1. #1

    Lightbulb pressa luft :o

    hej! en i skolan hade fått för sig en grej som jag tyckte lät nice, så tänkte bara fråga om de bara är nåt han kommit på eller om det faktiskt kan funka
    han har fått för sig att det går att bygga kompressorliknande för moppe han ska koppla in en liten elfläkt (i hans fall en bordsdammsugare/nyckepiga) me en slang i förgasaren, och ett filter vid den dammsugaren såklart. undrar det om de ger nån direkt effektökning om man har en fläkt som pressar in mer luft snabbare i motorn? fråga om det är oklart

  2. #2
    på en 4-taktare absolut men frågan är hur mycket en liten elfläkt räcker till. På en 2-taktare har jag för mig det är mycket svårare med överladd, mycket att göra med porttider och pipan att göra.
    Att tänka på är att du behöver antagligen jävligt bra snurr på fläkten då den måste lyckas pressa in mer luft än vad motorn suger in. sen kan det nog bli lite knepigt att ställa in förgasaren om man har samma luftflöde över hela registret, även tomgång.. Fast ingenting är omöjligt, men hade nog struntat i det
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  3. #3
    jävla snurr på fläkten e inge problem å fixa hehe men har man typ en knapp så man kan starta den när man vill borde de väl funka? fast då kanske den får för mycket bensin när den inte e på :/ men om man nu skulle få till de relativt bra iaf, tror du de skulle kunna ge nån liten ökning eller kommer den bara gå sämre? i teorin borde de funka men frågan e hur de e i praktiken xp

  4. #4
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    grejjen med turbo eller kompressor är ju att den komprimerar luften så man får ett övertryck i motorn, en elfläkt är ju bara en fläkt som blåser, och aldrig att den skulle ha sån kraft för att komprimera luften, inte nån sån lite fläkt som du tänker på. Finns säkert eldrivna turbos/komressorer, men det har jag ingen koll på

    edit, ska du ha en turbo som trycker genom förgasaren så måste du oxå ha trycksatt förgasaren, trycksatt bränsle

  5. #5

  6. #6
    hur menar du med trycksatt bränsle? som en bensinpump som pumpar in bensinen?

    så en fläkt som snurrar 4250rpm å förflyttar 116 cfm (cubic feet per minute) kommer inte heller klara de då?

  7. #7
    En 50cc motor som håller (med dagens mått mätt ganska låga) 6000rpm suger teoretiskt i sig 300l luft per minut.

    116 kubikfot är förvisso ungefär tio gånger så mycket, så på det viset är det ju en stor ökning. Problemet är att fläktar inte klarar att bygga upp något nämnvärt tryck, fläktbladen rör sig för långsamt så luften "tvingas inte vidare" med någon nämnvärd kraft. En turbo är i princip en rejält förfinad fläkt, och dom arbetar i 100 000rpm-området, en 4250rpm-fläkt jobbar inte direkt i samma liga...

    Kom igen när du har en fläkt som jobbar nånstans över 20 000rpm och åtminstone har en effekt på ett antal hundra watt. Då kanske det kan räcka för en liten men mätbar skillnad i bromsbänken, den korta tiden det tar för "fläkten" att ladda ur moppebatteriet alltså.

    Med andra ord: Elektrisk överladdning fungerar inte i praktiken. Om man ens får tag i tillräckligt rejäla grejer för att orka ge något nämnvärt övertryck vid det luftflöde motorn behöver så drar det mer ström än man rimligtvis kan förse det med.

  8. #8
    oki, så du vet de inte kommer funka isf?
    då funkar det inte heller att ha en motor som driver turbo-turbinen heller då för att de ska få lite effekt?
    dvs om man nu ska ha nåt tvunget så e de bäst att bygga avstämt rör som går till turbo då? :/

  9. #9
    elektrisk överladdning kan funka om man har en stark elmotor och någon typ av utväxling som gör att fläkten snurrar mycket fortare än motorn men då börjar det nog bli väldig överkurs för en moped.

    om du nu tvunget ska ha överladd så är en liten turbo att rekommendera ja
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  10. #10

  11. #11
    rikta den mot cylindern så du får bättre kylning... du vinner nog mer på det ;P
    gilla gärna min fb sida! http://www.facebook.com/ToggeTuning

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    de du funderar på kallas luffarturbo och de ger ingen som helst effekt.
    Luffarturbo i den meningen att man trycksätter luftburken med fartvinden fungerar allt, Kawasaki ZX-10R lämnar 10hk mer med det. 210hk istället för 200hk som vid 'stillastående'. http://www.kawasaki.se/ZX-10R/Specifications

    Men hur användbart det är på en långsam moped är ju en annan femma.

  13. #13
    ArvidsZons avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    -
    Inlägg
    3 095
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    fläkten i en turbo varvar ju lätt 50000rpm, om inte mycke mer. en vanlig fläkt varvar inte tillräckligt fort för att behålla övertrycket.

    de du funderar på kallas luffarturbo och de ger ingen som helst effekt.
    Lite roligt att du i princip svarade exakt lika som alla andra fast omformulerat.
    Citat Ursprungligen postat av Togge Visa inlägg
    rikta den mot cylindern så du får bättre kylning... du vinner nog mer på det ;P
    Att Sveriges största idiot försöker ge råd måste vara en av de roligaste scenarion jag varit med om.

