1. #1

    Tjutande ljud från variator kåpan vid körning!

    Hejsan!


    För ett litet tag sedan så skulle jag börja fixa till min Gilera Stalker 2003 helt original. Den har gått cirka 10 000 km och den har väl inte blivit jätte mycket ompysslad. Men jag började med att öppna variator kåpan för första gången och smörjde upp kicken, bendixdrevet, gasspjället, variator muttern och kopplingsaggregat muttern med 5-65.





    Sedan gjorde jag inga mer förändringar och slängde på allt igen, skruvade fast med alla skruvar och drog iväg en sväng med mopeden. Men plötsligt gick den så långsamt. Från att den gick kring 60kmh på plan backe och nu så gick den knapt 40kmh och ett tjutande ljud uppstod också som alldrig tidigare hört.
    Den tjuter ingenting vid tomgång, bara när man drar upp den på högre varv.


    Förs trodde jag att det var bendixdrevet som låg i och tjöt och därmed den reducerade hastigheten. Men jag smörjde upp den och kom fram till att det inte är problemet.


    Utan jag har upptäckt nu att det ser ut som slit märken på variator plasten och även nerslitna märken på variator kåpan, som att något har legat i mot och slipat ner. Det är nu mina misstankar. Men annars har jag ingen som helst aning om vad problemet kan vara med det tjutande ljudet och hastighets problemet.


    Nu jag frågar er kunniga om vad ni tror är problemet eller om ni har någon lösning?


    Tack på för hand för hjälpen!


    Här kan ni lyssna på det typ skrikande/tjutande ljudet










  2. #2
    Du har inte monterat variatorn rätt. Enda förklaringen till att remskivan tar i variator kåpan.

    Sen så har du inte smort något gasspjäll, du har smort oljepumpen.
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  3. #3
    Ahaja! Den sitter lite löst! Men det är skumt då det fungerat bra utan att jag har pillat på den försän jag tog bort kåpan. Men jag ska försöka skruva lös den och sätta ihop den igen och se om det gör resultat. Men hur skruvar jag upp den? För variatorn bara snurrar när jag försöker. Ska testa det så fort som möjligt och sedan åter kommer jag!

    Ah tack då vet man att det är oljepumpen! Gasspjället sitter väl i förgasaren?

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av SKOGGY Visa inlägg
    Ahaja! Den sitter lite löst! Men det är skumt då det fungerat bra utan att jag har pillat på den försän jag tog bort kåpan. Men jag ska försöka skruva lös den och sätta ihop den igen och se om det gör resultat. Men hur skruvar jag upp den? För variatorn bara snurrar när jag försöker. Ska testa det så fort som möjligt och sedan åter kommer jag!

    Ah tack då vet man att det är oljepumpen! Gasspjället sitter väl i förgasaren?
    Kör med lufttrycksborr och om du inte har de så kan du sätta en skiftnyckel eller nå som stopp...

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av SKOGGY Visa inlägg
    Ahaja! Den sitter lite löst! Men det är skumt då det fungerat bra utan att jag har pillat på den försän jag tog bort kåpan. Men jag ska försöka skruva lös den och sätta ihop den igen och se om det gör resultat. Men hur skruvar jag upp den? För variatorn bara snurrar när jag försöker. Ska testa det så fort som möjligt och sedan åter kommer jag!

    Ah tack då vet man att det är oljepumpen! Gasspjället sitter väl i förgasaren?
    "Gasspjället" heter trottel i detta fall. Och ja det sitter i förgasaren! Det du kan göra är att ta en nyckel eller skruvmejsel och håller fast remskivan på något vänster sen drar du loss muttern! Eller så använder du en mutterdragare.
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in