1. #1

    Frambroms utan Tryck! Dåliga klossar? Kärvande tryckkolvar?

    Hej! Hoppas du/ni kan hjälpa mig...

    Moped: Peugeot Ludix Blaster RS12 -09

    Problem: Frambromshandtaget har inget tryck alls och det går ej att arbeta upp tryck.

    Hur problemet uppstod: Skruvade isär frambromsen (bromsoket) i två delar för att kunna sätta fast den på skivan.

    Hur jag försökt åtgärda problemet:
    Luftat på alla tänkbara sätt, kommer ej många bubblor, bara lite i början. Och lufta åt andra hållet är omöjligt, händer inget uppe vid påfyllningslocket hur hårt jag än trycker tillbaka oljan.
    Har följt hasSses guide noga om bromsluftning.
    Kolvarna i oket var otroligt sega och gick knappt att röra även med tång. Dessutom rör de sig knappt en millimeter när jag trycker in bromshandtaget, och den ena kolven är längre ut än den andra...
    Kolla på bilden så förstår ni vad jag menar...
    Till slut kunde jag i alla fall rotera kolvarna med en del tvång.

    Så var ligger felet? Systemet verkar tätt (bromsarna funkade bra innan jag skruvade isär oket), bromsbeläggen/klossarna är väldigt slitna men kolvarna ska väl ändå vara synligt fungerande och i likadant läge samt inte så sega? (se bild)



    Snabba svar uppskattas! Kommer vara på min vakt
    Tack.

  2. #2
    Riv ner allt, ta ut kolvar och alla packningar. Köp nya likadana och skaffa nya packningar. Montera kolvarna och se till så dem kan röra sig relativt lätt, det ska inte behövas extrema krafter för att dem ska glida in eller ut.
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  3. #3
    skölds avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    söderhamn
    Inlägg
    2 321
    tog du isär oket i 2 delar så måste du lufta om de igen.. sen så ser dina belägg sluta ut så köp nya, men försök att undvika att få bromsolja på de nya beläggen när du luftar!
    Citat Ursprungligen postat av Stalker-Sebbe Visa inlägg
    Vad e det för något som ligger brevid stötdämparen? Kan det vara en kick?
    Citat Ursprungligen postat av zvezda999 Visa inlägg
    om du menar det kromade är de en SSP ställbar styrstam

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Ciao Doktorn Visa inlägg
    Riv ner allt, ta ut kolvar och alla packningar. Köp nya likadana och skaffa nya packningar. Montera kolvarna och se till så dem kan röra sig relativt lätt, det ska inte behövas extrema krafter för att dem ska glida in eller ut.
    Hur får man isär kolvarna från oket? Funderar på att köpa ett helt nytt AJP bromsok såg att de kostade runt tusenlappen på twostroke.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av sköld Visa inlägg
    tog du isär oket i 2 delar så måste du lufta om de igen.. sen så ser dina belägg sluta ut så köp nya, men försök att undvika att få bromsolja på de nya beläggen när du luftar!
    Jag luftade om dem, det jag funderar på är varför den inte går att få upp i tryck överhuvudtaget, är det så när kolvarna är sega och beläggen slitna lr? För bromsarna funkade ju mkt bra innan jag hade skruvat isär dem och då var de i samma skick, så förstår inte vad som kan ha hänt

  6. #6
    Så länge det blev tätt igen där oket är delat ska det gå lufta det, oavsett om kolvarna vill röra sig eller inte. Dessa system kan vara löjligt svårluftade ibland, fortsätt vara envis och hoppas på det bästa... (Bäst är ju att låta bli att släppa in luft alls, men det har du säkert redan räknat ut vid det här laget.)

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Så länge det blev tätt igen där oket är delat ska det gå lufta det, oavsett om kolvarna vill röra sig eller inte. Dessa system kan vara löjligt svårluftade ibland, fortsätt vara envis och hoppas på det bästa... (Bäst är ju att låta bli att släppa in luft alls, men det har du säkert redan räknat ut vid det här laget.)
    Tack för svaret, det var det jag undrade. Men har verkligen testat allt utan någon som helst framgång, det ända jag inte testat vad jag vet är att ta loss oket och få det i högre höjd än handtaget för att det ska vara lätta för bubblorna att åka upp till flaskan..

