1. #1

    moppe Bonnetrimningsguide - By Rexxy

    Om bilderna inte fungerar finns guiden även här: http://hem.passagen.se/veteranarn/bonnetrimning.htm

    Skriver nu en fin guide över hur man bondtrimmar sina fina moped.

    Guidebeskrivning: Bonde/bonne/bonna-trimning

    Passar: I princip alla 2-taktare, men man bonnetrimmar oftast veteranmoppar så.

    Föremål som krävs: Fil, sandpapper, borrar, penna.

    Tips: Ta det lugnt när du gör allt det här! Stressa inte, och ta hellre för lite än för mycket.

    Eventuella kostnader: Kostade inte mig ett dyft.

    Ungefärlig tidsåtgång: Det är olika beroende på hur mycket du ska göra eller vad du ska göra, och även hur noggrann du är. Så det finns inget direkt svar till det.




    Jag har enbart sachsprylar att använda, så ni får bara se sachsgrejer. Men allt fungerar i princip på alla 2-taktare.


    Allt jag skriver om har jag gjort själv på mina mopeder och vet att man kan göra så! Men jag tar inge ansvar alls om allt skiter sig när du trimmar. Gör det på egen risk!!

    Men då börjar vi....


    Kolven.


    Kolv-jackning

    Om man inte har lust att fila i sin cylinder, kan man istället fila på sin kolv. Kolvkanterna emot spolportarna och/eller utblåset. Det ökar durationerna lite grann, och motorns arbetsvarv ökar = den går snabbare. Kan ge från 1km/h till 10km/h. Beroende på annat trim.



    Så här gör du:

    1. Börja med att ta bort topplocket ifrån motorn., så du har bra sikt ner i cylindern. Ta sedan kolven så långt ner den bara kan gå. Ta sedan en penna och markera på kolven, vart portarna går i cylindern.. (Om kolven är alldeles svart av sot, så får du ta loss kolven och sedan göra rent den. När du har gjort det, sätt tillbaka kolven i motorn igen ) Så här ska markeringarna se ut. Från spolportarna ska det peka bakåt, som en fortsättning av kanalen.




    2. När du har markerat på kolven vart portarna går, tar du loss kolven helt ifrån motorn. Ta även bort kolringen/arna, för det kan komma filspån in där.

    Så här ska kolven se ut nu.




    3. Börja fila kanterna jäms med strecken. Glöm inte att fila snett där spolportarna går. Fila inte heller ner för mycket, så kolvringarna ligger lösa. Det skiljer sig från kolv till kolv hur mycket man kan fila på den. Ifrån 1mm till ingenting alls. För på vissa kolvar ligger kolvringen för högt upp.

    Fila så här.




    4. Så här ska det se ut när du är klar.






    5. Gör sedan rent kolven ORDENTLIGT med bensin och tryckluft. Om du inte har tillgång till tryckluft, blås med munnen. Bada även kolven under rinnande vatten. Ta sedan en trasa som är fuktig av bensin och gör rent kolven. Kolla så det inte finns skit i kolvringsspåren.


    6. Nu ska allt se ut så här klarmonterat i cylindern.






    7. Sätt ihop allt som vanligt igen. Glöm inte heller att smörja cylindern och kolven med 2-taktsolja!



    Kolv-lucka.

    På kolvens kjol (nederkant), slipar man oftast en lucka emot insuget. Här kan det också variera från motor till motor hur mycket man kan ta. Ifrån 1mm till 1.5cm. Men ta hellre lite i taget. Gör du för mycket, förlorar du kraften på låga varv. Detta sett fungerar endast på kolv-matade motorer! Det ökar även här durationen för insuget = moppen går snabbare. Kan ge ifrån 1km/h till 10km/h beroende på annat trim.



    Så här gör du:

    1. Ta loss kolven ifrån motorn helt. Ta sedan och lägg kolven i cylindern, så du ser hur det ser ut. Glöm inte att ta bort kolvringarna innan du filar. Luckan ska vara lika bred som insuget, därför gör du såhär, så du vet hur brett det ska vara.




