1. #1

    Question Yamaha Aerox varvar

    Hejsan!
    Jag har en Yamaha Aerox 07a som jag ska sälja till sommaren när ja ska köpa bil + att jag har en till moppe.
    Jag har kört hela vintern med effektrör (Stage 6 Pro Replica) men nu när det börjar bli dags att sälja så jag har lagt orginal rör på den. Men nu så varvar den bara (nästan full gas helatiden). Jag har lagt mindre munstycke(72), jag har även kollat så att den inte tar tjuvluft + att jag har även rengjort hela förgasaren.Gasen är också helt som vanligt så den kan det heller inte vara på..... vad kan det vara??

    Tacksam för svar!

  2. #2

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    Varvar bara? du har inte bytt tillbaka till originala vikterna i variatorn? Då man vanligtvis sätter i runt 4g vikter när man byter till effektrör.
    Original är det 5.5g så det blir stor skillnad.

    Nej jag har ännu kvar 4 grams vikterna i variatorn, jag skall prova sätta tillbaka orginal och se om det ändrar =) Tack för snabbt svar !

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Andre95 Visa inlägg
    Nej jag har ännu kvar 4 grams vikterna i variatorn, jag skall prova sätta tillbaka orginal och se om det ändrar =) Tack för snabbt svar !

    Inte konstigt att den varvar då
    Braap Braap

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av SmexX Visa inlägg
    Inte konstigt att den varvar då
    Min varvar dase med zx och 4 grams vikter.
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Ludix har jag för mig ska funka skitbra org.
    Citat Ursprungligen postat av AeroXCallE Visa inlägg
    Jo, dom har typ ett axx på 0-50 km/h på 2 sek orginal

  6. #6

  7. #7
    Berggrens avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    3 741
    om inte de ovan hjälper så kolla (om du inte gjort det) skit fel så som att trotteln inte har hängt sig och att gasvajern är fräsh etc
    En sann moderat.
    Sköt dig själv o skit i andra

  8. #8
    Är det nåt jag inte fattat? Varför går tomgången upp med fel vikter?

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av hankypanky Visa inlägg
    Är det nåt jag inte fattat? Varför går tomgången upp med fel vikter?
    Själva motor snurrar ju lättare därför varvar den mer och får högre tomgång i guess
    Braap Braap

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av SmexX Visa inlägg
    Själva motor snurrar ju lättare därför varvar den mer och får högre tomgång i guess
    Nej, så är det inte.... Trögheten blir större, så det går saktare att varva upp den, men när det väl snurrar så går det lika lätt oavsett hur mycket det väger. Jämför att snurra framhjulet på en moppe och cykel. när det väl snurrar så går det lika lätt, fastän moppehjulet väger typ 3 ggr så mkt.

  11. #11
    Har nu bytt vikter till Orginal utan större framgång... Nålen var ställt lägst ner, så ja ställde den högst upp, det sänkte varven en aning men den har fortfarande allt för högt varvtal.. misstänker automatchoken. vad tror ni andra ?

  12. #12

  13. #13
    http://www.youtube.com/watch?v=M3UheRurOP4 Här är filmen kanske inte den bästa kvaliteten men den får duga
    Senast redigerat av Andre95 den 2013-03-21 klockan 18:20.

  14. #14
    Tycker det låter som tjyvluft.... Är det bara pipan du bytt? Inte tagit loss förgasare eller så?

  15. #15

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    Låter som tjuvluft ja.. kollat så att trotteln går ända ner i förgasaren även? Spruta startgas runt insuget osv och se om motorn går ner i varv

    Ok, jag ska pröva ta loss förgasaren, och så ska ja kolla om insuget råkar vara sprucket

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av hankypanky Visa inlägg
    Tycker det låter som tjyvluft.... Är det bara pipan du bytt? Inte tagit loss förgasare eller så?
    Efter jag böt till orginal avgasröret så har den gått sådär :/

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in