1. #1

    Bästa växlade motorn?

    Tja!

    Håller på med ett projekt att göra min Fiddy till 30 moppe. Men behöver en växlad motor (som är gjord för 50cc) som är slitstark och det finns mycket delar till.

    Har ni söta moppepojkar några tips? <3
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  2. #2
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    haha, ännu en derbi vs am6 motor fråga.
    Nu kommer trettiofem hormonstinna 15-åringar och förespråkar deras derbi-motorer just för att de har den motorn själv och för att en polares systers grannes storebror hade en am6 som skar och helt plötsligt är alla am6or skit.

    kort sagt- det finns inget slut på en sån diskussion. Jag kan gott rekommendera am6an då jag vet att den är pålitlig och slitstark med massor med reservdelar. Någon annan får yttra sig angående derbimotorn.
    bered dig på alla fanboys som kommer att förespråka den motorn de själva kör med, lyssna inte på dem.

    Och du kommer aldrig att kunna göra om en fiddy till klass-2 moped. Annars så finns ju honda mt5, gamla dt motorn, fs1 och k50 motor, zundapp m.fl som det finns en del reservdelar till.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  3. #3
    Är ett galet jobb att besiktiga skiten, all el måste dras, måste bänkas, säkerligen endel pluggar som måste sättas dit, osv..
    varför kan du inte bara köpa en vanlig moppe?
    am6 an är som sagt att rekommendera, riktigt tålig och bra kvalité, friläget mellan 5-6 är väll största "problemet" men det märks nästan bara om motorn är sliten, derbi motorn och den nya (kommer inte ihåg vad den heter) är en jävel på att skaka "darra" men tror absolut att du kommer bli nöjd med vilken du änn väljer! Båda har gott om reservdelar, annars skrev ju hyperperry (coolt namn förövrigt) endel bra lite äldre motorer
    feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.

  4. #4
    måste ju säga om du vill ha en slitstark motor rekommenderar jag mt5 motorn jag och en del kompisar försökte köra sönder en mt motor men lyckades aldrig. finns väldigt mycket delar till den också och de mesta är billigt

  5. #5
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    dock kommer du aldrig kunna få en fiddyram godkänd på allmän väg. det är jag helt säker på.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  6. #6
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    dock kommer du aldrig kunna få en fiddyram godkänd på allmän väg. det är jag helt säker på.
    Speciellt inte till en 30-moped.

  7. #7
    Finns väll nån liknande EU moped som har fiddy ram? fast antar att den är väldigt mkt mer tåligare än fiddy ram


    Edit: Hittade den..


    Namn:  943351_283034258498922_1668908452_n.jpg
Visningar: 511
Storlek:  99,1 KB
    Braap Braap

  8. #8
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Speciellt inte till en 30-moped.
    precis.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av izeman Visa inlägg
    jag och en del kompisar försökte köra sönder en mt motor men lyckades aldrig
    varför försökte ni köra sönder en gammal fin motor för
    feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    jag kan gott rekommendera am6an då jag vet att den är pålitlig och slitstark med massor med reservdelar.
    bered dig på alla fanboys som kommer att förespråka den motorn de själva kör med, lyssna inte på dem.
    Fanboy
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Kyckling är skiten! Det och lite proteinpulver så ska du se att du snart är framme!

  11. #11
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Parden Visa inlägg
    Fanboy
    nej. Jag menar att jag kan rekommendera am6an då jag vet att den är bra, och att jag inte ska yttra mig angående någon annan motor jag inte har erfarenhet av.
    Det är en viss skillnad.

    Dessa fanboys jag pratar om rekommenderar ofta den motor de själva använder sig utav, medans alla andra motorer är skit.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  12. #12
    Omreggning är inte ett problem.

    Iaf, så det är mellan AM6 och Derbi motorn?
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  13. #13
    Den enda fördelen med Derbi motorn när det kommer till brukskörning är väll att du kan kicka med växel i, i detta fall skulle jag valt den mest prisvärda motorn du kan hitta. När det kommer till race väljer jag dock Derbi motorn.

  14. #14
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Ciao Doktorn Visa inlägg
    Omreggning är inte ett problem.

    Iaf, så det är mellan AM6 och Derbi motorn?
    som webbe säger så kommer du ALDRIG att kunna få den godkänd och omreggad, så du kommer aldrig att kunna bygga om den till en moped, om det är vad du har i tankarna.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  15. #15
    ArvidsZons avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    -
    Inlägg
    3 095
    Citat Ursprungligen postat av izeman Visa inlägg
    måste ju säga om du vill ha en slitstark motor rekommenderar jag mt5 motorn jag och en del kompisar försökte köra sönder en mt motor men lyckades aldrig. finns väldigt mycket delar till den också och de mesta är billigt
    Säga att Mt5a motorn är slitstark måste vara det dummaste jag hört.
    Min bror har harvat kanske 3st 70cc cylindrar när han åkte moped, min klasskamrat har nog tappat räkningen vid det här laget.
    Sen finns det även fler personer här i krokarna men att räkna upp dom, får väll det hela att låta som någon hat-krönika.
    Så är dock inte fallet, det är enligt mig jävligt otåliga motorer och dom ända cylindrarna som verkar hålla är "5,5hk" som dom kallas.
    Däremot DT50MX motorn verkar hålla lite bättre bortsett från den dumma placeringen av kopplingsarmaturen.

