Ämne: Olja i tanken

  1. #1

    Olja i tanken

    Tja Yamah Slider
    Setup: 70cc, Zx, Fly clutch, Multivariator
    Jag hade tänkt att börja blanda olja i tanken nu vid byte till 70cc. Frågan är hur mycket olja jag ska ha i? Bensin tanken rymmer 6,5 liter någon som kan svara på hur mycket olja jag ska ha i procent.
    Tack för svar

  2. #2

    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    saltsjö-boo
    Inlägg
    328
    Ja det är enkelt och bara googla det...

    Men vad e de med alla som kör 70 sport å tror att dom ska göra samma som alla hyper...
    Men det ska vara 2% olja. Du kan köra lite mer uppemot 2,5% men ALDRIG över 2,5-3% då kommer den att gå skit.

  3. #3

  4. #4

  5. #5

    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    saltsjö-boo
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Varför skulle den gå skit?
    Eftersom den kommer att sota å svårare att tända.

  6. #6

  7. #7

  8. #8
    2% funkar fint i de flesta standard eller måttligt trimmade motorer , i vissa fall t.o.m. mindre olja än så. Men mindre än 3% olja i en prestandamotor, t.ex. cross eller hårt trimmad moped, det kan bara beskrivas som motormisshandel.

    Angående sot så har jag aldrig öppnat en tvåtaktare som var så ren invändigt som min mopperacetrimmade MB5 när den kördes på 5% Castrol TTS. Dels sänker det temperaturen på kolven (för över värme bättre till cylindern där det kyls bort) och dels blir det praktiskt taget så att oljan hindrar sotet från att fastna. Som bonus gav motorn mer effekt med så mycket olja, lägre friktion och kolvringen tätar bättre. Visst blev det en del sot i avgasröret, men det är ju enkelt att sota ur.

    Det har gjorts inofficiella test (bl.a. av folk som tävlar i klasser där trimning inte tillåts) där motorer sägs ha gett mer effekt ju mer olja dom fått, upp tills tändstiften inte kan hantera oljemängden - då snackar vi om oljemängd som börjar närma sig tvåsiffrigt antal procent... Bell har med ett test på en 125cc cross i "Two Stroke Performance Tuning", där den körs med 3,7%, 5% och 6,25%. 3,7% olja gav 8% lägre effekt än 5% olja, och 10% lägre effekt än 6,25% olja. Kolven visade tecken på oljebrist redan vid 3,7%, och därför testade han inte med ännu mindre olja...

  9. #9
    Lennarts avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    5 324
    Jag är inte rasist,
    Ja är pianist, Ja trycker ner både vita och svarta

  10. #10
    Jo, det är helt klart ganska gamla test i den boken, men samtidigt som många oljor har blivit bättre har motoreffekten ökat rejält så belastningen oljan måste hantera har också gått upp. Tänk på att oljebolagen har helt andra krav på sig idag också, det finns förmodligen gott om gamla oljeingridienser som gör ett riktigt bra jobb men som helt enkelt inte går använda längre p.g.a. dom är hälsofarliga, utsläppen dom orsakar, eller att dom förstör katalysatorer och liknande som vissa moderna motorer har.

    För att dra paraller till bränslet... Tittar man på innehållet i bensin så är blytetraetyl en fenomenal oktanbooster och riktigt bra på att minska slitage på ventiler/ventilsäten i fyrtaktsmotorer, det är många år sedan den slutade användas i "vanlig" bensin och idag hittar vi den bara i vissa sorters racebränsle och bränsle till gamla flygplansmotorer som inte fungerar utan. Att blyet försvann har uppmärksammats av alla eftersom det var något dom behövde tänka på när dom tankar (går motorn på blyfritt eller krävs blyersättning?), men vi får aldrig veta något om vad som händer med innehållet i oljan. Allt vi ser är i bästa fall några nya bokstäver och siffror i den finstilta raden längst ner på baksidan av flaskan där det står vilka krav oljan uppfyller, men att få reda på vad dessa bokstäver och siffror faktiskt betyder är inte så lätt. Om man till slut lyckas hitta information om det så kan man få den obehagliga överraskningen att nästan allt handlar om miljö och utsläpp, nästan inget om hur bra oljan faktiskt smörjer.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in