1. #1

    Fyrhjuling som dragfordon ute på ön, vilken?

    Vill kolla med sakkunskapen här på forumet då mina kunskaper i ämnet fyrhjulingar är bristfälliga så behöver tips och gärna länkar till vettiga fordon och sidor.

    Behovet är att jag vill ha ett dragfordon ute på ön, och jag vill inte lägga större summor och gärna något som tjuvarna inte vill ha då vi har gott om såna i området, det den ska klara är att dra en liten kärra med maximalt 100-150kg packning på en lätt kuperad naturtomt mellan bryggan och huset. Det är inte fråga om terrängkörning utan relativt släta stigar där jag idrag drar en kärra för hand men tänkte slippa dra själv och låta denna maskin göra det åt mig ;-)

    Var inne på en trädgårdstraktor men känns lite fel då jag ändå inte kan använda klipp och plog som följer med dessa och då fick jag iden med en fyrhjuling, men frågan är om en sådan liten sak EU moped med 50-90cc klarar det jag vill?
    Söker alltså inte fartprestanda utan mera dragkraft den kommer knappast att köras på mera än 1 &2.ans växel och backen om det finns då, behöver en dragkrok men det finns ju på Biltema som borde gå att montera och den ska ju inte besiktigas eller något.
    Jo jag förstår att en 400cc med dubbla växellådor och 4X4 drift orkar mera men jag vill inte lägga +-100.000 kr på detta utan hålla det billigt och enkelt, har kört sådana arbetsmaskiner med skogskärra och winschar så vet vad de klarar men det är overkill i mängd för mina behov därav valet av maskintyp.

    Den ska inte reggas eller skattas då den enbart kommer att köras på min tomt ute på ön så vad ska jag välja och gärna billigt, fabrikat och modeller har jag ingen koll på inom detta område så tar tacksamtt emot Era erfarenheter, gillar inte att meka så gärna pålitliga saker även om jag vet att det då brukar kosta lite mera, men inom rimliga gränser iaf.

    Så elda på med tips och ideer ;-)

  2. #2
    Letat runt och har hittat en kandidat som verkar lovande och finns i Uppsala en Loncini 150cc modell Gepard http://www.uppsalafritid.se/ verkar fylla kraven och priset är ju klart överkomligt och motorn verkar sitta i ett flertal olika maskiner från olika fabrikat så reservdelar borde gå att ordna.

    Så någon som har erfarenhet av dessa eller likartade finns väl fler modeller från samma tillverkare vad jag kan se.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in