    2. Börja fila i kolvens nederkant.




    3. Så här ska det ungefär se ut när du är klar. Naturligtvis tillsnyggat av dig.


    4. Gör sedan rent kolven ORDENTLIGT med bensin och tryckluft. Om du inte har tillgång till tryckluft, blås med munnen. Bada även kolven under rinnande vatten. Ta sedan en trasa som är fuktig av bensin och gör rent kolven. Kolla så det inte finns skit i kolvringsspåren.

    5. Sätt ihop allt som vanligt. Glöm inte heller att smörja cylindern och kolven med 2-taktsolja!



    Cylindern

    Avgasporten

    Är där avgaserna åker ut. Den förstorar man, för att avgaserna ska åka ut så snabbt som möjligt för att ge bäst effekt. Men lura dig inte med att den kommer gå bättre ju större porten är. Tänk även på att ju större den är, desto mer färskgaser "bensin" åker ut i avgasporten, och förbränns inte då.


    Så här gör du:

    1. Börja med att ta loss cylindern ifrån motorn, så du bara har cylindern i handen.

    2. Lägg cylinder på ett stadigt bord uppochner. Se till så du inte kan tappa den i golvet eller dylikt. (finns många som har gjort det)



    3. Ta fram filen, och börja fila i avgasporten. Cylindern är ju nu uppochner, så du ska då fila neråt för att höja porten. Fila ner till önskad storlek. ungefär 0,5-1 mm (eller mer). Bredda även porten om så önskas. Då filar du ungefär 0,5-1 (eller mer) mm på båda sidorna av porten.



    4. När du filat till det som du vill ha det. Måste du runda kanterna på porten. Både uppe och på sidorna. Det får inte finnas några skarpa kanter, då riskerar du motorhaveri! Se bild nedan hur det ska se ut.



    5. När du sedan är klar med allt. Måste du göra rent HELA cylindern så noga du bara kan. Då det blir järnspån av filningen. Det kan du göra med bensin och/eller avfettning. Se till så du får in det i alla vrår och kanter. Blås sedan rent cylindern med tryckluft om du har tillgång till det. Annars fungerar munnen bra. Ta sedan en ren trasa och gör rent. Kolla sedan så det inte finns några spån kvar i den.

    6. Montera sedan fast cylindern på motorn. Glöm inte att olja in kolven och cylindern med 2-takts olja!


    Insuget!

    Är där bensinen åker in i cylindern.

    Insuget borrar man oftast upp. Insuget kan vara så stort som kolvringarna tillåter, men är oftast onödig, då man inte har en sådan stor förgasare.

    Så här gör du:

    1. Börja med att ta loss cylindern ifrån motorn, så du bara har cylindern i handen.

    2. Sätt sedan fast cylinder så gott du kan. Ett skruvstäd fungerar perfekt. Dra åt lagom mycket om cylinder, men inte för mycket så du skadar den. Om du har en pelarborr maskin, fäster du den där.

    3. Sedan börjar du borra, gör det rakt och fint. Kan ta ett tag, då cylinder är hård. Borra sakta, men bestämt.

    (Bilden är bara en visningsbild. Vet att borren är för liten)




    4. Putsa sedan till insuget med ett fint sandpapper. För att få det att bli lent. Men det ska inte vara spegelglans, då det ska vara lite grovt i insuget (Så bensinen och luften blandas extra bra)

    5. När du sedan är klar med allt. Måste du göra rent HELA cylindern så noga du bara kan. Då det blir järnspån av borrningen. Det kan du göra med bensin och/eller avfettning. Se till så du får in det i alla vrår och kanter. Blås sedan rent cylindern med tryckluft om du har tillgång till det. Annars fungerar munnen bra. Ta sedan en ren trasa och gör rent. Kolla sedan så det inte finns några spån kvar i den.

    6. Montera sedan fast cylindern på motorn. Glöm inte att olja in kolven och cylindern med 2-takts olja!


    Drevning



    Att dreva en moped, är nästan ett måste när man har trimmat den. Då den blir starkade av all sorts trimning eller mer varvigare. Oftast byter man framdrevet först. Dels för att dem är billigare och mycket lättare att byta ut, och en tand fram, ger mer än en tand mindre bak.

