1. #1

    Knackande ljud efter cylinderbyte till 70cc

    Tjena! Nu är det så att jag köpt ett begagnat cylinderkit. Det är ett top performance 70cc och efter att jag monterat det och startar den så hör jag ett knackande ljud, har tittat in i mynningen och dragit runt på kicken och ljudet kommer varje gång kolven vänder. Misstänker kolvringarna, kan det bli ett sånt ljud om ena kolvringen kanske glappar i sitt spår?

  2. #2

  3. #3
    Vad skulle det ha för betydelse om tändningen är av och det är samma ljud även då den vänder nere? Och jag har redan testat dra runt den utan stift också :/

  4. #4

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av EkaN^ Visa inlägg
    låter det likadant utan stift? riv ner igen o kolla. antagligen är något väldigt fel.
    Ja det gjorde det, men jag hittade inget fel då jag monterade det är därför jag undrar, möjligtvis att kolvringen glappar lite (den översta)

  6. #6
    Tillägger även att jag bytte kopplingen samtidigt som jag satt på 70cc men tror ju inte det är den då det låter varje gång kolven vänder i cylindern det låter.. Är inget glapp i veven heller..

  7. #7

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av EkaN^ Visa inlägg
    säker på att du monterat rätt då?
    ganska så säker ja, men blir väl å ta av å titta igen någon gång :-P

  9. #9

  10. #10

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av EkaN^ Visa inlägg
    ja inte fan lagar det sig själv, garanterat något som är dåligt, glapp i kolvbult känns inte helt omöjligt. eller så tar kolvkjolen i blocket.
    Men det låter även då kolven vänder uppe..


    Citat Ursprungligen postat av EkaN^ Visa inlägg
    ja inte fan lagar det sig själv, garanterat något som är dåligt, glapp i kolvbult känns inte helt omöjligt. eller så tar kolvkjolen i blocket.
    Jag tror att det är nållagret även om det är nytt.. och den tar inte i blocket tror jag då det låter även då den vänder uppe

  12. #12
    monterat kicken fel ?

  13. #13

  14. #14

  15. #15
    låter den både nere OCH uppe?

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av erkanz Visa inlägg
    låter den både nere OCH uppe?
    Ja det gör det, låter varje gång den ändrar riktning så när man har toppen av och drar i svänghjulet fram och tillbaka så låter det

  17. #17
    då låter det inte som om den skulle slå i toppen!

  18. #18
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    oljat in då?

  19. #19

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    då brukar de vara nållagret eller vevlagret.

    kollade du vevstaken när du hade cyllen av?
    Kollade allting sånt där och allt var i fint skick, testade till och med två olika nållager varav ena var splitter nytt och andra hade gått ca 100mil och ja det är inoljat

  21. #21
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    Är säkert Lennart som har varit där å lagt stenar..

  22. #22

  23. #23
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    nej de är bara du som gör något så efterblivet. du förstår inte bättre antar ja.
    Haha, än har jag inte prövat men något löv har väl varit i kx 80 motorn så hört de skall börja skrambla rejält med stenar

  24. #24
    Kolvbulten som sagt...

  25. #25
    Citat Ursprungligen postat av Punkarn Visa inlägg
    Haha, än har jag inte prövat men något löv har väl varit i kx 80 motorn så hört de skall börja skrambla rejält med stenar

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in