  14. #14

  15. #15
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    Namn:  gfriffin.jpg
Visningar: 325
Storlek:  11,8 KB
    Lennart Trycker ut luften varje dag

  16. #16
    Lennarts avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    5 324

    joo men de är la väl kallluftsintaget?

    ääh finns väl olika tolkningar av luffarturbo, det ja visste om var de att man satte en datorfläkt i luftburken typ och så skulle de överladda på något vänster.

    Citat Ursprungligen postat av Punkarn Visa inlägg
    Lennart Trycker ut luften varje dag
    joo hahahaha! rubriken gav mig en tankeställare.
    Jag är inte rasist,
    Ja är pianist, Ja trycker ner både vita och svarta

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Tänk på att luftens sugs in med hastigheter snabbare än ljudet. Därav ljudknallarna ifrån förgasaren.
    En dammsugarfläkt blåser lååååångt ifrån lika mycket..
    Kommer bara bli en strypning.
    Lugna dig lite nu, ljudets hastighet ligger runt 331m/s.
    Som exempel, vid 25hk med 32mm förgasare rör sig luften 18m/s i medelhastighet

  18. #18

  19. #19
    Emil123s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kjula flygraka
    Inlägg
    688
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Med andra ord: Elektrisk överladdning fungerar inte i praktiken. Om man ens får tag i tillräckligt rejäla grejer för att orka ge något nämnvärt övertryck vid det luftflöde motorn behöver så drar det mer ström än man rimligtvis kan förse det med.
    Inte?

    Såklart att det går, om vi förstorar upp det till fyrtakt och bilvärlden så blir det enklare att få perspektiv på det hela. En vanlig remdriven kompressor är enkelt att bygga om till eldrift, som exempel en Eaton M62 som är en lite mindre rootsmodell, specad för att som mest pumpa 460 cfm luft vid 0,7 bar övertryck och en effektkonsumtion på 35 hk. Där skulle man behöva en elmotor på 35 hk för att klara av samma uppgift, den skulle då belasta generatorn med omkring 2000 Ampere om vi snackar normal spänning i en bil, vilket är 20 gånger mer än kapaciteten på normala originalmonterade prylar. Så det är klart, det blir biffiga prylar man får stoppa in för att det ska funka men verkningsgraden på normala generatorer och elmotorer är 90-95% så några nämnvärda effektförluster har vi inte. Man brukar säga mellan tummen och pekfingret att dessa kompressorer ger en effekthöjning på 40% på motorer med upp emot 200 sughästar, dom få hästarna man förlorar genom att ha den eldriven jämfört med direkt remriven går att räkna på fingrarna så vi snackar fortfarande om i runda slängar samma effektökning.

    Varför man inte gör så säger sig själv, elmotorer och generatorer av den storleken är inte enklast att gömma i ett motorrum.

    Mercedes nya F1-motor använder sig delvis av elektrisk överladdning, det mesta gällande den är såklart hemligt men det handlar om en turbo med avgastriven turbin som driver en generator som är kopplad till en elmotordriven kompressor. Dessa kan kopplas samman stumt vid fullast, vid snabba gaspådrag kickar elmotorn in som anti-lag ända till man har tillräckligt flöde över turbinen.

    Don´t make excuses, make horsepower!

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Emil123 Visa inlägg
    Inte?

    Såklart att det går...
    ...elmotor på 35 hk...

    Varför man inte gör så säger sig själv, elmotorer och generatorer av den storleken är inte enklast att gömma i ett motorrum.
    Som jag sa så drar det mer ström än man rimligtvis kan förse det med. Det är fullt möjligt att knöla ner en 25kW generator och 25kW elmotor under huven, andra har gjort en variant där man sätter in nått hundratal kilo extrabatterier för att kunna driva grejerna några minuter. Det är fungerande teknik, men snarare på experiment/prototypstadiet än något som är praktiskt användbart för oss vanliga dödliga idag. Lösningen med extrabatterier försämrar fordonets prestanda >99% av tiden på grund av extravikten och att det har så kort drifttid, generator/elmotor i sån effektklass kommer också bli tungt och dyrt...

    Så jag ändrar mig inte, det fungerar inte i praktiken. Inte för en 15-åring som vill trimma moppen, inte för en 18-åring som vill trimma volvon, kanske för ett Formula 1-team som kan plöja ner några tiotal miljoner bara för att se om det verkar vara värt att prova.