  8. #8

    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    saltsjö-boo
    Inlägg
    328
    Åk till någon moped/mc verkstad ist så hjälper som dig för någon hundring.
    Men varför i hela helvete skulle du dela på oket om det fungerade bra?

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av FYM Visa inlägg
    Åk till någon moped/mc verkstad ist så hjälper som dig för någon hundring.
    Men varför i hela helvete skulle du dela på oket om det fungerade bra?
    Vet du någon mc verkstad här vid Norra Botkyrka? Haha jag delade på oket för att jag inte kunde få på framhjulet, blev så frustrerad på att bromsen ej ville sära på sig så tog den lata vägen men den slog mig direkt tillbaka i ansikten om man säger så

  10. #10

    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    saltsjö-boo
    Inlägg
    328
    Det ligger väll rätt nära västberga? Annars har du ju avamc

    Okej hehe

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av FYM Visa inlägg
    Det ligger väll rätt nära västberga? Annars har du ju avamc

    Okej hehe
    Tror du att man kan ta av hela bromssystemet och åka förbi med det istället för hela moppen? går inte att köra så här + att ja inte får

  12. #12

    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    saltsjö-boo
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av Dj_jona Visa inlägg
    Tror du att man kan ta av hela bromssystemet och åka förbi med det istället för hela moppen? går inte att köra så här + att ja inte får
    Det tror jag

  13. #13
    Törnans avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Ort
    Stockholm/Värmdö
    Inlägg
    484
    Lånar tråden lite hur mycket kan det kosta?
    Always Törnan
    kolla Gärna in mitt projekt
    http://www.moppenet.nu/showthread.ph...t-Speedfight-2

  14. #14
    Från några hundralappar till nån tusenlapp per timme, plus delar och material som behövs.

  15. #15
    Törnans avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Ort
    Stockholm/Värmdö
    Inlägg
    484
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Från några hundralappar till nån tusenlapp per timme, plus delar och material som behövs.
    okej
    Always Törnan
    kolla Gärna in mitt projekt
    http://www.moppenet.nu/showthread.ph...t-Speedfight-2

  16. #16

    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    saltsjö-boo
    Inlägg
    328
    Annars har jag frambromssystem. Dock inte rött ok. Men fungerande

  17. #17

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    nånstans..
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av Dj_jona Visa inlägg
    Hur problemet uppstod: Skruvade isär frambromsen (bromsoket) i två delar för att kunna sätta fast den på skivan.
    Tack.
    Nu har du delat på oket (vilket man brukar undvika på bilar/mc) men i ditt fall ser det ut att vara nödvändigt för att lossa på kolvarna.
    Bromskolvarna ska löpa så lätt att man ska kunna trycka in dem med två fingrar. Är det inte så blir det problem och måste fixas.
    Du har väl inte greppat runt kolvarnas yttre yta med något verktyg när du försökte lossa dem ????
    I så fall, glöm bort kolvarna och skaffa nya.
    Av bilden att döma har du kört beläggen "till helslut" och kolvutsticket blir då maximalt och det blir vanligen beläggningar och rost på ytorna så att det inte går att trycka in kolven igen..
    "Reparation" innebär i ditt fall att dela oket, ta ur kolvarna utan att skada dem(!).
    Göra rent inne i bromcylindrarna och utanpå kolvarna. Se till att det INTE finns några ojämnheter eller smuts på ytan!
    Byta packningar och montera ihop - samtidigt man ser till att allt är rent..
    Man kan behöva smörja kolvar/kolvpackningar med lite bromsfett (eller bromsvätska) för att man lätt ska kunna få ihop det utan problem.
    Sen är det bara att montera tillbaka oket med nya belägg och lufta, men DET är ju en baggis...right?
    ( håller just ni på att göra samma jobb på två av mina mc, de har nu fått nya kolvar i rostfritt stål. Dyrt men bra.).

