Ämne: längre vev

Hybridvisning

Post längre vev

Tja har en polare som håller på att byta till en 45 mm vev på sin Derbi.
    Vad jag har hört så måste man porta avgaskanalerna så dom ligger i höjd med kolvens topp.
    Måste man göra det? Eller går det ändå?

Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Det går ändå, dock skulle jag oroa mig över durationerna. Med längre slaglängd blir det högre durationer! Risk att det blir tokigt högt.
    Framförallt avgasdurationen som ökar mer än spolarnas vilket leder till för hög blowdown om jag inte minns fel? Detta bör förändra en hel del om det gäller en cylinder som är konstruerad för original 40mm slaglängd. Kan ej formlerna för att räkna ut värdena men att gå upp 5mm i slag känns alldeles för mycket utan yttligare modifikation?
    Senast redigerat av Hilmersson den 2013-06-05 klockan 21:15.

Tvärtom, spol ökar MER än avgas.
    Jaha men då var jag inte helt ute och cyklade alla fall!

Tvärtom, spol ökar MER än avgas.
    VAd som ökar och hur mycket hänger ju på hur man monterar ihop allt. Flyttar man upp cylindern så TDC hamnar på samma ställe som med original slaglängd sänker man BDC och kan få fullständigt tokiga durationer - särskilt på spol. Väljer man att sänka ner cylindern så BDC är på originalplats och TDC flyttas upp får man istället lite lägre durationer på alla portar - men man är begränsad när det gäller cylinderflytt åt det hållet eftersom övre kolvringen inte får komma för högt upp i cylinderloppet, brukar bara finnas ett par millimeter till godo. Dessutom behöver ju topplocket modifieras (eller motsvarande) för att funka med en kolv som helt plötsligt vänder en bit ovanför cylindern.
    Går leka en del med hur högt cylindern ska hamna för att få olika durationer, men rent generellt så kommer man ha problem med för höga durationer om man utgår från en vass cylinder och ökar slaglängden mycket - i det läget kan det vara en stor fördel att utgå från en ganska tam cylinder. Enklast är givetvis att köpa grejer som är avsedda att fungera ihop... men det är ju ingen sport.

okej, brorsans skar när han åkte iväg när han hade ?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in