Sidan 1 av 2 12 Sista
  1. #1

    Vad är en "hyper"?

    Som topic lyder: När kan man klassa en moped som hyper?

    Har alltid trott att det bara var fjortisarna på tsr som använde det begreppet, men nu har jag förstått att det faktiskt används flitigt bland de mer seriösa byggarna här också. Så jag tänkte att det kanske kan vara kul att veta vad det egentligen innebär att en moppe är en hyper

    Samma sak med midrace btw, vad fan betyder det?

  2. #2
    "hyper" är väll när man har över 20hk tror jag,

    Midrace är väll ca 15hk lr nått tror jag
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    Marknadsmallen kan ju va bra att använda. om inte moddsen ska fixa ett nytt rövhål på dig.

  3. #3
    Du kan vara lugn axel, din moppe är en hyper, endast för att din sadel är så jäval snabb
    "Knowledge talks, Wisdom listens."
    -Jimi Hendrix
    27/11-1942 - Forever


  4. #4

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av dt50r Visa inlägg
    "hyper" är väll när man har över 20hk tror jag,

    Midrace är väll ca 15hk lr nått tror jag
    Åhh fan, det var så lätt alltså... Men då är ju en 50cc-racer med 19 hk ingen hyper medan en hojj med 20 hk på 90 cc är det, låter ju som ett värdelöst begrepp isf...

    Citat Ursprungligen postat av Pyzzer Visa inlägg
    Du kan vara lugn axel, din moppe är en hyper, endast för att din sadel är så jäval snabb
    Yeyy!

  6. #6
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Björketörparn Visa inlägg
    Åhh fan, det var så lätt alltså... Men då är ju en 50cc-racer med 19 hk ingen hyper medan en hojj med 20 hk på 90 cc är det, låter ju som ett värdelöst begrepp isf...



    Yeyy!
    nu är väl det bara hans egna tolkning angående vart gränsen går för hyper. jag anser inte att de är indelade i kategorier endast baserat på häst-antal. Men jag vet inte riktigt heller vart gränsen går för hyper.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  7. #7

  8. #8
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Vart gränsen går är väldigt luddig. Sen spelar det ju också roll vilken klassning cylindern har. Sportcylinder, midracecylinder o.s.v. En hypercylinder har ju inte alltid 20hk+?
    precis det jag ville få fram. dessa otroligt vässade gamla zundapp's på ~15hk tycker då jag ingår i kategorin "hyper" eller high-end som det även kallas.
    Jag skulle nog mer gå på vad som är gjort på hojen, vad det är för grejer på hojen och vad de är anpassade för. t.ex rotortändning är ett måste för att jag ska kalla hojen för hyper.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  9. #9

  10. #10
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Håller med, en Manston/ProRacemotor med fin övrig setup men med en orgtändning, nej då är det en sport.

    Min gamla slitna Barikit 70cc var i alla fall hyper, det kan dom flesta cylindrarna bli med portning tycker jag.
    ja, de flesta cylindrarna går ju att få väldigt vassa med portning
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  11. #11

  12. #12
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    brukar de int dra gränsen till Midrace vid 15 hk och Hyper vid 17hk?

  13. #13

  14. #14
    PRECIS min tanke också Anders!

    Och de effekterna du använde i exemplet verkar rimliga också tycker jag. Om men nu ska använda ett sådant begrepp, tycker också att det är helt överflödigt

  15. #15

  16. #16

  17. #17

  18. #18

  19. #19

  20. #20

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av gislemark Visa inlägg
    Jag står fast i min åsikt om dessa FJANTIGA begrepp!

    Håller med dig, larvigt...

    Om man har en cylinder som enligt fjortisbegreppet är en "sport" och portar den själv jävligt duktigt då? Eller om man skulle fodra om en orgcylle?

    Hyper osv är enligt mig en fuckoterm som används av finniga 15åringar som har dragen plugg och snabbgas

    MVH
    Most stickpeople are black

  22. #22
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    det enda vettiga svaret här är ju från gislemark

    förhållandet mellan volym och effekt är det ända rätta sättet att klassa en motor tycker jag!

    om det nu är så viktigt att sätta hojjen i ett visst fack

  23. #23
    Lennarts avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    5 324
    Citat Ursprungligen postat av Heideken Visa inlägg
    det enda vettiga svaret här är ju från gislemark

    förhållandet mellan volym och effekt är det ända rätta sättet att klassa en motor tycker jag!

    om det nu är så viktigt att sätta hojjen i ett visst fack
    ja men vi behöver ju dem klasserna för att en 70sport itne ska tävla mot en 70hyper emd dubbla effekten.

    enklast är om man skulle haft en dyno på varje meet så får man bänka moppen och på så vis veta vilken klass man ska va i.
    Jag är inte rasist,
    Ja är pianist, Ja trycker ner både vita och svarta

  24. #24
    Emil123s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kjula flygraka
    Inlägg
    688
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    ja men vi behöver ju dem klasserna för att en 70sport itne ska tävla mot en 70hyper emd dubbla effekten.

    enklast är om man skulle haft en dyno på varje meet så får man bänka moppen och på så vis veta vilken klass man ska va i.
    Vad är det för jävla sandlådefasoner?

    Bygger man en trött maskin får man skylla sig själv att man inte hänger på dom värsta.
    Don´t make excuses, make horsepower!

  25. #25

  26. #26
    Emil123s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kjula flygraka
    Inlägg
    688
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    handlar nog mer om att alla kanske inte har samma förutsättningar att kunna bygga en vettig motor för 15-20k.

    och bara vill testa på och tävla lite med sin 70sport. äre kul så kanske dom vill bygga värre.
    Ingenting hindrar dom från att vara med att köra ändå. Dom förtjänar inte en egen klass och om dom nu ska särbehandlas bör det göras i form av fri åkning utom tävlan. Paralympics klarar vi oss utan.
    Don´t make excuses, make horsepower!

  27. #27
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    håller med emil där! Man jämför väl på banan o inte i dynon
    om vi ska snacka race så är det ju SKITSAMMA vad du har för nåt, först över mållinjen som gäller!


    edit: har man inte kunskapen och ekonomin för att köra fort, men man har viljan att lära sig då kommer man dit så småningom. varför ska man få en egen klass så man har större chans att vinna om man ändå inte har viljan att kämpa för att ta sig nånstans

  28. #28
    Det här med race är ju enkelt egentligen, det är bara att köra efter stockholmsreglementet eller liknande.

    Alltså: http://www.2-takt.se/images/stories/...eglementet.pdf

    Dom flesta lite seriösare racer går ju efter detta. En enkel och bra indelning. Och sen är det ju oxå så att vill man vinna så smakar det ju. Nån kommer ju alltid vara snabbast och nån kommer att komma sist. Alla kan ju inte vinna eller hur?
    Och i min mening att inte åka så snabbt sporrar ju en bara mer att åka fortare, och då lär man ju inse att det kommer kosta lite stålar oxå.
    Most stickpeople are black

  29. #29

  30. #30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in