1. #1

    Hur du klyver en 3/4 växlad sachsmotor - By Rexxy

    Guidebeskrivning: Hur du klyver en 3 växlad sachsmotor.

    Passar: Alla moppar med 3 växlad sachs. Det är nästan likadant som att klyva 2 växlad sachs också.

    Föremål som krävs: Alla verktyg jag använde!


    Tips: Tappa inte bort några bitar, det blir en hel del småbitar när motorn är rensad.

    Ungefärlig tidsåtgång: Vet inte riktigt, 30 min om man är snabb. Men ha inte bråttom!



    1: Börja med att ta bort motorn helt och hållet ifrån ramen, och lägg den på ett bord.






    2: Töm den på olja. Kan du göra med nivåskruven (som sitter på kopplingssidan) eller oljeskruven (under motorn). Tror båda använder 14mm nyckel.







    3: Ta bort tändstiftet och skruva sedan loss topplocket. 4 st skruvar. Jag hade 10mm hyllsa på skruvarna.





    4: Ta bort förgasaren, oftast används 8mm nyckel till muttrarna. Sedan tar du bort cylindern. Den sitter fast med 4 st M6 med 10mm nyckel-






    5: Lyft cylindern, och du ser då kolven titta fram. Du behöver inte ta bort kolven om du inte vill. Men så här gör du. En "näbbtång" som kan greppa tag i clipsen där inne.






    6: För att få bort kolvbulten, kan man ta en insex-nyckel, som går in i hållet, och sedan pressar du ut den. Ibland sitter kolvbulten hårt som f*n. Men det är bara hålla på och lirka.



    Sedan kan du ta loss kolven.






    7: Sedan kan du Börja skruva loss på "oljesidan" Jag hade insex-skruvar på min. Kan vara annorlunda på alla motorer. 5 st skruvar.





    8: Sen ska kopplingen titta fram.




    9: Du kan redan nu ta bort primärdrevet (det som sitter till höger). Det ska vara en bricka, som är nedhamrad över muttern (som du ser på bilden ovanför), för att den inte ska lossna när du kör. Den får du hamra upp, och sedan kan du skruva loss mutter. Ska vara på 17mm. För att låsa vevpartiet, kan du sätta en skruvmejsel i stakens hål, sedan är det bara och skruva loss den. Gör helst inte som på bild! Ta några tråklossar eller liknande att lägga emot blocket.
    När du fått bort muttern, drar du ut drevet, men ibland kan den också sitta hårt. Avdragare är att rekommendera då. Tappa inte bort krysskilen som sitter där på axeln sedan.




    9: Om du vill få upp kopplingen gör du så här:

    Ta en vanlig platt skruvmejsel, och tryck ner tryckplattan, så du kan ta ut dem 2 kilarna som håller fast plattan. Det ska vara 2 st små utskärningar i plattan.


    Utskärningen



    Sätt i en skruvmejsel, och tryck ner plattan. Ta bort den ena kilen, håll kvar skruvmejseln där, och ta en annan mejsel på andra utskärningen och tryck ner plattan där, ta bort kilen där, och lätta på skruvmejslarna sakta (för mig flög det fjädrar överallt )


    Sedan ska allt vara loss.





    10: Nu till sachs-sidan. Är bara skruva loss den. Skruva först loss kicken och växelpetaren.





    11. Sedan ska växelmekanismen och svänghjulet synas. (ignorera kattstryparna, är där för att alla mina växlar ska fungera rent.)





    12: Skruva loss växel grejsimojsen högst upp (vet inte vad den heter)
    Jag hade 10mm på båda sidorna.




    Sedan ska du kunna dra ut grejen åt sidan, och växelpinnen ska vara fri ifrån växelmekanismen.





    13: Skruva sedan loss växelkåpan. 2 st skruvar. Då ska drevet komma fram.






    14: Skruva bort muttrana på växelpinnen. Och ta sedan loss drevet. Drevet hade för mig 17mm. Jag låste mitt drev såhär, inte det bästa sättet, men det fungerade! xD




    15. Sedan ska svänghjulet loss. Du kan låsa vevpartiet som jag nämnde tidigare. Även muttern här hade 17mm.




    Sen måste du ha en svänghjuls-avdragare (för att få loss det smärtfritt)





    16: Tändningen ska nu sitta där bakom. 3 st skruvar håller fast den, bort med dem, och plattan åker bort.







    17. Nu är det dags att skruva bort skruvarna som håller ihop motorblocken.

    Jag lägger kopplingen neråt, för att få det enklare att jobba.





    18: När skruvarna är loss, är det bara dra isär blocken. Tryck på axlarna när du vill få isär det. Om det inte fungera alls, banka löst på veven när en mutter sitter på.





    19. Walla! Motorn är klyvd. För mig lossnade nästan alla rullager och försvann bland växellådan.









    -----Special!----


    Om du vill får bort kopplingskorgen, gör du såhär:

    Försök låsa den i mitten, jag hade ett hemmagjort verktyg. Tror det var 17mm på den muttern. det kan även vara lite kinkigt att få loss den utan detta verktyg, men när du väll fått bort muttern, måste du banka lite på axeln som går där i mitten för att få allt att lossna (du kan endast slå på axeln om motorn är klyvd!) glöm inte att ta bort krysskillen sen om du ska ta bort axeln helt.





    Men när du väl har fått bort den, ska det se ut såhär under. Här sitter det även en bricka under muttern, som låser fast den. Banka ner den, och skruva loss muttern OBS. Denna mutter är "felgängad"




    Nu ska du dra loss kopplingsklockan. Det är bara att hålla i kopplingskorgen och och ge lagret en lätt liten smäll så ska allting lossna.


    Och nu är den loss..






    Rensade motorblock, Bara lager och packbox kvar.




    //Rexxy - sachs trimmaren


    Jag har märkt att många addar mig och frågar om sachs eller behöver hjälp med sin sachs, finns det fler som vill det, är det bara och adda mig!
    [email protected]
    Senast redigerat av Rexxy den 2011-04-15 klockan 21:53.

  2. #2
    Grymt bra! har själv 2 sachs! och ska renovera en motor nu! tackar för bra guide!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in