ut för att testa om de ens passar..

  17. #17
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Citat Ursprungligen postat av Pyzzer Visa inlägg
    en kompis beställde där ifrån förra året, frakten gick på runt 50 euro.. så 60 euro är inget man lägger ut för att testa om de ens passar..

    Beställde en kolv där i från, då gick frakten på 30 euro, så inte värt
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  18. #18
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    Citat Ursprungligen postat av Pyzzer Visa inlägg
    en kompis beställde där ifrån förra året, frakten gick på runt 50 euro.. så 60 euro är inget man lägger ut för att testa om de ens passar..
    såpass... verkar kostigt, jag har köpt grejjer från frankrike, usa och nederländerna bland annat, runt 150kr men MAX 200kr har frakten gått på totalt.

    vad säger G-son, passar domdär gafflarna?


    Edit: klickade runt lite på sidan, verkar inte bli nån dyr frakt, testa klicka allt och se vad det kommer kosta, utan att köpa det

  19. #19

  20. #20
    Jag tror att dom passar, men vågar inte garantera något.

    Har du kollat drevet den gaffeln styr? Som sagt är det antagligen slitage på det och det det greppar mot som orsakat nerslitningen av gaffeln, så att bara fixa en frisk gaffel är plåster på benbrott. Det kanske funkar ett litet tag (om drevslitaget inte är så allvarligt att den kan hoppa ur växlar trots frisk gaffel), men garanterat inte länge.

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av gislemark Visa inlägg
    Köpte av Ribboda MC.
    En lustig filur med kontakter på många ställen.
    tack! får höra mig runt då om jag inte köper en hela cr80 istället.

    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Jag tror att dom passar, men vågar inte garantera något.

    Har du kollat drevet den gaffeln styr? Som sagt är det antagligen slitage på det och det det greppar mot som orsakat nerslitningen av gaffeln, så att bara fixa en frisk gaffel är plåster på benbrott. Det kanske funkar ett litet tag (om drevslitaget inte är så allvarligt att den kan hoppa ur växlar trots frisk gaffel), men garanterat inte länge.
    tack för tipset! japp har kollat det och det var ingen fara med varken 4ans drev eller drevet som gaffeln styr förutom att en utav "piggarna" på drevet som styrs utav gaffeln (dom som ska haka i 4ans drev) är lite slitet på ena kanten. tror du de gör nånting?

  22. #22
    Citat Ursprungligen postat av Heideken Visa inlägg
    såpass... verkar kostigt, jag har köpt grejjer från frankrike, usa och nederländerna bland annat, runt 150kr men MAX 200kr har frakten gått på totalt.

    vad säger G-son, passar domdär gafflarna?


    Edit: klickade runt lite på sidan, verkar inte bli nån dyr frakt, testa klicka allt och se vad det kommer kosta, utan att köpa det
    Frakten du får fram är om dom skickar inom Holland(?), om du beställer så får du ett mail där den egentliga fraktkostnaden står.

  23. #23
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    Citat Ursprungligen postat av Björketörparn Visa inlägg
    Frakten du får fram är om dom skickar inom Holland(?), om du beställer så får du ett mail där den egentliga fraktkostnaden står.
    jaha..
    Men om man letar reda på vilket gaffel det är exakt, så beställer man den och ber dom skicka i ett helt vanligt vadderat kuvert. det kan omjöligt kosta särskilt mycket

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in