-
2013-04-11, 10:09 #1
- Reg.datum
- May 2012
Aerox går väldigt mystiskt.
Hejsan jag har en yamaha aerox 03 med original setup (dragen V ring). Den skar för en månad sen så jag bytte kolv och cyllinder på den. Kolv naraku, cylle motorforce.
Den startar med choke och kan gå på tomgång bra utan att dö. När man kör iväg går den ca 20 meter innan den dör. Det är precis som att bensinen tar slut eller något. Tändstifftet är någorlunda blött, förgasaren är noga rengjort, munstycker 74, liftfilter rengjort, har gnista. När den har dött så startar den inte igen om man inte tar av cyllindern eller låter den stå över natten. Den kan bli lite trögare i kickningarna om man kickar när den dött en stund. Någon som vet vad problemet kan ligga? Allt i förgasaren är helt, har en reserförgasare jag har testat att byta lite delar med men ingen skillnad.
-
2013-04-11, 12:23 #2
Cylinder o kolv ser bra ut? Du monterade kolven åt rätt håll?
Kan även vara tändspolen som spökar om den bara dör sådära, så har du en sådan så prova och byt denna.
Vakuumkranen kan även spöka ibland.
-
2013-04-11, 19:05 #3
- Reg.datum
- May 2012
Klöv motorn idag och veven rör sig lätt och fint. Men jag märkte att veven kunde röra sig pytte lite i höjdled och ca 7mm i sidled. Det är små skrap ljud i motorn ibland, kan detta vara orsaken? Höjdleds glappet är knappt märkbart.
Det var även ganska mycket oförbränd olja i topplocket runt tändstiftet efter bara ca 500m körande och ett antal startanden.Senast redigerat av battis333 den 2013-04-11 klockan 22:27.