Sidan 1 av 2 12 Sista
  1. #1

    Läste boken Tretti Knyck, är mopeden död?

    Så det här börjar med att jag fick låna en bok av en polare. Boken heter Tretti knyck och handlar om den svenska mopedkulturen och vad mopeden härstammar ifrån etc.

    Det enda jag fick ut från den boken var att mopeden har passerat sin glans. En gång i tiden var moped något väldigt speciellt, men idag börjar mopeden bli en väldigt liten motorcykel, med körkort som är nära på lika seriöst som för lätt mc och samma åldersgräns dessutom. Så som jag ser det så kommer det fortsätta tills att mopeden dör, då det inte finns minsta anledning till att ha en moped ifall det behövs ett körkort, att den enbart får framföras på en bilväg och kostar mer än en MC att försäkra och skatta. En polares lillebrorsa skulle försäkra sin moped nu till sommaren och det skulle kosta mer i månaden än vad polaren och jag betalar tillsammans för våra bilar.

    Var tvungen att ranta lite, tycker bara att det är synd att det ska gå så här. När jag skaffade moppe var man tvungen att vara 15, och sen var det bara att köra. Vad har hänt på 10 år som har fått politikerna att slå ner på ungdomarnas frihet?


    P.S precis i skrivandets stund så flög det förbi 2 killar med keps på en trimmad puckel, dryga 65-70 på campus, tror jag förstår EN av anledningarna.

  2. #2
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    mopedintresset är inte alls lika stort som förr, det har gått så fort också. för 5 år sedan var det mopeder överallt och intresset var stort bland ungdomar. nu ser man inte en enda längre när man är ute, lite tråkigt faktiskt.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  3. #3
    Det verkar verkligen inte vara samma intresse, det kan jag hålla med om. Verkar inte som att ungdommar blir bitna längre heller, man skaffar en moppe, kör den tills man får bil eller tills den rasar, sen vill man aldrig mer veta av det. Jag komme rnog aldrig att sluta mecka med mopeder och köra runt på dom, då det allt som oftast är ett mycket trevligt fordon att åka på, om man inte har brottom...

  4. #4
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Mattman Visa inlägg
    Det verkar verkligen inte vara samma intresse, det kan jag hålla med om. Verkar inte som att ungdommar blir bitna längre heller, man skaffar en moppe, kör den tills man får bil eller tills den rasar, sen vill man aldrig mer veta av det. Jag komme rnog aldrig att sluta mecka med mopeder och köra runt på dom, då det allt som oftast är ett mycket trevligt fordon att åka på, om man inte har brottom...
    ja precis. Det är tråkigt, jag har fortfarande intresset kvar även fast jag numera har bil, förhoppningsvis blir det något projekt inom någon snar framtid. tyvärr har jag 2 bilar och en exc 450 som tar tid och kostar pengar..
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  5. #5

  6. #6
    Skulle vilja påstå att moppenet är ganska dött också. Kommer ihåg dom gyldene åren innan den stora förflyttningen, då var det sjuk fart på moppenet! Man kunde sitta o snacka blajj med vem som helst, dygnet runt, och även en riktigt dålig projekttråd hade 30 kommentarer första veckan och en del sjukt bra snack!

    Nu kan man kika in en gång i veckan, och det händer sällan mer än något alls.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Mattman Visa inlägg
    Skulle vilja påstå att moppenet är ganska dött också. Kommer ihåg dom gyldene åren innan den stora förflyttningen, då var det sjuk fart på moppenet! Man kunde sitta o snacka blajj med vem som helst, dygnet runt, och även en riktigt dålig projekttråd hade 30 kommentarer första veckan och en del sjukt bra snack!

    Nu kan man kika in en gång i veckan, och det händer sällan mer än något alls.

