1. #1

    plana topp, annat stift?

    tjo, ska om 2 timmar i skrivande stund plana toppen ca 0,7mm o undrar om jag behöver gå ner i värmegrad på stiftet eller vad ska man göra för att sänka värmen??
    Yamaha dt 50 mx
    Inkommande: Golf MK5 1.6 eller Volvo 940 turbo
    ¹ з з

  2. #2
    Hultberg95s avatar
    Reg.datum
    Dec 2012
    Ort
    Asarum
    Inlägg
    192
    du behöver antagligen gå upp ett nummer för att du får mer komp då!

  3. #3
    kommer bli varmare, du kommer behöva gå upp en siffra eller två på stiftet.
    Kom emot mig broder, lyfter du ens?

  4. #4
    Snackar vi om en originaltopp till DT50MX? Dom har så låg kompression från början att jag inte hade brytt mig mer om det. Brukade plana dom topplocken ~2mm på den tiden jag åkte DT, utan att fundera nått på vad det skulle vara för tändstift... Så tama grejer att det är ganska okänsligt.

  5. #5

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    nånstans..
    Inlägg
    96
    0.7mm planing på en DT50???
    Gör varken till eller från..
    Inte på tändstiftet heller. Kör du med samma vämetal som nu....

  6. #6
    tänkte köra ca 0.7 men verkar på G-son som man kan vräka på lite mer utan att va rädd för att de ska knacka ihop stiftet
    Yamaha dt 50 mx
    Inkommande: Golf MK5 1.6 eller Volvo 940 turbo
    ¹ з з

  7. #7
    Kommer kolven nära tändstiftet så har man gjort väldigt mycket fel. Originaltoppen har en ~4mm hög kant runt förbränningsrummet, att plana bort hälften av det brukar som sagt bli bra. Bra att mäta innan man börjar, eftersom de flesta DT-toppar redan hunnit bli planade under de ~20 år dom funnits...

  8. #8
    mätte min innan o mätte upp de t 3,5mm tror jag de va, men toppen sitter ju i chucken i skolan än orörd så de e bara o kolla till igen ^^ btw, hur planade du dina toppar på "den tiden"??
    Yamaha dt 50 mx
    Inkommande: Golf MK5 1.6 eller Volvo 940 turbo
    ¹ з з

  9. #9
    Lämnade bort dom och fick dom avsvarvade. Brukar vara rätt smidigt på topplock med tändstiftet centrerat.

  10. #10
    enda jag vet som skulle kunna ställa till problem e väl DT toppens ojämna vikt??
    Yamaha dt 50 mx
    Inkommande: Golf MK5 1.6 eller Volvo 940 turbo
    ¹ з з

  11. #11

  12. #12
    ...och man får ju tänka lite. Man kan inte blint gå efter det varvtal beräkningarna för skärhastighet säger utan att ta hänsyn till obalans och annat. En moppetopp kanske man kan köra i ett par hundra varv i svarven, optimal skärhastighet för aluminium skulle antagligen kräva betydligt högre varvtal - men som sagt, med sån obalans skulle det nog bli väldigt spännande..

  13. #13
    när jag svarvar toppar i skolan så kör jag på 800 rpm, när jag beräknade varvtalet så skulle jag egentligen kört på ~2500 rpm vilket som inte ens finns på svarven men ta endast några tiondelar/ skär för bultmönstret för pinnbultarna käkar svarvstål annars
    "Knowledge talks, Wisdom listens."
    -Jimi Hendrix
    27/11-1942 - Forever


  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Har du en stabil svarv ska det inte vara några problem.
    stabil hoppas jag den e, stor iaf


    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    ...och man får ju tänka lite. Man kan inte blint gå efter det varvtal beräkningarna för skärhastighet säger utan att ta hänsyn till obalans och annat. En moppetopp kanske man kan köra i ett par hundra varv i svarven, optimal skärhastighet för aluminium skulle antagligen kräva betydligt högre varvtal - men som sagt, med sån obalans skulle det nog bli väldigt spännande..
    vänta va, är inte DT org topp av jutjärn, känns betydligt tyngre än aulu iaf ^^

    Citat Ursprungligen postat av Pyzzer Visa inlägg
    när jag svarvar toppar i skolan så kör jag på 800 rpm, när jag beräknade varvtalet så skulle jag egentligen kört på ~2500 rpm vilket som inte ens finns på svarven men ta endast några tiondelar/ skär för bultmönstret för pinnbultarna käkar svarvstål annars
    vadå skär för bultmönstret?? fattar inte o hur skulle pinnbultarna som sitter i moppen kunna käka svarvstål som sitter på svarven??
    Yamaha dt 50 mx
    Inkommande: Golf MK5 1.6 eller Volvo 940 turbo
    ¹ з з

  15. #15
    Haha, vafan har ni för leksakmaskiner å svarvar i?
    Obalans av ett topplock, skärp er för fan!
    Ha på redigt med sprit så går de fint

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av simon17 Visa inlägg
    vänta va, är inte DT org topp av jutjärn, känns betydligt tyngre än aulu iaf
    Det är aluminium. Har nog inte sett en gjutjärnstopp till moppe någonsin.

