1. #1

    ingen gnista på fs1a

    tja var ute och "bus" åkte på fs1an. gick slött som fan blev skjutsad av en kompis på den och den maxade typ 30 då och ja har skjutsat folk i 50 innan 2 pers dessutom. ingen av oss som åkte härromdagen är så tunga så det borde gå hursom helst. så dog moppen när jag precis släppt gasen, vilket den kan få för sig ibland (skit i det) men nu har gnistan försvunnit. har bytt tändspole idag men hände inget testade även en annan tändhatt och stift utan resultat. hade loss tändplattan för ett tag sen, börjar misstänka att något där inne pajjat nu! någon som vet mer exakt vad som kan ha pajjat?

  2. #2
    Hej!

    Har du löst det här problemet? Jag har nämligen samma problem, det blir ingen gnista. Jag lånar tråden lite och förklarar.

    Jag har inte kört min FS1:a på några år, efter gnistproblemet uppkom blev den bara stående, men nu tänkte jag försöka lösa detta. Jag har nu läst på och mekat och läst på igen och mekat igen men jag tror inte jag kommer längre.
    Jag har en Haynes Owners Workshop Manual för moppen som har hjälpt mig en del, med kopplingsscheman etc. Jag vet dock inte riktigt hur jag ska isolera problemet. Jag har haft loss tändplattan (rätt ord?), där en ledare från ena spolen till kondensatorn satt väldigt löst. Jag har dock lött fast den igen utan resultat.

    Jag vet inte om det kan vara tändspolen? Har försökt att med en multimeter mäta i tåten som kommer nerifrån tändplattan, alltså pluspolen i tåten och minuspolen till jord, för att se om nånting överhuvudtaget hände på multimetern när man kickar. Det gjorde det inte, men jag vet inte om den mätmetoden är den bästa? Brytarspetsarna har jag också justerat så att de någon gång iallafall öppnas, timingen när det sker känns ju inte som det viktiga just nu. Jag ska säga också att 6V-batteriet som driver lampor osv på moppen är helt urladdat, men detta ska vad jag förstår ej spela någon roll för gnistan? Misstänker att kondensatorn kan vara död, kan man kolla detta på något enkelt sätt? Ladda upp den och sen ladda ur med en led diod kanske? Min multimeter klarar inte av att mäta Farad. Det sitter också en likriktare mellan tändspolen och tändplattan såvitt jag förstår, för att strömmen inte ska gå ner till tändplattan igen gissar jag. Kan den vara trasig? Hur kollar man detta?

    Här är kopplingsschemat på FS1:an jag har:

    http://www.permattsson.se/motor/fs1/...,%203AU%29.gif

    Är mycket tacksam för hjälp med detta! Alla tips på hur man kan gå vidare mottages med glädje!

    Mvh

  3. #3
    Likriktaren (och resten av elsystemet med batteri, lampor etc.) har inget med tändningen att göra.

    Tändsystemet på FS1 är ganska enkelt uppbyggt, det består av en spole på tändplattan, en brytare, en kondensator och en tändspole uppe i ramen. Samtliga delar är paralellkopplade med varann. Tändningslåset inkopplat paralellt också.

    Fila av kontaktytorna på brytaren. Det räcker med lite olja eller oxid så fungerar den inte. Är kontaktytorna brända - krater på ena sidan och topp/spets på den andra, byt brytaren. Kolla så kabeln/kabelskon inte ligger mot jord nånstans. Gäller hela tändsystemet förresten, denna tändning stängs av genom att tändningslåset kortsluter den till jord så kolla alla kablar - och koppla ur tändningslåset.
    Kondensatorer går testa, men inte med grejer medelsvensson har. Dom kostar väl en femtilapp, lika bra att byta.
    Matarspolen på tändplattan går resistansmäta när den är losskopplad från resten av systemet, resistansen bör vara på någon enstaka ohm.
    Tändspolen är också svår att felsöka utan rätt grejer för det. Man kan resistansmäta den när den är urkopplad, men det säger väldigt lite om ifall den verkligen fungerar.

  4. #4
    Hej! Tack för ditt svar!

    Kontaktytorna på brytaren ser faktiskt tipptopp ut. Jag har hört på fler ställen att man kan fila bort oxider och annat om så behövs, men jag tror inte att det gör det i det här fallet. Den ser nästan som ny ut. Tog ändå lite sandpapper och drog mellan brytarna ett antal gånger bara för att vara på den säkra sidan. Koppla ur tändningslåset var en bra idé, ifall det skulle vara defekt. Tyvärr ingen förbättring ändå. Jag har försökt undersöka om systemet oavsiktligt är jordat någonstans, dels genom att titta, men också mäta kontinuitet på olika ställen mot en jordpunkt. Men det verkar inte så. Jag försökte mäta tändspolen också, mellan tändhatten och kopplingen till tändplattan. Resultatet var oändligt motstånd, och det gjorde mig lite misstänksam. Borde det inte finnas kontakt där? Själva tändkabeln hade en törn på sig, inget som gjorde att ledarna syntes, men isoleringen var lite "tilltryckt".

    Borde multimetern iallafall "hosta till" när man mäter från tändplattans tåt till jord och kickar? Alltså från den kabel som annars går in i tändspolen till jord? Kondensatorn kan jag förstås byta, men det är inte helt okomplicerat då det inte finns några kabelskor på den delen av mopeden, utan det blir en del klippande och lödande och pillande i så fall. Det gör jag ju om det är det som behövs, men jag gör gärna allt annat man kan innan dess

  5. #5
    Multimetern borde visa några volt växelström ut från spolen på tändplattan när man kickar, särskilt med brytaren "deaktiverad" (sät en pappbit i brytargapet så den hålls öppen hela tiden).

    Oändligt motstånd genom tändspolen är inte rätt, men det kan fungera ändå - det är därför man inte kan avgöra definitivt om en tändspole fungerar eller inte med bara resistansmätning. Även om det finns ett litet avbrott någonstans i högspänningsdelen så kan gnistan ibland hoppa över det. Mät istället resistans mellan tändhatt-jord och matarkabel-jord. Avbrott mellan matarkabeln (från tändplattan) och jord betyder i alla fall att spolen är defekt.

  6. #6
    på min bytte jag brytare var den lilla "klacken" som öppnar brytarna som gått av så testa med att byta dom. sen är det mycket enklare att byta hela tändplattan än bara vissa komponenter på den och kostar inte mycket alls. men jag hade testat byta först tändplattan sen spolen och tändkablen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in