    Drevning är en inställning, så det finns ingen optimal drevning. Du ska ha det som du tycker är bekvämt och trivs med. Så ingen kan säga att du ska ha just den drevningen. Allt beror på moppen och dig själv.



    Byter man till ett större fram drev, så ökar du toppfarten, men den kommer inte accelerera lika bra, och moppen blir även svagare. Men är inte så märkbart om du bara byter en (1) kugg. Byter man till ett mindre framdrev, förlorar du toppfarten, men accelerationen förbättras, och moppen kommer bli starkare.

    Byter du drev bak, är det tvärtom. Byter du till ett större bakdrev kommer toppfarten att försämras, men accelerationen förbättras. Mindre drev bak ökar toppfarten, men försämras accelerationen. Moppen blir även svagare då.

    Som jag sade, så ger en (1) kugg fram, mer toppfart, än en (1) kugg mindre bak.



    Jag tar min 3 växlade Compact som ett exempel här. Är en Sachsmotor på den.

    * Den varvar 8500rpm (Ett ungefär)
    * Hjulomkrets 1,6014
    * Primärutväxling (utväxlingen mellan Vevpartiet och kopplingen) 3,88
    * Utväxling i växelådan:

    1:a växeln - 3,41

    2:a växeln - 2,09

    3:e växeln - 1,4



    Med orginal drevning 12/37 (12 kuggar fram, 37 kuggar bak) Skulle den göra på.

    1:a växeln - 20 km/h

    2:a växeln - 32,7 km/h

    3:e växeln - 48.8 km/h



    Sen om jag byter drevning till 13/37. En (1)kugg mer fram.

    1:a växeln - 21,7 km/h

    2:a växeln - 35,4 km/h

    3:e växeln - 52,8 km/h

    Så jag tjänade 4 km/h på i toppfart genom att byta till en (1) kugg mer till framdrevet.



    Nu tar jag drevning 12/36. En (1) kugg mindre bak.

    1:a växeln - 20,6 km/h

    2:a växeln - 33,6 km/h

    3:e växeln - 50,1 km/h

    Där tjänade jag bara 1,3 km/h på att byta en (1) kugg mindre bak



    Sammanfattning.

    Med en (1) kugg mer fram, tjänade jag 4 km/h.

    Med en (1) kugg mindre bak, tjänade jag 1,3 km/h



    Uträknad i Trickard. Ladda ner det här om du vill.
    http://www.slowride.se/Filer/Ttickar...0v.04.0.00.zip



    Du ska inte sitta och drömma om att dreva den så tungt du bara kan, för att få så hög toppfart som möjligt. Drevar du för tungt, kommer moppen inte orka den drevningen,så du försämrar du både accelerationen och toppfarten.

    Ex. Jag skulle ju kunna ta drevning 18/20 på min compact. Då skulle den göra 135,4km/h. Men den skulle aldrig orka den sortens drevning. Är som sagt, en fantasi drevning.:thumbdown:




    Förgasaren


    Förgasaren borrar eller broschtar man upp. Är väldigt riskabelt att göra det, då många har förstört förgasare genom att göra fel.

    En större förgasare ger oftast moppen mycket starkare. Min vart grymt mycket starkare, och även toppfarten ökade lite.

    Men så här ska man göra. Steg för steg till en större förgasare:wink:

    BS: Borra i små faser i taget. Om du har en 8.5 och ska borra till 12mm, TA INTE EN 12MM BORR OCH BORRA PÅ EN GÅNG! Ta först en 9mm borr, sedan en 9.5mm borr, 10mm borr o.s.v. Du arbetar dig uppåt. Det ska du göra för att när du borrar, kommer den säkert nypa sig flera gånger, då riskerar du att få en sprucken förgasare. BS:

    Jag tar en sachsbing förgasare som ett exempel.