  21. #21
    snacka om delade uppfattningar O.O
    blir nog å testa, går de inte så blir de hemmabyggd värmefläkt i garaget x)
    men de som emil123 snackade om ang. turbinen + nätet så gav de mig annorlunda tanke hehe (a) eftersom en turbin bygger upp bättre tryck än bara ha vanliga fläktar (så som ja fatta de) så gar de mig en idé som ja inte tänker berätta om innan ja testat ;D

  22. #22
    Citat Ursprungligen postat av flaka-power Visa inlägg
    snacka om delade uppfattningar O.O
    blir nog å testa, går de inte så blir de hemmabyggd värmefläkt i garaget x)
    men de som emil123 snackade om ang. turbinen + nätet så gav de mig annorlunda tanke hehe (a) eftersom en turbin bygger upp bättre tryck än bara ha vanliga fläktar (så som ja fatta de) så gar de mig en idé som ja inte tänker berätta om innan ja testat ;D
    Testa för guds skull inte, en fläkt flödar hyffsat men klarar inte av att bygga något nämnvärt statiskt tryck.
    Å din andra idé tror ja inte så mkt på heller
    De är nog svårt med turbo och dina fläkt filosofier är bara å skrota

  23. #23
    Citat Ursprungligen postat av Emil123 Visa inlägg
    Inte?

    Såklart att det går, om vi förstorar upp det till fyrtakt och bilvärlden så blir det enklare att få perspektiv på det hela. En vanlig remdriven kompressor är enkelt att bygga om till eldrift, som exempel en Eaton M62 som är en lite mindre rootsmodell, specad för att som mest pumpa 460 cfm luft vid 0,7 bar övertryck och en effektkonsumtion på 35 hk. Där skulle man behöva en elmotor på 35 hk för att klara av samma uppgift, den skulle då belasta generatorn med omkring 2000 Ampere om vi snackar normal spänning i en bil, vilket är 20 gånger mer än kapaciteten på normala originalmonterade prylar. Så det är klart, det blir biffiga prylar man får stoppa in för att det ska funka men verkningsgraden på normala generatorer och elmotorer är 90-95% så några nämnvärda effektförluster har vi inte. Man brukar säga mellan tummen och pekfingret att dessa kompressorer ger en effekthöjning på 40% på motorer med upp emot 200 sughästar, dom få hästarna man förlorar genom att ha den eldriven jämfört med direkt remriven går att räkna på fingrarna så vi snackar fortfarande om i runda slängar samma effektökning.

    Varför man inte gör så säger sig själv, elmotorer och generatorer av den storleken är inte enklast att gömma i ett motorrum.

    Mercedes nya F1-motor använder sig delvis av elektrisk överladdning, det mesta gällande den är såklart hemligt men det handlar om en turbo med avgastriven turbin som driver en generator som är kopplad till en elmotordriven kompressor. Dessa kan kopplas samman stumt vid fullast, vid snabba gaspådrag kickar elmotorn in som anti-lag ända till man har tillräckligt flöde över turbinen.
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Som jag sa så drar det mer ström än man rimligtvis kan förse det med. Det är fullt möjligt att knöla ner en 25kW generator och 25kW elmotor under huven, andra har gjort en variant där man sätter in nått hundratal kilo extrabatterier för att kunna driva grejerna några minuter. Det är fungerande teknik, men snarare på experiment/prototypstadiet än något som är praktiskt användbart för oss vanliga dödliga idag. Lösningen med extrabatterier försämrar fordonets prestanda >99% av tiden på grund av extravikten och att det har så kort drifttid, generator/elmotor i sån effektklass kommer också bli tungt och dyrt...

    Så jag ändrar mig inte, det fungerar inte i praktiken. Inte för en 15-åring som vill trimma moppen, inte för en 18-åring som vill trimma volvon, kanske för ett Formula 1-team som kan plöja ner några tiotal miljoner bara för att se om det verkar vara värt att prova.
    Håll er till topic . Ni kanske ska ta en veckas semester?
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Ludix har jag för mig ska funka skitbra org.
    Citat Ursprungligen postat av AeroXCallE Visa inlägg
    Jo, dom har typ ett axx på 0-50 km/h på 2 sek orginal

  24. #24
    Citat Ursprungligen postat av Stalker-Sebbe Visa inlägg
    Håll er till topic . Ni kanske ska ta en veckas semester?
    Hahaha att admins skulle få en veckas semester skulle jag velat se, Dock håller dom sig till topic.
    Braap Braap

  25. #25

  26. #26
    Törnans avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Ort
    Stockholm/Värmdö
    Inlägg
    484

  27. #27
    Lennarts avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    5 324
    Jag är inte rasist,
    Ja är pianist, Ja trycker ner både vita och svarta

  28. #28
    Hur som helst så är det svårt att överladda tvåtaktare. Hela pumparbetet blir annorlunda, och det kräver en helt annan pipa än vanligt. Vidare så är det som sagt stor skillnad på en fläkt och en turbin som man har i turbo. En fläkt fungerar med principen att det blir lågt tryck på "läsidan" av bladet, vilket får luften att flöda ditåt och förbi bladet, framåt. Då blir det inget vidare tryck, utan bara ett flöde. En turbin är en centrifugalpump, som arbetar genom principen att luften slungas utåt av sin egen vikt, precis som du i en karusell. Då kan man få ett högt tryck. Men som de andra sagt, försök inte ens! I bästa fall får du motorn att gå, i sämsta inte alls. Tex måste du suga genom förgasaren, inte trycka. Om du inte trycksätter hela flottörhuset förstås.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in