1. #1

    Derbi Senda SR knackar

    Hej

    Jag köpte en Derbi Senda av god vän han orkade inte greja med den problemet med den är att den knackar ibland när man står på tomgång kan det ta 20-30 sekunder mellan knackningarna det låter även när man kör. Förutom detta så låter den jätte bra i motorn den startar lätt med. Problemet kom en dag när han körde hem från jobbet han kör väldigt försiktigt den är inte trimmad det som är gjort är att det är dragen plugg i avgasröret. Jag fick den billigt för han tror att det är veven som pajat i värsta fall jag har ingen aning mer än att jag inte tror att det är kolven som slår i toppen då det inte kommer hela tiden min tanke har även vart att det kan vara svänghjulet men har inte hunnit kolla. Vad tror ni att det kan vara?

    Årsmodellen är 99:a
    Senast redigerat av Softmuppen den 2013-02-11 klockan 21:44.

  2. #2
    nått lager skulle jag chansa på ..

    skulle aldrig tro att kolven tar i toppen

  3. #3
    Får riva cylinder och kolla glappet i veven är det inget glapp där är det väl bara att riva motorn och byta alla lager i motorn men då byter jag vev med när man ändå har isär det. Har dock aldrig haft isär en motor men det ska nog gå om man köper en gör det självbok. Jag tror inte heller det är kolven som tar i toppen

  4. #4
    Derbi Senda motorn som är mellan 98 och 05 är extremt lätta att riva ner och bygga ihop!
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Ciao Doktorn Visa inlägg
    Derbi Senda motorn som är mellan 98 och 05 är extremt lätta att riva ner och bygga ihop!
    Det låter ju bra har ingen större erfarenhet att klyva motorer. Men nya lager ny vevstake och nya packboxar är väl aldrig dumt att byta.

  6. #6

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    de är förmodligen ett lager eller nå drev(fast de skulle låta oftare om de var något som ständigt roterade)

    lyft cyllen och kolla veven.

    ta bort kopplingskåpan och kolla varje axel för sig, ta bort primärdreven och kopplingskorgen. snurra på ingående axel till växellådan, balansaxeln och vevaxeln.

    ryck och dra i axlarna lite och se om de glappar. axialt(in och ut) glapp är okey, men inte upp och åt sidorna.
    Tack för tipsen skall beställa nya packningar och riva av cylindern aldrig grejat med vattenkylning innan på moped men det bör inte va så svårt tycker jag.

    Jag hade funderingar på att lyfta av kopplingen och kika där så det ska jag göra. Men idag när jag va ute och körde så rasta jag den lite och drog ut den på växlarna efter det så knacka den knappt alls den låter jätte fint i motorn när den inte knackar och mopeden är i mycket gott skick för övrigt men jag får ta och riva ner grejerna när jag fått alla packningar och se om jag hittar nått fel.

    Får kolla sprängskissar så borde det gå lätt tycker jag har ju mest grejat luftkylt innan DT MT TS mm

  8. #8
    Hur står det till med oljenivån i växellådan, och är det rätt olja i den? Olja kan vara överraskande bra på att dämpa ljud från grejer som rör sig.

  9. #9
    Hehe tror jag hitta felet idag det låg en sten innanför svänghjulskåpan som slog mot svänghjulet det har inte låtit nått efter detta jag har inte kunnat köra den då gaswire nippeln släppte ska lösa detta imorgon och provköra den och hoppas på att knacket ä borta är det de så har jag fått en billig Derbi senda

    Edit : Har nu kört med mopeden någon timma totalt har inte knackat i motorn sedan jag tog bort stenen
    Senast redigerat av Softmuppen den 2013-02-16 klockan 00:50.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in