    1. Börja med att plocka ner förgasaren i så många delar som möjligt. Allt ska bort som flottören, munstycken o.s.v


    2. Sätt fast förgasaren i någonting. Jag satte den i mitt skruvstäd. Där satt den bra!

    3. Börja sedan borra med 9mm borr (om du har en 8.5mm förgasare). Börja borra antingen bakifrån eller framifrån på förgasaren. Borra inte rakt igenom! Då kan du få problem med hög tomgång.



    4. Borra till throttelhuset! Stanna där, och borra sedan från andra hållet!




    5. När du sedan borrat klart. Slipa med sandpapper (helst så fint som möjligt), för att få bort skarpa kanter och hörn. Du kanske även måste slipa i throttelhuset, då throtteln kommer få det trögt att gå upp och ner p.g.a att materialet fläks upp efter borrningen.

    6. Gör sedan rent förgasaren i bensinbad och blås med tryckluft. Överdriv gärna med att göra rent den. Är alltid bra :happy:

    7. Montera sedan förgasaren på motorn och tuta och var glad :biggrin:


    Topplocket.

    Topplocket planar man, för ökad kompression i förbränningsrummet och bidrar till en starkare moped.

    Att plana toppen, är faktiskt en av dem riskablaste grejerna. Gör man inte det rakt och bra, så kommer det läcka kompression. Den går den då inte bra.

    Topplocket kan man plana olika mycket beroende på modell, och hur mycket man själv kan. Sachs topplock har ju ingen topplockpacknig orginalt, för den sitter ju "integrerat" i topplocket, Så planar man en sachstopp, tar man ju bort packningen, då får man tillverka en egen kopparpackning.

    Plana inte heller för mycket, så kolven slår i toppen. Men det kan du lätt åtgärda med att höja cylindern. Sätt bara en eller flera extra cylinderfotspackningar

    När man planar en topp med sandpapper så är det viktigt att pappret ligger på något som är 100% plant alltså inga brädor, spånskivor, plywoodskivor osv. Utan tjockt glas är väldigt bra. Se till att rutan ligger på något som är relativt plant så rutan inte spricker eller böjer sig.


    Men till saken!

    1. Tejpa fast ett grovt sandpapper på en plan yta. (detta papper är bara som visning)



    2. Ta topplocket på det grova sandpappret




    3. Börja slipa! Dra den i 8:or och se till att du har ett jämnt tryck över hela topplocket!



    4. Använd helst runt 180 papper.


    __________________________
    Slit den med hälsan.(H)



    Det var allt för mig//

    Made by..
    Rexxy @ MoppeNetforum





    Ni får gärna kopiera den, bara det står att jag har gjort den. :retas:

    Jag har märkt att många addar mig och frågar om sachs eller behöver hjälp med sin sachs, finns det fler som vill det, är det bara och adda mig [email protected]
    Senast redigerat av Rexxy den 2011-04-15 klockan 20:34.

  2. #2

    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    tagaf
    Inlägg
    58
    Funkar det att fila på kolven på en Aerox -07a oxå ?

  3. #3
    Berggrens avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    3 741
    Ska fanimej hem och trimma nu
    Hör av mig hur det blev effekt mässigt och hastighet, eller om den har skurit
    (mt5)
    En sann moderat.
    Sköt dig själv o skit i andra

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Berggren Visa inlägg
    Ska fanimej hem och trimma nu
    Hör av mig hur det blev effekt mässigt och hastighet, eller om den har skurit
    (mt5)
    Ta från början med hatsighet på gps och efter

  5. #5

  6. #6

    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    tagaf
    Inlägg
    58
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Fungerar gör det väl, men dumt.. Pluggar ur röret eller köp effektrör. Det ger mer effekt.
    Jorå jag har redan rör,vikter, kopplingsfjädrar men jag undrade om detta skulle ge nån effekt
    Pappa snackade om att han gjorde halvmåne på sin kolv på sin puch dakota när han körde moppe och att det gav ganska mycket (:

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Wettaz Visa inlägg
    Jorå jag har redan rör,vikter, kopplingsfjädrar men jag undrade om detta skulle ge nån effekt
    Pappa snackade om att han gjorde halvmåne på sin kolv på sin puch dakota när han körde moppe och att det gav ganska mycket (:
    Ja, men de är en gammal dakota o inte en roxx från 07-.-
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Förstår inte alls varför folk gnäller på boatians osv..dom håller ju bra mycket bättre än derbi iaf
    Köper/Byter/Säljer

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Wettaz Visa inlägg
    Jorå jag har redan rör,vikter, kopplingsfjädrar men jag undrade om detta skulle ge nån effekt
    Pappa snackade om att han gjorde halvmåne på sin kolv på sin puch dakota när han körde moppe och att det gav ganska mycket (:
    Fråga vilken förälder som helst så ska du få höra på historier... När man åker moppe och stannar nånstans så brukar det komma fram nån gubbe eller nån och säga: Men när jag var 15, då hade jag en puch. Man behövde bara dra pluggen och kannjacka så gjorde den 90. Eller som för ett tag sen så kom det fram nån till kompisens zundapp och pekade på hans avstämda avgassystem och klagade på att moppen lät för lite. Han satt han skulle ta bort den där grejen längst ut (ljuddämparen) och sätta dit en ölburk med spik istället. En annan historia man brukar höra är att sacharna gör 90 bara man drar pluggen och tar bort instatsen i ljuddämparen...

    Dom kan ju inte ha haft nån hum om hur fort moppen gick på den tiden? Eller så överdriver dom för att sätta dagens ungdom på plats Kul är det att höra på historierna iaf
    Most stickpeople are black

  9. #9
    Berggrens avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    3 741
    Jag tjänade 10km/h på 150m när ja pluggade ur mitt jamarcol rör + bräddade avgas ca 2mm och höjde nästan 2mm + att jag gick upp i munstycke 10str!
    Helt klart värt det!
    En sann moderat.
    Sköt dig själv o skit i andra

  10. #10
    Det bästa var ändå igår när jag var och tankade, så frågade killen som stod i kassan vad jag hade för trim och hur snabbt den gick? Jag sa som det var och han skrattade åt mig. Han sa: på min tid gick mopparna som fan, idag är alla ungar så fega och vågar inte trimma. Min MT5a gick i 110 och jag hade bara bytt till grovkrök och satt på en 65cc... Yea right sa jag det tror jag knappast. Då sa han: nä men enligt mätaren då, då gjorde den 110.
    MT5 mätarna går bara till 80, sa jag. Mytoman på hög nivå!

    Bra guide! Haft användning av den!

  11. #11

  12. #12
    Berggrens avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    3 741
    Citat Ursprungligen postat av DT-Davve Visa inlägg
    Det bästa var ändå igår när jag var och tankade, så frågade killen som stod i kassan vad jag hade för trim och hur snabbt den gick? Jag sa som det var och han skrattade åt mig. Han sa: på min tid gick mopparna som fan, idag är alla ungar så fega och vågar inte trimma. Min MT5a gick i 110 och jag hade bara bytt till grovkrök och satt på en 65cc... Yea right sa jag det tror jag knappast. Då sa han: nä men enligt mätaren då, då gjorde den 110.
    MT5 mätarna går bara till 80, sa jag. Mytoman på hög nivå!

    Bra guide! Haft användning av den!
    vafan ,
    Har 65cc (bräddad och höjd avgas) , 16.5(slipade upp den med slipstift igår till 17.5 ca) , kolfiber läppar @ membranet , jamarcol @ urpluggat , 17drev fram och nånting bak.
    När ja hänger över styret får jag upp den i max 75 på mätaren och det varvar max också , haha
    En sann moderat.
    Sköt dig själv o skit i andra

  13. #13
    Vadå bonntrim? De är väl såhär man trimmar?

  14. #14
    Rullstolsbarns avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    göteborg
    Inlägg
    259
    någon som har erfarenhet av att bonnetrimma ciaos ?
    Citat Ursprungligen postat av RAMI Visa inlägg
    Vivacitys förra ägare har tydligen tryckt in ett Italienskt mynt i förgasaren, undra varför?
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    För han visste inte om att moppen var fransk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in