1. #1

    fs1 frågor om trimning

    undrer hur trim vänliga yamaha fs1 motorerna är, och höller dä vid hård trimning ?

  2. #2
    Ja dom håller eller min håller iallafall, jag körde portad 60cc 21mm fögg ombyggd pipa från en minnarelli motor kört med det ett bra tag på orginal vev

  3. #3
    kopplingen kommer börja slira vid lite hårdare trimning.

    sen finns de väll inga jätte roliga cylindrar te dom =)?.
    polinin från yamaha dt mx passar nog rätt av om jag inte minns fel hm. och den går riktigt fint när den har portats

  4. #4

  5. #5
    För att vara en äldre mopedmodell är den riktigt trimvänlig och hållbar. Främsta problemet är just kopplingen, men den går modifiera så den pallar mer effekt. Kräver lite svarvning för att få plats med en lamell till.

  6. #6
    okej de jag antog, tack för svaren !

  7. #7

  8. #8
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    jag har trimmat en sådan rätt friskt, finns potential men med köpestrim kommer du inte långt, finns inga vassa cylindrar till de gamla motorerna så portning av cylinder av någon duktig är att rekommendera.
    Kopplingen är somsagt det största bekymmret då det endast är en 2-lamellskoppling. Jag svarvade locket till kopplingen och lite i kopplingskorgen så jag fick ned 1 extra lamell. sedan blästrade jag mellanskivorna och slängde 2 brickor under varje skruv till kopplingsfjädrarna och då höll det i.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  9. #9
    låter vettigt, men om man lägger ner sig vad bra kan den gå? ska göra iordning en 50cc o tävla med o vill egentligen ha en zundapp men så jävla dyrt, så hoppas ja kan få ett monster genom en fs1 ist

  10. #10
    Exnars avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    245
    Finns riktigt vass fs1 maskiner som piskar på bra i 50cc klassen
    Sett en del som ligger över 100 sträcket

  11. #11
    fan va gött o höra att dä går o skrämma upp dom iaf!

  12. #12
    Alla motorer går skrämma upp. Det är bara olika svårt.

  13. #13
    jo dä förstår ja mä.. menade bara att dä går o få fart i motorerna utan större problem

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av larssonR Visa inlägg
    undrer hur trim vänliga yamaha fs1 motorerna är, och höller dä vid hård trimning ?
    Fs1 motorerna håller bra, men som de andra nämner så är kopplingen den svaga länken. Svarva ur lamellkorgen och försök få i 3 lameller och hårdare fjädrar. Har du planer på värre än "köpetrim" så bör du byta ut den mot en YZ80 koppling. Annars verkar växellådan tåla hur mkt stryk som helst 14-15000v fullgasväxling är inga problem.


  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av zeta Visa inlägg
    Fs1 motorerna håller bra, men som de andra nämner så är kopplingen den svaga länken. Svarva ur lamellkorgen och försök få i 3 lameller och hårdare fjädrar. Har du planer på värre än "köpetrim" så bör du byta ut den mot en YZ80 koppling. Annars verkar växellådan tåla hur mkt stryk som helst 14-15000v fullgasväxling är inga problem.

    Lägg gärna upp mer bilder på denna motor.
    Sagorna ljuger och kärlek är skit, så passa du dig noga så du inte trillar dit.
    Hitler och hans vänner vol.2
    http://open.spotify.com/user/1121254...pUetccMeXnDQO7

  16. #16
    Här kommer det några fler bilder









  17. #17
    Jag kör med 60 cc dt cylinder (kräver lite modifiering av blocket, med bara vanlig kemisk metall) 16,5 mm fögge, planad topp och fs1 trimrör (röret ger nog inte så mycket tror jag) och på högsta växeln och riktigt höga varv så släpper kopplingen lite, ska skaffa nya lameller och starkare fjädrar

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av zeta Visa inlägg
    Här kommer det några fler bilder








    Jävligt fränt!
    Sagorna ljuger och kärlek är skit, så passa du dig noga så du inte trillar dit.
    Hitler och hans vänner vol.2
    http://open.spotify.com/user/1121254...pUetccMeXnDQO7

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Alla motorer går skrämma upp. Det är bara olika svårt.
    Tjenare, var ett tag sen




    Fick upp min gamla Fs1 i 92 km/h på gps. Då med portad 60cc, Yamarcol DT krök och 20mm Mikuni. Även förstärkt koppling med 3 lameller. Gick som fan.

    Skulle letat på nåt lik och fått fart i den motorn igen, ligger och skräpar på vinden

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av zeta Visa inlägg
    Här kommer det några fler bilder








    Vart hittar man denna på för forum?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in