    Håller med!
    Braap Braap

  8. #8

  9. #9
    Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4 055
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    Stämmer bra det.
    Tror även detta är en av anledningarna till att det är mindre fart på de hela, skulle det vara lika som förr skulle nog jag starta igång ett projekt igen med
    Sen infördes ju de dära nya AM körkortet som kostar 4000?? nyss o skaffa.. för något år sedan var de ju nästan gratis, en av anledningarna med.
    Kostade runt tusenlappen innan. Enligt Beatrice Ask skulle detta få ned dödssiffrorna (dessa var faktiskt riktigt höga under tidigt sent 00-tal), men inte få de potentiella mopedisterna att köra lätt mc, därav behöll man åldersgränsen men gjorde om förarbeviset till ett körkort med otroligt höjda avgifter som följd. Vi 94or som fyllde 15 innan Beatrice Ask förstörde allt vad "mopedkultur" hette, var de sista som fick ta förarbeviset. Tror vi var den sista större "generationen" mopedister mycket på grund av det. Hade en otroligt rolig sommar 2009, det enda man gjorde var typ att köra moped!

    Kan inte understryka hur mycket jag saknar mopedtiden. Man gled runt på allt från Puch Dakota, MT5or och den bästa mopeden av alla Derbi Senda. Brukar köra runt med Sendan å piska nyblivna mopedister fortfarande i viss grad haha. Mopederna och tiden man gick i 9an är typ den roligaste perioden jag haft i mitt liv. Med allt ifrån tråkigheter som bensinstopp mm till när man provkörde sin nytrimmade moppe och när man blev jagad av länsman Samtidigt känns det tråkigt att det troligtvis inte är fler som kommer att få uppleva denna frihet, i alla fall inte lika många och/eller i samma grad.
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

  10. #10

  11. #11
    Jag vågar försvara moppe som det bästa fordonet som finns. Vad hinner man inte se när man åker på en original ciao? Man ställer upp gasen till 85-90%, så att motorn inte låter som om den håller på att falla i bitar, hittar en platt väg utan korsningar och sedan ser man sig omkring. Okej att det bara går i 30, men har man brottom att komma fram så åker man moppe av fel anledningar (enligt mig). Det är som att cykla, fast man får bränna lite döda förhistoriska djur på samma gång.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Mattman Visa inlägg
    Jag vågar försvara moppe som det bästa fordonet som finns. Vad hinner man inte se när man åker på en original ciao? Man ställer upp gasen till 85-90%, så att motorn inte låter som om den håller på att falla i bitar, hittar en platt väg utan korsningar och sedan ser man sig omkring. Okej att det bara går i 30, men har man brottom att komma fram så åker man moppe av fel anledningar (enligt mig). Det är som att cykla, fast man får bränna lite döda förhistoriska djur på samma gång.
    Växter också, inte bara djur . Nä men jag trodde fan det skulle vara lite liv i det med moppe nu för tiden, min bror (född 89) som åkte 03-04, hade ett herrans liv på sin. Tror hans grupp av moppedister var runt 15 st om det ens stoppade där. Bara en av mina kompisar som funderar på att skaffa en :/, lite tråkigt .
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Ludix har jag för mig ska funka skitbra org.
    Citat Ursprungligen postat av AeroXCallE Visa inlägg
    Jo, dom har typ ett axx på 0-50 km/h på 2 sek orginal

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Stalker-Sebbe Visa inlägg
    Växter också, inte bara djur . Nä men jag trodde fan det skulle vara lite liv i det med moppe nu för tiden, min bror (född 89) som åkte 03-04, hade ett herrans liv på sin. Tror hans grupp av moppedister var runt 15 st om det ens stoppade där. Bara en av mina kompisar som funderar på att skaffa en :/, lite tråkigt .
    Moped intresset var inte längesen det försvann ( 2007 ) Minns när jag körde runt på min Sym Jet tillsammans med 6 andra kompisar dagligen haha fan vilka minnen! Kör iför sig fortfarande moped pgr utav att pengar till körkort inte finns men även när dom pengarna finns så kommer jag fortfarande att ta mopeden lite varstans jag tror även att mopedintresset kommer tillbax nu när det är dags för nästa generation att köra, Lillebrorshan tar körkortet nu i september dock så lite sent blir det men dom flesta utav hans vänner kör moped, Går jag ut för att röka en cigg på jobbet ( Jobbar som vaktmästarlärling på en skola ) Så står det ett 10 tal mopeder så som derbis reiju osv även en Baotian med yasuni c16 eller c30 haha! Ser så jävla dumt ut det värsta är inte att killen har ett 2 takts rör på mopeden utan pluggen sitter fortfarande i oxå!! Dock kör folk mest Epa här // SmexX
    Braap Braap