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av simon17 Visa inlägg
    vadå skär för bultmönstret?? fattar inte o hur skulle pinnbultarna som sitter i moppen kunna käka svarvstål som sitter på svarven??
    ja, hålen som är borrade i toppen för pinnbultarna. hur fick du in själva pinnbultarna i de hela? jag sa hålen FÖR pinnbultarna
    "Knowledge talks, Wisdom listens."
    -Jimi Hendrix
    27/11-1942 - Forever


  18. #18
    JAJO, men fattade inte va problemet me hålen där skulle va, inte mina svarvstål som slits precis, utan mer skolans ^^
    Yamaha dt 50 mx
    Inkommande: Golf MK5 1.6 eller Volvo 940 turbo
    ¹ з з

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av simon17 Visa inlägg
    tjo, ska om 2 timmar i skrivande stund plana toppen ca 0,7mm o undrar om jag behöver gå ner i värmegrad på stiftet eller vad ska man göra för att sänka värmen??
    Det känns som du tror man sänker tempen på motorn när man byter till kallare stift, det är bara temperaturen på tändstiftet som ändras.
    Om man inte har ett alldeles för varmt stift för då kan man råka utför preignition och då det varmt o motorn nyper/ hål i kolven.

  20. #20

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    nånstans..
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av Enok Visa inlägg
    Det känns som du tror man sänker tempen på motorn när man byter till kallare stift, det är bara temperaturen på tändstiftet som ändras.
    Om man inte har ett alldeles för varmt stift för då kan man råka utför preignition och då det varmt o motorn nyper/ hål i kolven.
    Korrektion.
    De är inte temperaturen på stiftet som sänks, det är värmeavledningsförmågan som ökar. Ett "kallare stift" håller inte "lägre temp" det har högre värmeavledningsförmåga och tål kraftigare uppvärmning från förbränningen men fungerar fortfarande bra!
    Stiftet skall alltid ha en viss temperatur för att fungera bra, den skall vara tillräckligt hög för att hålla stiftet rent, att bränna bort förbränningsrester och tillräckligt låg för att inte smälta elektroderna och bli för varmt för att orsaka feltändning

  21. #21
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    här är en bild på när jag planar min topp


  22. #22
    Citat Ursprungligen postat av 1200cc Visa inlägg
    Korrektion.
    De är inte temperaturen på stiftet som sänks, det är värmeavledningsförmågan som ökar. Ett "kallare stift" håller inte "lägre temp" det har högre värmeavledningsförmåga och tål kraftigare uppvärmning från förbränningen men fungerar fortfarande bra!
    Stiftet skall alltid ha en viss temperatur för att fungera bra, den skall vara tillräckligt hög för att hålla stiftet rent, att bränna bort förbränningsrester och tillräckligt låg för att inte smälta elektroderna och bli för varmt för att orsaka feltändning
    Om du byter till ett kallare stift i en specifik motor
    så kommer det stiftet att gå kallare, av den orsaken
    du beskriver.

  23. #23
    Citat Ursprungligen postat av Enok Visa inlägg
    Om du byter till ett kallare stift i en specifik motor
    så kommer det stiftet att gå kallare, av den orsaken
    du beskriver.
    Båda har rätt. Ett kallt stift blir kallare än ett varmt under samma omständigheter, men skälet till att man har ett kallare stift i en motor är att annars blir stiftet för varmt. Alla stift ska vara lika varma, därför kräver vissa motorer att kallt stift. Har som sagt med värmeavledningsförmågan att göra.

  24. #24
    haha heideken, ny deffinition nej men jag satte opp han i tändstiftshålet i svarven o snurrade bort ca 1 mm
    Yamaha dt 50 mx
    Inkommande: Golf MK5 1.6 eller Volvo 940 turbo
    ¹ з з

  25. #25
    Citat Ursprungligen postat av simon17 Visa inlägg
    haha heideken, ny deffinition nej men jag satte opp han i tändstiftshålet i svarven o snurrade bort ca 1 mm
    svarva du ingen squish när du ändå höll på?
    "Knowledge talks, Wisdom listens."
    -Jimi Hendrix
    27/11-1942 - Forever


  26. #26
    Planar han av toppen de ~4mm som behövs för att kunna ha användbar squish blir kompressionen aldeles för hög. Antingen får man bygga upp med svets först, eller bearbeta bort hela originalförbränningsrummet och pressa in ett nytt med bättre form - för mycket jobb i förhållande till prestandan det ger.

  27. #27
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Planar han av toppen de ~4mm som behövs för att kunna ha användbar squish blir kompressionen aldeles för hög. Antingen får man bygga upp med svets först, eller bearbeta bort hela originalförbränningsrummet och pressa in ett nytt med bättre form - för mycket jobb i förhållande till prestandan det ger.
    för den delen vet jag knappt va squish e för ngt förutom att de har ngt me kolvens frigång mellan kolvtopp o stiftet på dead center elr vad de heter när staken e så långt upp de går..
    Yamaha dt 50 mx
    Inkommande: Golf MK5 1.6 eller Volvo 940 turbo
    ¹ з з

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in