  16. #16
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av ArvidsZon Visa inlägg
    Säga att Mt5a motorn är slitstark måste vara det dummaste jag hört.
    Min bror har harvat kanske 3st 70cc cylindrar när han åkte moped, min klasskamrat har nog tappat räkningen vid det här laget.
    Sen finns det även fler personer här i krokarna men att räkna upp dom, får väll det hela att låta som någon hat-krönika.
    Så är dock inte fallet, det är enligt mig jävligt otåliga motorer och dom ända cylindrarna som verkar hålla är "5,5hk" som dom kallas.
    Däremot DT50MX motorn verkar hålla lite bättre bortsett från den dumma placeringen av kopplingsarmaturen.
    att din bror lyckats skära ett flertal cylindrar säger dock inte så mycket när vi inte vet historian bakom mopeden/mopederna och heller ingenting om din brors kunskap angående motorer och inställningar.
    Givetvis finns det även dåliga cylindrar men mycket hänger på hur grejerna är skötta och har behandlats/ställts in, något som du borde veta.
    Jag har lyckats skära väldigt många cylindrar när jag var yngre och det vore fel att skylla på motorn, och jag kan nu erkänna att okunskap och/eller slarv har ställt till med säkerligen 90% av rasen.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  17. #17
    Köp en fiddy eu och gör om till 30 moppe istället

  18. #18
    30-moppen dog ut 2003. Dom som finns får fortsätta användas, men inga nya kan byggas. Så att det inte skulle vara några problem har jag svårt att hålla med om...

    Och angående att rasa MT-motorer på löpande band så beror det mer på personen bakom verktygen än motorn - de flesta fel på mopeder orsakas av klantarslet som inte kan meka men försöker ändå.

  19. #19

  20. #20
    Exnars avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    245
    Jag skulle säga fs1 motorn, för att den går att plåga som i i helvete innan den ger sig.
    Crossväxlade med en sådan hela sommarn och den gav sig inte.. inte de bästa för motorn men visar att den är gjord för att användas
    OBS gjordes endast för att kopplingskåpan alltid höll på att spricka limmet höll inte som den lagades med. nu nyrenoverad.

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av Exnar Visa inlägg
    Jag skulle säga fs1 motorn ... OBS gjordes endast för att kopplingskåpan alltid höll på att spricka...
    Kopplingskonstruktionen på FS1/DT50MX/R -97 diskvalificerar dom motorerna från att vara ens i närheten av bäst. Ömtåligt, underdimensionerat och opålitligt.

  22. #22
    Exnars avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    245
    Behövs ej koppling... brudarna tycker det är kolt att springa igång
    Men vid ny kåpa så blev den mycket bättre och kan inte klaga på kopplingen trots allt trim... men långt ifrån bra konstruktion.;(

  23. #23
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Kopplingskonstruktionen på FS1/DT50MX/R -97 diskvalificerar dom motorerna från att vara ens i närheten av bäst. Ömtåligt, underdimensionerat och opålitligt.
    håller med, kopplingen är ett stort minus på dessa motorer. Både kopplingskonstruktionen och den underdimensionerade kopplingen(2 lameller) som ger vika vid lätt trimning. Jag vet inte hur många gånger jag lyckats kröka pinnen innanför kopplingskåpan för att en dålig kedja hoppat, otroligt dum placering. Tur att den är billig att byta men även lätt att böja tillbaks.

    Sedan så hade dom mått bra av någon till lamell, främst vid trimning.

    edit:
    F.ö så finns det nog inget mer korkat än att låta bli kopplingen när man har tillgång till en på en mopedmotor.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  24. #24

  25. #25

  26. #26
    ArvidsZons avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    -
    Inlägg
    3 095
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    att din bror lyckats skära ett flertal cylindrar säger dock inte så mycket när vi inte vet historian bakom mopeden/mopederna och heller ingenting om din brors kunskap angående motorer och inställningar.
    Givetvis finns det även dåliga cylindrar men mycket hänger på hur grejerna är skötta och har behandlats/ställts in, något som du borde veta.
    Jag har lyckats skära väldigt många cylindrar när jag var yngre och det vore fel att skylla på motorn, och jag kan nu erkänna att okunskap och/eller slarv har ställt till med säkerligen 90% av rasen.
    Jag själv var för liten för att åka moped när min bror och hans vänner åkte på sina mopeder så jag har ingen
    vetskap av hur dessa var inställda, men eftersom vi nu pratar om cylindrar som skar efter kanske 1,5-2 veckor så tror jag inte att det kan bedömas allt för fel inställt.
    Citat Ursprungligen postat av Exnar Visa inlägg
    Behövs ej koppling... brudarna tycker det är kolt att springa igång
    Men vid ny kåpa så blev den mycket bättre och kan inte klaga på kopplingen trots allt trim... men långt ifrån bra konstruktion.;(
    Ska du springa igång på högsta växeln då för att slippa crossväxla eller?
    Försök hålla en hyfsat mogen nivå i en diskussions fråga.

  27. #27
    Säger bara 3TG1motorn!
    Braap Braap

  28. #28
    Puch 3 pet som sitter i Monza/Montana, går att få sjuk fart på och växellådan är heeeelt odödlig. Sjukt lättmekade också.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in