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av 1200cc Visa inlägg
    Nu har du delat på oket (vilket man brukar undvika på bilar/mc) men i ditt fall ser det ut att vara nödvändigt för att lossa på kolvarna.
    Bromskolvarna ska löpa så lätt att man ska kunna trycka in dem med två fingrar. Är det inte så blir det problem och måste fixas.
    Du har väl inte greppat runt kolvarnas yttre yta med något verktyg när du försökte lossa dem ????
    I så fall, glöm bort kolvarna och skaffa nya.
    Av bilden att döma har du kört beläggen "till helslut" och kolvutsticket blir då maximalt och det blir vanligen beläggningar och rost på ytorna så att det inte går att trycka in kolven igen..
    "Reparation" innebär i ditt fall att dela oket, ta ur kolvarna utan att skada dem(!).
    Göra rent inne i bromcylindrarna och utanpå kolvarna. Se till att det INTE finns några ojämnheter eller smuts på ytan!
    Byta packningar och montera ihop - samtidigt man ser till att allt är rent..
    Man kan behöva smörja kolvar/kolvpackningar med lite bromsfett (eller bromsvätska) för att man lätt ska kunna få ihop det utan problem.
    Sen är det bara att montera tillbaka oket med nya belägg och lufta, men DET är ju en baggis...right?
    ( håller just ni på att göra samma jobb på två av mina mc, de har nu fått nya kolvar i rostfritt stål. Dyrt men bra.).
    Tja 1200cc, jag har fått hem nya kolvar samt packningar och bromsbelägg. Finns det någon guide på hur man renoverar en broms? Hur får man loss kolvarna om man inte använder något verktyg?
    Sent svar pga. jobb men tusen tack för hjälpen.

  19. #19
    Törnans avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Ort
    Stockholm/Värmdö
    Inlägg
    484
    Citat Ursprungligen postat av Dj_jona Visa inlägg
    Tja 1200cc, jag har fått hem nya kolvar samt packningar och bromsbelägg. Finns det någon guide på hur man renoverar en broms? Hur får man loss kolvarna om man inte använder något verktyg?
    Sent svar pga. jobb men tusen tack för hjälpen.
    Ta tryckluft och skjut ut kolvarna det gjorde jag
    Always Törnan
    kolla Gärna in mitt projekt
    http://www.moppenet.nu/showthread.ph...t-Speedfight-2

  20. #20

  21. #21

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    nånstans..
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av Dj_jona Visa inlägg
    Tja 1200cc, jag har fått hem nya kolvar samt packningar och bromsbelägg. Finns det någon guide på hur man renoverar en broms? Hur får man loss kolvarna om man inte använder något verktyg?
    Sent svar pga. jobb men tusen tack för hjälpen.
    Guide? Insidan på huvudet kanske??
    Men när kolvarna sitter som berget är det inte kul. Plats för improvisation.
    Å andra sidan du har ju köpt nya kolvar (likt jag gjort) och då kan man ju misshandla de gamla som man vill, bara man är försiktig med bromscylinderloppen..
    Valet gör man själv, eftertanke är ju bra om man har dubbla två- eller trekolvsok, då kan det lätt uppstå korsdrag i plånkan om man är oförsiktig..
    Nu var jag lite oklar om hur TS gjort, därav min rödtext..
    Det där med att "fler moppar mekas sönder etc etc..." igen

  22. #22
    Citat Ursprungligen postat av Törnan Visa inlägg
    Ta tryckluft och skjut ut kolvarna det gjorde jag
    Tack, ska prövas har en gammal hemmagjord lufttrycks generator som tar en 30 minuter att få upp i tryck men då är det riktigt bra tryck

  23. #23
    Citat Ursprungligen postat av 1200cc Visa inlägg
    Guide? Insidan på huvudet kanske??
    Men när kolvarna sitter som berget är det inte kul. Plats för improvisation.
    Å andra sidan du har ju köpt nya kolvar (likt jag gjort) och då kan man ju misshandla de gamla som man vill, bara man är försiktig med bromscylinderloppen..
    Valet gör man själv, eftertanke är ju bra om man har dubbla två- eller trekolvsok, då kan det lätt uppstå korsdrag i plånkan om man är oförsiktig..
    Nu var jag lite oklar om hur TS gjort, därav min rödtext..
    Det där med att "fler moppar mekas sönder etc etc..." igen
    Ok tack för svar. Jag ska pröva mig fram försiktigt och se hur det går. Det är ju ändå bara en frambroms som knappt överstiger ens en tredjedel av värdet på hela moppen
    Hör av mig om huruvida det gick lr inte

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in