  14. #14
    Hade vart kul att försöka få fart på moppenet igen, och få fart på mopedintresset, så som det en gång var! Exempelvis hålla fler träffar, cruises och race? Försöka göra moppenet till den roliga lekplatsen det en gång var liksom. Helvete, jag lärde mig mer om motorer på moppenet när jag var 15-18 än under resten av mitt liv, och då gick jag från att plocka väck blindtarmen och fråga polarn om hjälp med variatorringen till att totalt designa om cylindrar, svetsa egna avgasrör och fundera på trattvinklar till förgasare och annat. Behövs det fler legender kanske? Kommer ihåg att jag satt som klistrad när man läste om byggen av DooD (rip), ronken och såna riktiga prylmekare.
    Kom emot mig broder, lyfter du ens?

  15. #15

  16. #16
    Jo jag hörde för ett tag sen va det kostar att ta moppekort, varför orka? Hade jag behövt göra det idag hade jag bara skaffat ett MC kort för lätt hoj.
    Kom emot mig broder, lyfter du ens?

  17. #17

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Mest aktivitet hade forumet åren 2008 samt 2009. Vi snittade över 1000 nya inlägg en normaldag, jag brukade behöva spendera 2-4 timmar per dag med att moderera på forumet. Kaos när det var som bäst.
    Vad hände med miraklet GarageGo egentligen? Det "skulle ju bli så himla bra"? Sidan verkar ju inte ha vart igång sen dom bytte över?
    Kom emot mig broder, lyfter du ens?

  19. #19
    Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4 055
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Mest aktivitet hade forumet åren 2008 samt 2009. Vi snittade över 1000 nya inlägg en normaldag, jag brukade behöva spendera 2-4 timmar per dag med att moderera på forumet. Kaos när det var som bäst.
    Går inte att beskriva hur mycket man saknar de dagarna! Det goaste var när du ägde ut "bråkstakarna"! Det var mycket av mitt liv som följde med forumet ner i graven..
    Citat Ursprungligen postat av Mattman Visa inlägg
    Vad hände med miraklet GarageGo egentligen? Det "skulle ju bli så himla bra"? Sidan verkar ju inte ha vart igång sen dom bytte över?
    Killen har väll för mycket att göra med sin "Grannyporrsida" som han också driver, för att inte glömma sminkforumet..
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

  20. #20
    GarageGo blev nerlagt innan det ens hann starta just för att alla såg igenom det som höll på att hända. Ingen ville ju ha det nya, och lämnade därmed det hela. Fanns inget skäl att starta upp någonting som var dödsdömt redan från start. Den ligger på samma server (de har en egen) som deras Stylesearch, därav att den fortfarande ligger "död" men online.

    Går inte att beskriva hur mycket man saknar de dagarna! Det goaste var när du ägde ut "bråkstakarna"! Det var mycket av mitt liv som följde med forumet ner i graven..
    Ja, jag saknar det också. Reste runt i landet för att träffa alla på forumet, faktiskt sanslöst roligt att få se alla bakom skärmen på riktigt. Jag har kvar varenda citat jag körde då jag stängde av folk, fanns en del humor i dem.
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

  21. #21
    Kom ihåg när jag börja hänga på moppeforum i slutet av 09 början av 10. Jävlar va fart de va, sjukt. vad hände...
    Rieju RRX

  22. #22
    Var rätt bra drag när jag regga mig med.. men har märkt att det dött ganska rejält nu.
    Sagorna ljuger och kärlek är skit, så passa du dig noga så du inte trillar dit.
    Hitler och hans vänner vol.2
    http://open.spotify.com/user/1121254...pUetccMeXnDQO7

  23. #23

  24. #24

  25. #25
    K/Bs avatar
    Reg.datum
    Aug 2012
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    110
    Trodde att det skulle bli mer drag på både Mnf och tsr nu när alla börjar åka på allvar igen men det är fortfarande så man tror datorn hängt sig när man kollar :/
    Citat Ursprungligen postat av Löfarn Visa inlägg
    Fet är det sånhär toggetuningutankåporgasres?
    Bäst<3

  26. #26

  27. #27
    Hultberg95s avatar
    Reg.datum
    Dec 2012
    Ort
    Asarum
    Inlägg
    192
    Ursäkta men var kan man köpa boken samt vad kostar den?
    MVH

  28. #28

  29. #29

  30. #30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in